جمعه 5 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير بهداشت: تحريم‌ نبودن داروی ايران يک دروغ بزرگ است

خبرگزاری فارس: وزير بهداشت گفت: ‌تحريم نبودن ايران در زمينه دارو توسط غربی‌ها يک دروغ بزرگ است و آنان برخلاف معادلات انسان‌دوستانه عمل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مرضيه وحيد دستجردی در مراسم رونمايی از خط توليد آنژيوکت ايرانی اظهار داشت: روزی که تمام خدمات درمانی را در کشور به صورتی ارائه کنيم که مردم براساس منويات مقام معظم رهبری هيچ رنجی نداشته باشند آن روز عيد دست‌اندرکاران حوزه سلامت به حساب می آيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود:‌جمعيت هلال احمر جزو ۵ جمعيت هلال احمر دنيا به حساب می‌آيد که کارهای زيادی را برای خدمت به مردم انجام می‌دهد که نمونه بارز آن را می‌توان در کمک‌رسانی به زلزله‌زده‌های آذربايجان در همان لحظات نخست زلزله اشاره کرد.

دستجردی با اشاره به کارهای بزرگ جمعيت هلال احمر نظير توليدات تجهيزات پزشکی افزود: بايد يک تشکر ويژه نيز از خانم وحيده که در طول سال‌های دفاع مقدس و در آن تحريم‌های شديد به عنوان يک زن تلاشگر خدمات موثری را در هلال احمر انجام داد داشته باشم.

وزير بهداشت تصريح کرد:‌مرحوم پدرم هميشه عنوان می‌کردند که خانم وحيده به اندازه ۲۰ تا ۳۰ مرد کار می‌کند و در زمانی که افراد به فکر جيب خود بودند اين زن کارهای بزرگی انجام داد به طوری که حتی از کمپانی‌های بزرگ نيز تخفيف می‌گرفت و امروز وقتی با کمپانی‌ها صحبت می‌کنيم هنوز هم از خانم وحيده نام می‌برند.

دستجردی ادامه داد: به هر حال انتظار از شرکت تجهيزات پزشکی سهاهلال بسيار بالا است و مسئولان هلال احمر بدانند که ما در وزارت بهداشت هرگز هلال احمر را جدا از خود نمی‌دانيم.

وزير بهداشت بيان داشت که ما از اسفندماه سال گذشته و ابتدای سال جاری ستاد تدابير ويژه در وزارت بهداشت تشکيل داديم تا نيازهای حوزه سلامت کشور از جمله صافی دياليزی را مد نظر قرار دهيم.

وی با اشاره به مشکلات کنونی تبادل ارز در حوزه سلامت گفت:‌ مطمئن باشيد شما اگر شرکت‌های تجهيزات پزشکی کارمزدی برای تبادلات ارزی می پردازيد حتما در قيمت تمام شده محصولات‌تان ما اين موارد را لحاظ می‌کنيم.

دستجردی افزود: ما به اين نتيجه‌رسيده‌ايم که اعتبارات را به صورت مستقل به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت کنيم تا آنها به صورت مستقل با شرکت‌های تجهيزات پزشکی قرارداد منعقد کنند و مطمئن باشيد تمام اين مشکلات حل خواهد شد.

وزير بهداشت با اشاره به اينکه در شش ماهه نخست سال جاری هيچگونه تخصيص ارزی از طرف بانک مرکزی نداشتيم گفت:‌پيگيری‌های فراوانی در اين زمينه داشتيم و ديروز نيز در جلسه‌ای با مسئولان بانک مرکزی و وزارت نفت به نتايج خوبی رسيده‌ايم و اتفاقات خوبی رخ داده است که در اين زمينه حدود ۴۰۰ ميليون دلار در اختيار حوزه دارويی قرار گرفته است.

وی با اشاره به نياز ۲.۵ ميليارد دلار ارز برای دارو و ۶۵۰ ميليون دلار ارز برای تجهيزات پزشکی گفت:‌برخی از مديران بانک مرکزی به طور جد پای کار هستند و اميدواريم در نيمه دوم سال ۹۱ تخصيص ارز‌ها که در شش ماه نخست سال جاری صورت نپذيرفت محقق شود.

دستجردی بيان داشت ما تا کنون از ذخيره دارويی در کشور استفاده کرديم که اگر اين ذخاير نبود وضعيت کشور به حالت وخيم در می‌آمد و بايد اکنون تخصيص ارز‌ها صورت پذيرد تا جبران ذخاير دارويی کشور صورت پذيرد.

وزير بهداشت بيان داشت: در اين زمينه کارگروهی در حوزه تجهيزات پزشکی با حضور رئيس سازمان غذا دارو و فعالان اين عرصه تشکيل شود تا فعالان حوزه تجهيزات پزشکی از جمله مديران سازمان تدارکات پزشکی نيز بتوانند با تبادل اطلاعات خود آخرين اخبار از فعاليت‌های تخصيص ارز را کسب کنند.

وی ادامه داد:‌ از مسئولان سازمان پزشکی تدارکات هلال احمر نيز درخواست می‌کنم فعاليت‌های خود را برای ارائه در جلسه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آماده کنند تا روسای اين دانشگاه‌ها بيشتر در زمينه فعاليت‌های اين سازمان اطلاعات لازم را کسب کنند.

وحيد دستجردی با اشاره به اينکه بيش از ۹۶ درصد دارو و ۸۵ درصد ملزومات پزشکی در کشور توليد می‌شود گفت:‌امروز تحريم نبودن داروی ايران يک دروغ بزرگ است در حالی که طبق معادلات انسان‌دوستانه دارو و حوزه پزشکی نبايد در تحريم‌ها قرار گيرد.

وزير بهداشت با اشاره به زمان ورود خود به وزارت بهداشت گفت: در آن زمان عنوان شده بود که برخی از محصولات پزشکی از جمله سوند و دستکش‌ را در کشور توليد نمی‌کنيم و از کشورهای آسيای جنوب شرقی به علت ارزان بودن وارد می‌کنيم ولی ما بايد فريب پايين بودن قيمت‌های وارداتی را نخوريم و خودمان تمام نيازهای حوزه سلامت را توليد کنيم تا در زمان تحريم‌ها بتوانيم نيازهای مردم را تامين کنيم.

وی پيشنهاد کرد: يک ستاد حمايت از طرح‌های کلان ملی داريم که پس از بررسی در معاونت غذا دارو به معاونت علمی رياست جمهوری اعلام می‌شود و پس از تاييد آنان اعتبار برای اين طرح‌های کلان از طريق بانک‌ها ارائه می‌شود و پيشنهاد ما اين است که هلال احمر نيز طرح‌های ملی خود را در اين زمينه اعلام کند.

دستجردی خاطرنشان کرد: امروز ديگر فقط توليد دستگاه‌های بزرگ نبايد مدنظر توليدکنندگان باشد بلکه بايد حتی توليدات کوچک که نياز کشور است را مانند آنژيوکت را در کشور توليد کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016