یکشنبه 28 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

از دولت اوباما بوی کباب به مشام نمی رسد، آقایان منتظر نمانند!

بازتاب - در حالی که برخی تحلیل های مطرح شده در محافل رده بالای اصولگرایان از انتظار برای توافق با اوباما بعد از پیروزی وی حکایت داشت، روند وقایع همان گونه که پیش بینی می شد، به سوی تشدید فشارها بر ایران پیش می رود.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، تحلیل های عجیب برخی مقامات ارشد و موثر در سیاست خارجی نظام مبنی بر این که اوباما قصد دارد در موضوع هسته ای و تحریم ها در مقابل ایران عقب نشینی کرده و انعطاف به خرج دهد، اما به دلیل این که این موضوع مورد سوء استفاده جمهوریخواهان و لابی صهیونیستی برای تخریب وی در انتخابات نگردد، وی موضوع را پس از پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیگیری خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اگرچه «بازتاب» برای روشن شدن ذهن افکار عمومی و مسئولان در تحلیل های متعددی به صراحت اعلام کرد پس از انتخابات آمریکا و در هر دو صورت نباید منتظر عقب نشینی آمریکا بود و دولت جدید ایالات متحده پس از استقرار یعنی از اواخر بهمن ماه فشارهای سنگین خود را بر ایران آغاز می کند، اما باز هم اصرار مسئولان و کارشناسان موثر بر محافل ارشد نظام موجب شد تا این توهم پابرجا بماند.

در حالی که واقعیت این است که تفاوت اوباما و رامنی نه در اصل برخورد با ایران است که تلاش بر تغییر رفتار نظام در درجه اول، کوشش در جهت تغییر ماهیت نظام در درجه دوم و سعی در راستای تغییر رژیم در صورت امکان، جزو اصول کلی سیاست خارجی آمریکا می باشد و ارتباطی به دولتها ندارد.

تفاوت اوباما در شیوه و زمان تحقق این اهداف می باشد و بر خلاف اوباما که معتقد به استفاده از فشار داخلی و ارتباط با طبقه روشنفکر و نخبگانی جامعه ایران و استفاده از ابزار نرم برای تضعیف نظام و براندازی جمهوری اسلامی است، رامنی به ابزار سخت و استفاده از محاصره نظامی و ایجاد اختلالات فیزیکی در فعالیت جمهوری اسلامی تمایل دارد و طبیعتا اوباما همان گونه که تا کنون عمل کرده است، از روش های درازمدت استفاده می کند؛ اما رامنی به روش های کوتاه مدت و زودبازده علاقه دارد.

بر این اساس، با توجه به پیروزی اوباما، باید منتظر تداوم روند گذشته در تشدید فشارهای اقتصادی باشیم؛ با این تفاوت که اوباما از سه ماه پایانی دولت احمدی نژاد، یعنی نیمه بهمن تا نیمه اردیبهشت که کشور وارد فضای انتخاباتی خواهد شد، حداکثر استفاده را خواهد کرد و از این همه هزینه و انتقادی که برای استفاده از روش های نرم با ایران تحمل کرده است، نتیجه بگیرد، فشار مضاعفی بر ایران وارد خواهد کرد.

بر این اساس، به نظر می رسد مسئولان نظام در ماه های آینده، به جای آن که منتظر انعطاف اوباما باشند، باید منتظر فشارهای شدیدتری باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016