دوشنبه 13 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسنی‌اژه‌ای: بازداشت دو نفر مرتبط با مهدی هاشمی و هفت پليس در پرونده ستار بهشتی

ايسنا ـ سخنگوی قوه قضاييه از بازداشت دو نفر مرتبط با پرونده مهدی هاشمی و هم‌چنين بازداشت ۷ مامور پليس از مجموعه نيروی انتظامی در ارتباط با موضوع مرگ «ستار بهشتی» خبر داد. او هم‌چنين درباره منتفی شدن حکم اعدام «سعيد ملک‌پور» متهم به راه‌اندازی سايت‌های مستهجن به دليل توبه نيز به اين پاسخ بسنده کرد که حکم او هنوز اجرا نشده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محسنی اژه‌ای در چهلمين نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اينکه آيا بازداشت افرادی مرتبط با مهدی هاشمی صحت دارد يا خير؟ گفت: بله، صحت دارد. اکنون دو نفر از اين افراد در بازداشت هستند.

وی همچنين خاطرنشان کرد: احتمالا از يک يا دو نفر ديگر بدون صدور قرار بازداشت نيز در رابطه با پرونده مهدی هاشمی تحقيق شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی قوه قضاييه هم‌چنين از بازداشت ۷ نفر از ماموران پليس فتا در ارتباط با پرونده فوت ستار بهشتی خبر داد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در ادامه تحقيقات درباره پرونده فوت ستار بهشتی، هفت نفر از ماموران پليس فتا مورد بازجويی قرار گرفته و بازداشت شده‌اند که فکر می‌کنم در حال حاضر دو يا سه نفر آنها آزاد شده باشند.

وی با بيان اينکه قراينی وجود دارد مبنی بر اينکه قضيه فوت ستار بهشتی با جريان ضدانقلاب مرتبط است، اظهار کرد: تحقيقات بر روی اين پرونده نهايی نشده و همچنان ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضاييه در پاسخ به سوالی در مورد پرونده فوت ستار بهشتی اظهار کرد: در مورد ستار بهشتی همان‌طور که قبلا هم عرض شده بود تحقيقات جامع و جدی شروع شده و ادامه دارد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: آنچنان که از نتيجه تحقيقات به عمل آمده است افراد مطلع، بررسی سايت‌ها،‌ ارتباطات ايميلی و همچنين از لحاظ پزشکی قبل از کالبدشکافی و بعد از آن، مجموعا مطالبی که تاکنون به دست آمده اعلام شد و ۷ نفر از مجموعه نيروی انتظامی در اين رابطه تحت بازجويی قرار گرفته و بازداشت شدند.

سخنگوی قوه قضاييه گفت: از اين تعداد احتمالا دو يا سه نفر تاکنون آزاد شده و بقيه در بازداشت به سر می‌برند و از آنها بازجويی می‌شود.

وی در مورد نتايج به دست آمده از تحقيقات در مورد پرونده فوت ستار بهشتی در بازداشتگاه پليس فتا، گفت: اولين نتيجه اين است که اجمالا قصور و سهل‌انگاری در مورد محل و نحوه نگهداری، سرکشی از متهم در ساعاتی که اظهار ناراحتی می‌کرده و نظارت بر بازجويی برای خود نيروی انتظامی مشخص شده و حتی خود فرمانده نيروی انتظامی آنچنان که مطلع شديد رييس پليس فتا را با اينکه مستقيما مسئوليت نداشت، برکنار کرد.

محسنی‌اژه‌ای در مورد نتيجه بعدی تحقيقات اظهار کرد: از تحقيقات اين امر مشخص می‌شود که از روز دستگيری، متوفی مورد ضرب و شتم قرار گرفته اما در مورد ضربی که منجر به فوت شده باشد به صراحت از سوی پزشکان اعلام شده که هيچ نوع ضربه منجر به مرگ وجود نداشته است.

