دوشنبه 8 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وضعيت زندان زاهدان: شيوع ايدز، سل و مرگ سه زندانی

زندان زاهدان با بيش از ۳۵۰۰ زندانی تا کنون شاهد دوبار اعتراض زندانيان سياسی بود که اين اعتراض‌ها از سوی مسئولان به شورش تعبير شد و سبب گرديد تعداد زيادی از زندانيان به انفرادی و سپس به شهرستان‌های دور دست تبعيد گردند. مطلبی که می‌خوانيد گزارشی کوتاه از وضعيت اين زندان است از سوی چند تن از زندانيان سياسی که اخيرا آزاد شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران (هرانا):

اعدام زندانيان در زندان زاهدان

از آنجايی که اکثر زندانيان محبوس در زندان مرکزی زاهدان را بوميان استان سيستان و بلوچستان تشکيل می‌دهند و از آنجايی که فعاليت مدنی در اين استان نيز درکل تعريف نشده، اطلاع رسانی در خصوص زندانيان محکوم به اعدام از سوی خانواده ها و يا قربانيان به ندرت صورت ميگيرد.

زندان مرکزی زاهدان نيز به مانند ساير زندانهای که در حاشيه و مناطق محروم کشور بنا شده است به دليل نزديکی به مرز پاکستان و افغانستان يکی از زندانهايی است که اکثر بازداشت شدگان آنرا قاچاقچيان مواد مخدر تشکيل ميدهند.

بر همين اساس اجرای مخفيانه و فله ای حکم اعدام نيز در آن رواج دارد و تنها زمانی که افشای آنها بر مصلحت کشور باشد، برای ايجاد رعب و وحشت برخی از اين اعدام ها در رسانه های وابسته به حاکميت گزارش می شود.

اعدامها در اين زندان بر اساس تفکيک جرم به دو دسته عمده تقسيم می شود که اکثريت آن مربوط به قاچاق مواد مخدر و يا فعاليت سياسی و نظامی برعليه نظام می‌باشد و به ندرت زندانی به جرم قتل در آن يافت می شود.

بر اساس تخمين ها بين ۷۰ – ۱۰۰ زندانی در انتظار اجرای حکم اعدام در اين زندان بسر می برند و نزديک به ۶۰ زندانی نيز در انتظار قطعيت محکوميتشان به اعدام در اين زندان نگهداری می شوند.

وضعيت بندهای مختلف زندان زاهدان

زندان زاهدان ۱۱ بند دارد که حدود ۳۵۰۰ زندانی با جرائم متفاوت و در بند های مختلف اين زندان محبوس هستند که حدود ۲۰ نفر از آنها را زندانيان سياسی و عقيدتی تشکيل می دهند. البته تعداد زندانيان سياسی و عقيدتی اين زندان چيزی حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر بود که به دليل دو نوبت اعتراضات گسترده ای که در اوايل سالجاری در آن رخ داد اکثرا آنها به زندانهای دور افتاده کشور از جمله سمنان، بندر عباس، اردبيل، قزوين و... تبعيد شدند.

هم چنين اين زندان سه بند قرنطينه دارد که از لحاظ بهداشتی شرايط بسيار بدی دارند. در بند های عمومی اين زندان هم وضعيت بهداشتی بسيار نامناسب بوده و تعداد زيادی از کارتون خواب های خيابانی در کنار ساير زندانيان از جمله زندانيان سياسی و عقيدتی نگهداری می شوند. وضعيت بندهای عمومی اين زندان آن قدر نامناسب است که زندانيان بندهای قرنطينه و سلول های انفرادی را به بندهای عمومی ترجيح می دهند.

مسئولان زندان هم با وجود اينکه بارها زندانيان نسبت به وضعيت بهداشتی اين زندان به آنها شکايت کرده اند اما هيچ توجهی نسبت به بهبود اين وضعيت نشان نداده اند.

