یکشنبه 14 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاریجانی: مجلس در راه منافع ملت با کسی مسامحه نخواهد کرد

رییس مجلس اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی تبعیت از فرامین رهبر فرزانه انقلاب را عامل سعادت ملت دانسته و تلاش می‌کند با پرهیز از مجادلات کم‌بهره، همت خود را مصروف حل مشکلات اصلی کشور نمایند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس ضمن تبریک به مناسبت عید سعید غدیر خم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری خطاب به سران قوا، اظهار داشت: از نصایح خردمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی سپاسگزاری می‌نمایم که بسیار به‌موقع فضای سیاسی کشور را در مسیر صحیح هدایت نمودند.

وی تصریح کرد: این واقعه نشان داد ملک از اندیشه ولایت جمال گیرد و آراسته شود و ملت و حکمرانان در تبعیت از ولایت کمال یابند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز دستورات مقام ولایت بر همگان روشن است؛ نخست خدمت صادقانه و بی‌ریا و بی‌منت در جهت رونق تولید کشور و ساماندهی به وضعیت معیشت مردم و جلوگیری از گرانی و بیکاری، دوم همکاری و تعامل سه قوه در چارچوب وظایف قانونی خویش بر مدار رفق و مدارا و دیگری بهره جستن از عقل جمعی برای برنامه‌ریزی توسعه، ثبات اقتصادی، آرامش سیاسی و پرهیز از کشاندن اختلاف‌نظرها در مسیر التهابات سیاسی عمومی آن هم با بهره جستن از عواطف و احساسات مردم که رهبر معظم انقلاب اینگونه کارها را خیانت خواندند. لذا در این راه روشن طبعا خلوص نیت و انجام وظایف در چارچوب قانونی، فضای سالم برای ایجاد همگرایی را فراهم می‌نماید.

لاریجانی تاکید کرد: امیدوارم اندیشه‌های کارساز در همه قوا از راه پیروی حکمت ولایت به کمال بنشیند و همیشه این سخن امام حسین (ع) را به خاطر داشته باشیم که فرمود از نشانه‌های اسباب قبولی اعمال، همنشینی با خردمندان است و از نشانه‌های دانا، نقادی از گفتار خود و آگاهی‌ و بهره جستن از اسرار و آرای گوناگون دیگران است.

وی درادامه خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی تبعیت از فرامین رهبر فرزانه انقلاب را عامل سعادت ملت دانسته و تلاش می‌کند با پرهیز از مجادلات کم‌بهره، همت خود را مصروف حل مشکلات اصلی کشور نمایند و البته در این راه که منافع ملت اقتضا دارد با کسی مسامحه و مجامله نخواهد داشت و همه مسئولین باید در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی در رفع نیازهای ملت به مجلس پاسخگو باشند.

رییس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث اخیر در سوریه ابراز داشت: حوادث اخیر در کشور سوریه آنقدر وحشتناک و غیرانسانی توسط معارضین دست‌ساز غرب با پول‌های کشورهای عافیت‌طلب منطقه صورت گرفت که آمریکایی‌ها به خاطر افکار عمومی مجبور شدند سهم خود را از این گروهک‌ها جدا کنند.

لاریجانی تصریح کرد: ولی کیست که نداند این گروهک‌ها با حمایت آمریکا و غرب و برخی کشورهای منطقه و با سلاح آنها دست به کشتار مردم سوریه زده‌اند آن هم با این روش‌های وقیحانه. اما هر چه آمریکا و غرب در این مسیر تزویر سیاسی دام زرق نهادند در اندیشه ملت‌ها ستیز آنها رنگ باخت و شجاعت ملت‌ها افزون گردیده و ان شاءالله خدا ملت سوریه را از این دجال‌های بی‌آبرو نجات دهد.

وی در ادامه با اشاره به عظمت غدیر اظهار داشت: عظمت این روز در کلام الهی تجلی یافته است که به عنوان روز اکمال دین و اتمام نعمت معرفی شد. در واقع نه تنها موضوع جانشینی پیامبر مشخص گردید که در آن زمان با توجه به جوان بودن حرکت اسلام بسیار پراهمیت بود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهم‌تر از آن مقوله ولایت در تفکر دینی بعد از بحث رسالت جایگاه خود را یافت و موضوع ولایت صرفا حکمرانی بر ملت اسلامی نبود، بلکه در نظام تفکر اسلامی، ولایت هم معنای تکوینی و هم معنای تشریعی داشته است و جایگاه ولایت در مقام تکوین نظام هستی زیربنای فهم معنا و توجیه ولایت تشریعی است.

