شنبه 11 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی: باید به شبهات پيرامون محاكمات و اعدام‌ها و يا تصرف اموال افراد، در ابتداي انقلاب پاسخ داد

به گزارش سایت رسمی هاشمی رفسنجانی، او در ديدار جمعي از استادان تاريخ انقلاب اسلامي در دانشگاهها و پژوهشگاههاي كشور ضمن اشاره به برخی اقدامات افراطی ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و تاکید بر ضرورت بازکاوی و پاسخ به پرسش های بر زمین مانده ، تاکید کرد: تاريخ نگاري صحيح و علمي يكي از نيازهاي كنوني نظام اسلامي است که می تواند موجب روشن شدن اذهان و ارائه پاسخ صحيح براي جوانان و پژوهشگران شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مضحت نظام در ادامه این ديدار گفت: نگارش تاريخ وقايع مهم و سرنوشت‌سازي چون انقلاب اسلامي نياز به گذشت زمان و نگاه فراتر از وقايع و مسائل روزمره دارد و به جاست كه اكنون كه بيش از سه دهه از انقلاب اسلامي ايران و تأسيس نظام جمهوري اسلامي مي‌گذرد اين امر مهم مورد توجه وثيق قرار گيرد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني تدوين كليات تاريخ انقلاب اسلامي به صورت علمي را وظيفه دانشگاهها و پژوهشكده‌هاي معتبر خواند و تصريح كرد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و عليرغم وجود مشكلات اجرائي عديده، «بنياد تاريخ» به سرپرستي آقاي معاديخواه تأسيس شد و با همت ايشان و همكارانشان، تاريخ شفاهي بسيار خوبي در قالب مصاحبه با مؤثرين انقلاب اسلامي آغاز شد و بنا بود كه حاصل اين مصاحبه‌ها به صورت علمي تدوين در اختيار اساتيد و پژوهشگران و اذهان جستجوگر قرار گيرد كه متأسفانه با تنگ نظري برخي افراد و جريانها اين كار مهم ناتمام بماند.

او اشكالات وارده درخصوص تحريف تاريخ و نگاه سليقه‌اي به وقايع تاريخي را به جا عنوان كرد و با بيان اينكه لازم است كه تاريخ شرق به خصوص انقلاب اسلامي توسط پژوهشگران شرقي و داخلي تدوين شود، گفت: همانگونه كه پژوهشگران غربي تحولات شرق و جهان اسلام را به دقت بررسي و تاريخ نگاري مي‌كنند، لازم است كه دانشگاهها و پژوهشكده‌هاي ما در شرق نيز، شناخت غرب و تحولات آنرا وجه همت خود قرار دهند، چرا كه در صورت شناخت درست و علمي از غرب است كه مي‌توانيم در مقابل عملكردها و سياست‌هاي آنان برخورد مناسب و درست ارائه كنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنانش به وظيفه شخصيت‌ها و كساني كه نقش مؤثري در وقايعي چون انقلاب اسلامي داشتند اشاره كرد و گفت: توضيح و شفاف سازي در مورد حوادث تاريخي خاصي چون دفاع مقدس، كودتا و تحركات تروريستي ابتداي انقلاب وظيفه افراد دخيل در اين وقايع بوده و لازم است مسئولان جمهوري اسلامي بخصوص كساني كه از ابتداي انقلاب نقش سرنوشت سازي داشته‌اند در برابر سئوالات و شبهه‌هايي كه مطرح مي‌شود شفاف سازي كنند و پاسخگو باشند تا جوانان و پژوهشگران پاسخ‌هاي خود را از منابع غير مؤثق و بعضاً تحريف شده دريافت نكنند.

هاشمي رفسنجاني اشكالات وارده بر عملكرد و اتفاقات ابتداي انقلاب را تا حدودي طبيعي دانست و گفت: انقلاب اسلامي ايران برخلاف بسياري از انقلابها به صورت تشكيلاتي و همراه با برنامه مدون براي آينده به وجود نيامد، بلكه فشار و ظلم و ستم رژيم طاغوت در حق مردم و بي‌توجهي و بي‌حرمتي نسبت به دين و مرجع و رهبر مردم، انقلابيون را به خروش واداشت كه البته در اين شرايط وجود بعضي از اشكالات در عمل و بعضاً ندانم كاري ها و قصورها طبيعي به نظر مي‌رسد.

او در پاسخ به برخي شبهات پيرامون محاكمات و اعدام‌ها و يا تصرف اموال افراد، در ابتداي انقلاب عدم تسلط شوراي انقلاب به تمام اعمال و تصميم‌گيري‌ها را يكي از علل اين اتفاقات عنوان كرد و گفت: در شرايطي كه كشور فاقد قانون اساسي و سازماندهي و مديريت بود، علي‌رغم اقدامات مفيد و صحيح صورت گرفته، برخي اعمال افراطي از جانب افراد و بعضاً جوانان كه تجربه مديريتي نداشتند اتفاق مي‌افتاد كه برخي از آنها مورد تأييد مسئولان انقلاب و امام راحل نيز نبود.

وی با اشاره به مسائل مربوط به برخي پرونده‌هاي اوايل انقلاب اسلامي، افزود: بجاست اكنون پس از گذشت سه دهه از اين اتفاقات، مسئولان امنيتي و قضائي وقت، در جلساتي با پژوهشگران وقايع به وجود آمده را براي ثبت درست در تاريخ پاسخ دهند.

هاشمي رفسنجاني در پاسخ به درخواستي پيرامون تدوين موضوعي خاطرات ايشان در كنار انتشار روزانه آنها گفت: در اين زمينه بخش تاريخ جنگ و دفاع مقدس توسط دفتر نشر انقلاب انجام شده و پژوهشگران مي‌توانند ساير موضوعات را در خاطرات تا مقطع پايان جنگ تدوين كنند.

در ابتداي اين ديدار آقايان بهشتي سرشت، معاديخواه، حاضري، يوسف‌فر، درويشي، كيانوش‌راد و ناصري اساتيد و پژوهشگران دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي كشور و سركار خانم محتشمي‌پور محورهاي زير را مطرح كردند:

- لزوم انجام گفتگوي ملي همزمان با سازندگي در كشور

- حركت در مسير اعتدال و جلوگيري از زوال تمدني

- لزوم شكل‌گيري ذهنيت تاريخي و جاماندن از كاروان نگارش تاريخ مشاركتي جهاني

- جلوگيري از ترويج غفلت و كم‌كاري تاريخي و ارائه تصوير درست و علمي از وقايع تاريخي

- جلوگيري از اعمال تحريف و سليقه در تدوين تاريخ انقلاب اسلامي و به خصوص جنگ تحميلي در قالب تاريخي‌گري و تاريخ‌سازي

- قدرداني از تدوين خاطرات آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به عنوان منبع تاريخي و لزوم تدوين موضوعي اين خاطرات

- ضرورت ارائه راه‌‌حل‌هاي برون‌رفت از مشكلات در مقطع تاريخي حال حاضر

- لزوم ارتباط بيشتر مسئولان و آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با دانشگاهيان و پاسخ به سئوالات ايشان

- توجه ويژه به مبحث غرب‌شناسي در دانشگاه‌ها براي مواجهه درست با تحولات دنياي پيشرفته

- محدوديت منابع و نبود منابع صحيح و علمي در اختيار پژوهشگران براي پاسخ به سئوالات جوانان و جامعه.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016