سه شنبه 7 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرمانده نيروی انتظامی: بدرفتاری و ضرب و شتم منجر به مرگ مردود است، بازداشتگاه رباط‌کريم مصوب نبود

ايسنا ـ فرمانده نيروی انتظامی با بيان اينکه بدرفتاری، ضرب و شتم منجر به مرگ در پرونده «ستار بهشتی» مردود است گفت: بازداشتگاه يا «تحت‌نظرگاه» رباط‌کريم، بازداشتگاه مصوب نبوده که اين مسئله قابل رسيدگی است.

به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار اسماعيل احمدی‌مقدم عصر امروز در حاشيه نخستين جشنواره «قاب امن» در مورد آخرين وضعيت رسيدگی به پرونده مرگ «ستار بهشتی» و صحبت‌های نماينده ويژه مجلس در رسيدگی به اين پرونده، گفت: دستگاه قضايی در حال رسيدگی به اين موضوع است و تحقيقات ادامه دارد، اما داده‌های اوليه و همچنين نکته‌ای که در صحبت‌های نماينده مجلس بود، اين است که بازداشتگاه يا «تحت‌نظرگاه» رباط‌کريم، بازداشتگاه مصوب نبوده که اين مسئله قابل رسيدگی است.

وی با بيان اينکه يکی ديگر از نکته‌های صحبت نماينده اين است که چرا در روز تعطيل از زندان اوين تحويل گرفته شده است، گفت: تحويل گرفتن نامبرده از زندان اوين و اين که چرا سه روز هيچ تحقيقی انجام نشده است، نوعی قصور و کوتاهی است.

احمدی‌مقدم با بيان اينکه تحقيقات و بررسی‌ها نشان داده که «پارگی» و «مسموميت» علت مرگ اين فرد نبوده است، گفت: مهمترين سناريويی که پزشکی قانونی اعلام کرده است، شوک روحی و روانی است که البته اين فرد در زندان اوين يک روز به بهداری رفته و برايش داروی آرام‌بخش تجويز کردند و زمانی که تحويل پليس فتا شده، به دليل عدم‌همراهی نسخه و تعطيلی روز، اجازه مصرف به او ندادند و شايد بزرگترين قصور اين باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرمانده ناجا با بيان اينکه اين فرد را در يک دفتر اداری نگهداری کردند نه در بازداشتگاه، گفت: اينها به عنوان قصور مشخص است، اما اين که اين رفتار منجر به مرگ شده است، تا اين لحظه اثبات نشده است و ما پيگير هستيم.

احمدی‌مقدم افزود: ماموران دستگيرشده با قرار قضايی تحت نظر هستند.

وی با بيان اينکه به عنوان يک فرد مطلع اين فرضيه بدرفتاری و ضرب و شتم منجر به مرگ شده است را مردود می‌دانم، گفت: ما در دو سال اخير اقدامات گسترده‌ای در راستای تحقق حقوق شهروندی و استانداردسازی رفتار پليس داشته‌ايم و در ۱.۵ سال اخير اقدامات گسترده‌ای در راستای بازسازی و نوسازی بازداشتگاه‌ها و محل‌های نگهداری داشته‌ايم و برخی از مکان‌ها که از نظر نور و اصلاح ساختمانی غيرقابل اصلاح بوده‌اند، نيز دستور بر تعطيلی داده‌ايم.

احمدی‌مقدم درباره مطرح کردن استعفای فرماندهی رييس پليس فتا توسط نماينده ويژه مجلس به ايسنا گفت: رييس پليس فتای ناجا مسئول پرونده نبوده و در جريان نوع رسيدگی نيز نبوده است، اما در مورد فتای تهران، اگر قصوری نسبت به رييس آن مشخص شود، خود ناجا اقدام به چنين کاری می‌کند، اما اجازه دهيد قصور اثبات شود و ببينيم اين قصور متوجه چه فردی است.


به گزارش ايسنا، فرمانده ناجا در نخستين جشنواره «قاب امن» با بيان اينکه امنيت يک موضوع نسبی است، گفت: انسان‌ها نقش مهمی در افزايش و کاهش امنيت ايفا می‌کنند و امنيت مطلق هيچ کجا يافت نمی‌شود.

وی با بيان اينکه امنيت يک موضوع بسيار حياتی است، گفت: نياز به امنيت مقدم بر نيازهای فيزيولوژيک است و طبيعتا امنيتی موثر است که مردمی و ريشه در خواست مردم داشته باشد.

فرمانده ناجا با اشاره به بحث امر به معروف و نهی از منکر، گفت: از بس در جامعه از امر به معروف و نهی از منکر صحبت شده است، در مردم زدگی ايجاد شده است.

احمدی‌مقدم با بيان اينکه نهی ازمنکر در روش‌های به روز و اثرگذار بايد عملی شود، گفت: برخی فکر می‌کنند که همانند عربستان بايد افرادی که نهی از منکر هستند، با شال قرمز و چوب به نهی از منکر بپردازند که اين برداشت غلطی است.


نهايت امر به معروف، هدايت است

ما با کاريکاتوريست‌ها بد نيستيم

فرمانده ناجا با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبری، گفت: بر اساس فرمايشات ايشان، امر به معروف نبايد موجب تنفر افراد شود، بلکه بايد اثرگذار و موجب کشش مردم شود.

وی با بيان اينکه نهايت امر به معروف، هدايت است، گفت: اگر فردی با امر به معروف هدايت نشد و موجب آزار و اذيت مردم شد، قانون بايد با وی برخورد کند و برخورد قانونی آخرين راه است.

احمدی‌مقدم با بيان اينکه ورود هنرمندان به اين عرصه مهم می‌تواند اثرگذار باشد، گفت: هنرمندان جزء گروه‌های مرجع و اثرگذار هستند که می‌توانند تاثير خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به سخنان يکی از کاريکاتوريست‌های تقديرشده در اين جشنواره که به احمدی‌مقدم عنوان کرده بود که "با کاريکاتوريست‌ها بد نباشيد"، گفت: ما با کاريکاتوريست‌ها بد نيستيم، چرا که ظاهر کاريکاتور خنده‌دار، اما باطن تلخی دارد و چه اشکالی دارد اگر در جهت بازدارندگی از روش‌های غلط يا عادت کردن به روش‌های ناکارآمد باشد.

فرمانده ناجا با بيان اينکه پليس پيشگيری از وقوع جرم جلوگيری می‌کند، گفت: اما واقعيت اين است که دنبال حرف تازه‌ای هستيم و پيشگيری فرهنگی و اجتماعی مقدم بر انتظامی است.

احمدی‌مقدم با بيان اينکه هنر هنرمندان و بازخورد آثار آنان از پليس، نمايانگر نگاه مردم به پليس است، گفت: بايد حرف‌هايمان باورپذير باشد و بفهميم مردم پس از شنيدن صحبت‌های ما چه باوری از حرف‌هايمان دارند.

وی با بيان اينکه کارهای رسانه‌ای و هنری اثرگذار هستند، گفت: آثار هنری ماموران ما را بر اصلاح رفتار ترغيب می‌کنند و اگر می‌خواهيم امر به معروف و نهی از منکر کنيم، بايد اول خودمان را اصلاح کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016