علاوه بر اين در بندهای عمومی اين زندان عده ای از زندانيان مبتلا به بيماری ايدز می باشند که اين زندانيان مبتلا به ايدز در کنار ساير زندانيان محبوس هستند و مسئولين زندان حاضر نيستند که آنها را در بندهای جدا از ساير زندانيان جای دهند و به علت شيوع ارتباط جنسی در بين عده ای از زندانيان تعداد مبتلايان به ايدز رو به افزايش است.

تعدادی از زندانيان اين زندان هم مبتلا به بيماری سل هستند که اين زندانيان نيز در کنار زندانيان سالم محبوس هستند و با توجه به وضعيت نامطلوب غذای زندانيان که بدن آنها را ضعيف و در برابر بيماری مستعد کرده، اين بيماری سلامت تعداد بيشتری از زندانيان را تهديد می کند و آمار مبتلايان به سل در اين زندان رو به افزايش است.

گفتنی است که در دو ماه اخير سه نفر از زندانيان زندان زاهدان بر اثر بيماری سل جان خود را از دست داده اند. مسئولين زندان هم با وجود اينکه از شيوع اين بيماری در ميان زندانيان اطلاع دارند هيچ اقدامی برای بستری کردن و درمان آنها انجام نمی دهند.

هم چنين در اين زندان هيچ پزشک متخصصی نظير دندان پزشک يا چشم پزشک وجود ندارد و تعدادی از زندانيان اين زندان از مشکلات چشم يا دندان رنج می برند ولی پزشک متخصصی برای رسيدگی به وضعيت آنها وجود ندارد تا جايی که يکی از اين زندانيان فقط بخاطر نداشتن عينک در آستانه نابينا شدن قرار دارد.

اين زندان با داشتن بيش از ۳۵۰۰ زندانی تنها يک پزشک عمومی دارد که او هم دانشجوی پزشکی است و چندان به درمان زندانيان وارد نيست. هر زندانی بيمار در هر ماه فقط يک بار امکان معاينه به وسيله اين پزشک را دارد.

در بند های مختلف اين زندان هر اطاق ۵ در ۶ متر و دارای ۱۸ تخت است که در هر اطاق حدود ۵۰ زندانی نگهداری می شوند و زندانيان به صورت فشرده و کتابی در کنار هم می خوابند. در بند ۲ اين زندان که از نظر قانونی گنجايش ۱۰۰ نفر را داراست حدود ۳۹۰ زندانی نگهداری می شوند و ساير بندهای اين زندان هم وضعيت مشابه اين بند را دارد.

در زندان زاهدان برای بيش از ۳۵۰۰ زندانی فقط ده سرويس بهداشتی موجود است که از اين تعداد هم فقط چهار سرويس قابل استفاده می باشد و هم چنين اين زندان فقط هشت حمام دارد که از اين تعداد دو حمام درب ندارند و سه حمام هم فشار آب بسيار ضعيفی دارند و تنها سه حمام وضعيت بهتری نسبت به بقيه حمام ها دارند و با وجود نامه نگاری های زندانيان به مسئولين زندان برای تعمير اين حمام ها مسئولين زندان تاکنون اقدامی در اين راستا انجام نداده اند.

لازم به ذکر است که اين زندان علاوه بر اينکه وضعيت غذايی بسيار نامطلوبی دارد هيچ فروشگاهی هم ندارد تا زندانيان حداقل غذای خود را از اين فروشگاه ها تامين نمايند.

قاضی ناظر بر زندان نيز هيچ رسيدگی و نظارتی بر شرايط نامناسب بندهای مختلف اين زندان ندارد. پتو در زندان از اجناس ناياب است به طوری که هر دو زندانی مجبور هستند از يک پتو استفاده کنند و با وجودی که خانواده های تعدادی از زندانيان اقدام به خريد پتو برای زندانيان نمودند اما مسئولين زندان اين پتوها را جمع آوری نموده و به زندانيان اجازه استفاده از اين پتوها را ندادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016