جمعه 5 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در واکنش به احمد شهید، ایران قوانین اینترنتی‌اش را به آزادی بیان بی‌ارتباط دانست

راديو فردا ـ نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز پنج‌شنبه، چهارم آبان‌ماه، در بیانیه‌ای رسمی انتقادات گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، درباره قوانین اینترنتی سخت‌گیرانه در ایران را رد کرد و آنها را به موضوع آزادی بیان بی‌ارتباط دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آن طور که در بیانیه رسمی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل آمده است، قوانین اینترنتی کشور برای مقابله با حملات سایبری «ضروری است و هیچ نسبتی با موضوع آزادی بیان ندارد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در حوزه حقوق بشر در ایران، در آخرین گزارش خود از فعالیت‌های حکومت ایران در زمینه محدودسازی اینترنت ابراز نگرانی کرده و گفت که به نظر می‌رسد این فعالیت‌ها در راستای «نقض آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات» باشد.

به گفته آقای شهید، مقامات ایران، بر اساس گزارش‌های دریافتی، وب‌سایت‌هایی را که از دید آنها به گسترش تروریسم و جرایم جاسوسی، اقتصادی یا اجتماعی کمک می‌کنند، مورد حمله قرار داده‌اند.

شهید اظهار داشت که از جمله این وب‌سایت‌ها می‌توان به سایت‌هایی با مضامین پورنوگرافیک، سایت‌هایی که به اسلام یا مقامات حکومتی توهین می‌کنند، سایت‌های ادیان جدیدی که به رسمیت شناخته نشده‌اند و سایت‌های گروه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی اشاره کرد.

به گزارش رویترز، ایران در پاسخ رسمی به این گزارش که به مجمع عمومی سازمان ملل نیز ارسال شده، گفته است که سیاست‌های اینترنتی آن با مسئله حقوق بشر بی‌ارتباط است.

در بیانیه ایران آمده است: «تاسیس شورای اینترنتی برای تامین امنیت اینترنت داخلی بیش از آن که به موضوع ترویج و حمایت از حقوق بشر ربط پیدا کند، به مسئله امنیت و حق حاکمیت کشور بازمی‌گردد.»

این بیانیه می‌افزاید: «ایران به عنوان کشوری که بار‌ها هدف حملات سایبری تبهکارانه پیچیده برخی کشور‌ها قرار گرفته است، از هر نظر حق دارد که امنیت فضای اینترنتی خود را بیشتر کند.»

جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۰، زمانی که برنامه هسته‌ای آن مورد حمله ویروس کامپیوتری استاکس‌نت قرار گرفت و سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم در ایران آسیب دید، سخت تلاش کرده است امنیت فضای سایبری خود را افزایش دهد.

تهران ایالات متحده و اسرائیل را مسئول فرستادن ویروس استاکس‌نت معرفی کرده است، اتهامی که هیچ یک از این دو کشور آن را نپذیرفته‌اند.

در بخش دیگری از بیانیه رسمی ایران در این باره آمده است: «برخلاف این گزارش و ارزیابی‌های آن که بر پایه اطلاعات اشتباه بسیاری بنا شده است، این موضوع هیچ ارتباطی با آزادی بیان ندارد.»

قدرت‌های غربی و متحدان آنها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران مظنون هستند و می‌گویند که ایران قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای دارد، اما ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای آن هدفی کاملا صلح‌آمیز دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016