لاریجانی اضافه کرد: این تلقی که در زنجیره طولی نظام هستی، ولایت کلید و واسطه فیض در حرکت تکاملی قوس صعود است اهمیت و رکن بودن ولی در حیات انسان‌ها را نشان می‌دهد.

وی افزود: ابن‌سینا در رساله معراج‌نامه می‌گوید علی در میان انسان‌ها چون پدیده معقول در میان محسوسات بود و نیز خواجه‌نصیرالدین طوسی در تجرید می‌گوید علی داناتر از همگان بود و همیشه همراه رسول الله بود و بخششی از همه افزون داشت و پس از پیامبر پارساتر و عابدتر و فرزانه‌ترین مردم بود و ایمانش بر همه مقدم و سخنش از همه فصیح‌تر و رای‌اش از همه محکم‌تر بود و به حفظ کتاب خدا و اجرای احکام آن از همه بیشتر توجه داشت. دوستی و یاریش واجب و در رتبه با پیامبران مساوی و او سرچشمه فیاضی بود که دانشمندان دانش‌های خود را به او استناد دارند.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: اینکه در رتبه با پیامبران مساوی و سرچشمه فیاض علم برای دیگران بود همان جایگاه تکوینی ولی را اشارت دارد و به تعبیر حاج ملا هادی سبزواری در اسرار‌الحکم، ولایت تکوینی واسطه عالم الوهیت که مقام هستی محض و صرف است به عالم کثرت است لذا پیوستگی انسان‌ها از بدو خلقت به مقام ولایت بوده اما معرفت‌ها در این جهان در ظرف زمانی شکل یافته است.

لاریجانی ادامه داد: پیامبر فرمود "انا اول الانبیاء خلقا و آخرهم بعثا" که دلالت بر همین معنا دارد. علی (ع) که پیامبر درباره او فرمود "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" با تکیه بر چنین مقام ولایتی در زمانه خویش از برجستگی‌هایی برخوردار بود که به جز دل‌های بیمار همگان بر آن اذعان داشتند.

وی افزود: پیشوای مذهب شافعی می‌گوید دوستی علی سپر آتش دوزخ است. او امام انسان‌ها و پریان است. او در حقیقت وصی مصطفی و تقسیم‌کننده بهشت و دوزخ است و نیز احمد حمبل پیشوای مذهب حمبلی می‌گوید آن همه فضیلت‌ها که برای علی ابن ابیطالب بوده و نقل شده برای هیچ یک از اصحاب رسول الله نبوده است. همچنین بزرگان اهل سنت درباره فضایل علی (ع) گفته‌اند و بخشی از آن را مرحوم علامه امینی در الغدیر آورده است.

رییس قوه مقننه اظهار داشت: متاسفانه امروز فضای تندروی وهابیت مسیر گفت‌وگوهای عالمانه گذشته را تخریب کرده است که همین هم وجه دیگری از قصه پرغصه تحریف است و بیشترین نفع از این کشمکش‌ها را استکبار جهانی می‌برد که به دنبال تفرقه امت اسلامی است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اینجاست که اهمیت کلام امام (ره) در ابتدای انقلاب اسلامی درک می‌شود که وحدت امت اسلامی را مبنای تفکر بیداری اسلامی قرار دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی از حضور مردم در بزرگداشت روز مبارزه با استکبار جهانی سپاسگزاری کرد و گفت: مردم با اقدام به‌موقع خود استقامت خویش را در مقابل رفتارهای ماجراجویانه و ایذایی آمریکا نشان دادند و عیان کردند که در مقابل هیمنه دروغین جباران مدرن از سپر آهنین مجاهدت برخوردارند که این سنت علوی است که فرمود این جامه فاخر در زندگی لباس شرافت و پس از مرگ، حریر بهشت خواهد بود. ملت ایران در مکتب ولایت لباس شرافت و سرافرازی را در پناه تفکر جهادی به تن نمودند و امروز همین ویژگی باعث بیداری ملت‌های منطقه در مقابل سیاست‌بازی آمریکا شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان رحلت آیت‌الله سیدکرامت‌الله ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد را به نمایندگان و مردم تسلیت و تعزیت گفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016