یکشنبه 7 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌مقدم: گزينه نظامی روی ميز دشمن يک واقعيت است

ايسنا ـ فرمانده نيروی انتظامی گفت: اينکه دشمن می‌گويد گزينه نظامی روی ميز است، يک واقعيت است.

به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار اسماعيل احمدی‌مقدم در اولين همايش پدافند غيرعامل که در سالن همايش‌های صدا و سيما برگزار شد، با تاکيد بر اهميت توجه به موضوع پدافند غيرعامل، اظهارداشت: اينکه دشمن می‌گويد گزينه نظامی روی ميز است واقعيت دارد چرا که اگر احساس کند در تکميل راهبردش حمله نظامی کمک خواهد کرد، در اين کار ترديد نمی‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه از نگاه سنتی، پدافند غيرعامل تنها بهينه‌سازی در مقابل حملات دشمن گفته می‌شد، افزود: اين مفهوم علی‌رغم اين که امروز از بين نرفته است اما گسترش پيدا کرده و متحول شده است. در گذشته اگر تنها قدرت‌های نظامی طرفين درگير مورد هدف قرار می‌گرفت امروز همه عرصه‌ها مدنظر است و در واقع مهاجم تلاش می‌کند اراده ملت مورد نظر را هدف قرار دهد.

احمدی‌مقدم با بيان اينکه اساس هر جنگی، تحميل اراده است، اظهار داشت: آنچه پدافند غيرعامل دنبال می‌کند اين است که دشمن اساسا نتواند اراده خود را تحميل کند. توان اطلاعاتی، توان رسانه‌ای، سايبری،‌ فناوری‌ها و حوزه اقتصادی همه ابزارهايی است که دشمن برای فشار و تحميل اراده خود از آن استفاده می‌کند.

فرمانده نيروی انتظامی ادامه داد: امروز کمتر صحنه‌ای را می‌بينيم که حمله نظامی تنها محدود به قدرت نظامی باشد. تعريف قدرت امروز متفاوت شده و ترکيبی از قدرت‌نرم، نيمه سخت و سخت را داراست تا بتواند بيشترين تاثيرگذاری را داشته باشد و به قول سانتزو، اولين انديشمند در حوزه قدرت نظامی، نيروی نظامی تنها تير خلاصی است که به پيکر نيمه جان دشمن شليک می‌شود.

وی با اشاره به فشارهای دشمنان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سياسی، رسانه‌ای، سايبری، عمليات روانی و ... گفت: پدافند غيرعامل امروز می‌تواند بسيار فراتر از نيروهای نظامی نقش ايفا کند.

احمدی‌مقدم با بيان اينکه امروز پدافند غيرعامل در فضاسازی وگفتمان‌سازی به خوبی عمل کرده است و اين جای تبريک دارد، گفت: گفتمان‌سازی در اين حوزه کمک می‌کند که از روز اول ما تاسيسات خود را بر اساس برنامه‌های راهبردی و بلندمدت بنا کنيم تا بتوانيم آسيب‌پذيری آنها را در مواقع حساس به کمترين حد ممکن کاهش دهيم.

فرمانده نيروی انتظامی تاکيد کرد: به منظور کاهش آسيب‌پذيری‌ها و حداقل رساندن تهديدات دشمنان، پايدارسازی تاسيسات، مداومت خدمات و افزايش توان مقاومتی کشور بايد اقدامات گسترده‌ای در ابعاد گوناگون انجام شود. ما بايد به گونه‌ای برنامه‌ريزی کنيم که دشمن به اين نتيجه برسد که حتی اگر تاسيسات زيربنايی ما را مورد حمله قرار دهد باز ما می‌توانيم به سرعت آنها را جايگزين کنيم و همين امر می‌تواند چه بسا دشمن را از هجوم به همان تاسيسات نيز منصرف کند.

وی همچنين گفت: بايد در حوزه‌های مختلف از جمله امنيت، دفاع، مديريت و ... بايد با اقداماتی نظير پوشش، فريب، پراکنده‌کردن تاسيسات و متکثرکردن آنان و آدرس غلط به دشمن دادن کاری کنيم که دشمن برآورد صحيحی نداشته باشد تا در يک حالت گيجی قرار گيرد.

به گزارش ايسنا،‌احمدی‌مقدم در ادامه اظهار داشت: در نيروی انتظامی در حوزه پدافند غيرعامل تلاش کرده‌ايم تا با در نظر گرفتن مسائلی چون استحکام بناها، جانمايی درست اماکن، پراکندگی و تکثر، پيش‌بينی نقاط جايگزين، تدارکات و مسائل لجستيکی و اقدامات مديريتی، مقاومت و آمادگی خود را در شرايط حساس بالا ببريم.

فرمانده نيروی انتظامی همچنين گفت: در حوزه سايبری نيز اقدامات بسياری صرف‌نظر از سيستم‌های متنوع امنيتی و سامانه‌های جايگزين انجام داده‌ايم.

وی تاکيد کرد: بايد با بومی‌کردن روش‌ها و با توسل به راه‌های غيرمتعارف و اقدامات غيرمتقارن خود را در مقابل دشمن ايمن کنيم.

احمدی‌مقدم در پايان اظهارات خود با بيان اينکه کارهای انجام شده در حوزه پدافند غيرعامل ارزنده است، اظهار کرد: البته نگاه عجولانه نيز ضرورتی ندارد و بلکه ممکن است تاثيرات منفی در اين حوزه بر جای بگذارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016