سه شنبه 7 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تداوم کشتار کولبران و کسبکاران مرزی: ۹ کشته و زخمی در ۹ روز

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ـ یک منبع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که از تاریخ ۹ آبان ماه تا ۱۷ آبان ماه حداقل ۹ نفر از کولبران و کاسبکاران در مرزهای مناطق مرزی غرب کشور کشته یا زخمی شده‌اند. این منبع فعال حقوق بشر گفت که شب سه شنبه ۹ آبان ماه نیروهای انتظامی در منطقه‌ی ” تەرگەرور” از توابع شهرستان ارومیه تعدادی از کاسبکاران مرزی را مورد هدف تیراندازی قرار داده که در نتیجه‌ این تیراندازی یکی از کاسبکاران به نام ” سامی ” کشته شده است. کمپین جزییات بیشتری از این واقعه توسط شاهدان عینی به دست نیاورده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در تاریخ ۱۲ آبان ماه در منطقه مرزی سردشت نیز ماموران نیروهای انتظامی تعدادی از کولبران و کاسبکاران مرزی را در کمین انداخته و آنها را مورد هدف قرار داده که در نتیجه‌ آن یک کولبر به نام خالدعلیزاده اهل روستای ” بیوران” از توابع شهرستان سردشت کشته و یک کولبر دیگر زخمی شده است. نیروهای انتظامی برای برگزاری مراسم ترحیم خانواده‌ی این کولبر کشته شده محدودیت ایجاد کرده و حتی آنها را مجبور کرده که در آگاهی ترحیم علت فوت را تصادف اعلام کنند.

همچنین شب ۱۵ آبان ماه در منطقه مرزی ” ترگەور ” از توابع شهرستان ارومیه در نتیجه تیراندازی نیروهای انتظامی به سوی تعدادی از کاسبکاران مرزی یک جوان کُرد به نام امید احمدی اهل روستای “دیری” از توابع شهرستان ارومیه کشته شده است.

در ادامه‌ هدف قرار دادن کولبران و کاسبکاران مرزی در طی روزهای اخیر، شب ۱۷ آبان ماه نیروهای انتظامی مستقر در پادگانهای منطقه‌ مرزی ” دشته وزنی ” به سوی تعدادی از کاسبکاران مرزی که به صورت کاروانی در حال حرکت بودند تیراندازی کرده و در نتیجه این تیراندازی یک جوان کُرد به نام باپیر مجاهدی، متاهل و دارای یک فرزند خردسال اهل روستای ” آلواتان ” از توابع شهرستان سردشت کشته شده است.

این منبع محلی همچنین مدعی شد که کشتار کولبران و کاسبکاران مرزی به نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی محدود نشده است و در ساعت یک بامداد ۱۷ آبان ماه نیز جنگندهای ارتش ترکیه مناطق مرزی کردستان عراق با ایران رو بمباران کردند که بر اثر این حمله‌ی هوایی دو کولبر و کاسبکاری مرزی کُرد به نامهای ” شپول لقمان ” ۱۹ ساله اهل یکی روستاهای تابعه‌ی مهاباد و ” مام علی ” متاهل و دارای سه فرزند اهل یکی از روستاهای تابعه شهرستان پیرانشهر کشته و و کولبر دیگری به نام ” ابوبکر ” اهل روستای ” چکو” از توابع شهرستان پیرانشهر زخمی شده است. یکی از کولبران این منطقه در گفتگو با این فعال حقوق بشر ضمن تائید این خبر اعلام کرد که آنها در یک چادر و خانه‌‌ایی در منطقه‌ی مرزی “سوره گولی” در مرز کردستان عراق با ایران در حال استراحت بوده‌اند که جنگندهای ترکیه محل اسکان آنها را مورد هرف قرار داده‌اند. در این حمله همچنین چندین حیوان بارکش نیز تلف شده است..

در مهر ماه سال جاری کمپین بین المللی حقوق بشردر ایران گزارش جامعی را در خصوص کشتار کولبران و کاسبکاران مرزی کُرد منتشر کرد که بر پایه‌ این گزارش تنها در سال ۱۳۹۰ حداقل ۱۴۶ کولبر و کاسبکار مرزی کشته یا مجروح شده‌اند. کمپین همچنین با ارسال نامه‌ای به مقامات ایرانی از آنها خواست که استفاده از نیروی مرگبار علیه کولبران و کاسبکاران غیر مسلح را متوقف و سیاست خود در خصوص ساکنین مناطق مرزهای غربی ایران را بازنگری کند. کمپین از دولت ایران خواسته است تا طرح انسداد مرزهای خود را تا اصلاح کامل و برطرف کردن کاستی‌های موجود متوقف کند و الویت طرح را جان و سلامتی ساکنین مناطق مرزی قرار دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016