سخنگوی قوه قضاييه گفت: همچنين پزشکان اعلام کردند که چند کبودی در نقاطی نظير کتف و پای متهم وجود داشته که در حال جذب بوده‌اند و سه تا چهار روز قبل از فوت می‌توانسته ايجاد شده باشد.

وی افزود: پزشکان اعلام کردند که آثار شکستگی، پارگی و خون‌مردگی منجر به فوت در هيچ يک از آزمايشات ديده نمی‌شود منتهی نظر نهايی را به انجام معاينات سم‌شناسی و تحقيقات ديگر موکول کردند.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در روز ۲۴ هم اعلام کردند جواب سم‌شناسی منفی است و شش روز بعد پس از مطلع شدن پزشکان از نتيجه تحقيقات قوه قضاييه و مطالب مرتبط با ضرب و شتم ستار بهشتی از سوی کميسيون هفت نفره اعلام شد که در حال حاضر با توجه به بررسی‌های انجام شده و با اطلاعات موجود، تعيين علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده است، محتمل‌ترين علت منجر به فوت می‌تواند پديده شوک باشد.

سخنگوی قوه قضاييه تصريح کرد: اين آخرين نتيجه‌ای است که از سوی کميسيون پزشکی با دقت و وسواس بررسی و اعلام شد و من وقتی از اعضای کميسيون در مورد نوع شوک سوال کردم، گفتند شوک ممکن است بر اثر اقدام فيزيکی يا روانی باشد که به صورت قطعی نمی‌توانند نوع آن را اعلام کنند.

وی با بيان اينکه يک احتمال ديگر در قضيه فوت ستار بهشتی وجود دارد که در حال بررسی است، اظهار کرد: آن اين است که قضيه‌ی ستار بهشتی توسط خود جريان ضدانقلاب ايجاد شده است. البته اين تنها يک فرضيه است که در حال بررسی است ولی قرائنی نظير ساعت مخابره اولين خبری که به بيرون انتقال پيدا کرده و از همان متن نامه و افشای آن و به دست نيامدن اصل نامه و توجه به نسخه‌های آن در اين زمينه وجود دارد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به اين سوال که کميسيون امنيت ملی مجلس قصد بازديد از زندان اوين را دارد و آيا در مورد اين بازديد از سوی قوه قضاييه مصلحت انديشی صورت گرفته يا خير؟ گفت: در طول سال‌های متمادی افرادی از داخل و خارج کشور متقاضی بازديد از زندان‌ها بوده و هستند و در بسيار از اوقات اين بازديدها صورت گرفته است. البته در مواردی که بدون هماهنگی بوده انجام نشده است.

سخنگوی قوه قضاييه افزود:‌ هر زمان، هر فرد و هر مقامی بخواهد از زندان بازديد کند با هماهنگی اين کار صورت می‌گيرد. اما اگر بدون هماهنگی باشد اقدام نمی‌شود.

خبرنگار ديگری با اشاره به حواشی مطرح شده در مورد فيلم «من مادر هستم» گفت: شنيده شده افرادی در اين زمينه احضار شده‌اند آيا اين موضوع صحت دارد؟ و آيا مدعی‌العموم در اين راستا وظيفه‌ای بر عهده دارد؟ سخنگوی قوه قضاييه پاسخ داد: در مواردی که مدعی‌العموم وظيفه‌ای بر عهده داشته باشد به طور طبيعی بررسی صورت می‌گيرد. من از دادستان تهران در اين خصوص سوال کردم که ايشان گفت در حال بررسی هستيم و هنوز هيچ کس را نه بازداشت کرده و نه برای کسی قراری صادر کرده‌ايم.

محسنی اژه‌ای در مورد پرونده‌ی شرکت بيمه ايران نيز گفت: همانطور که پيش از اين اعلام کردم بخشی از اين پرونده‌ی معروف به بيمه تکميل شد، به دادگاه رفت و حکم نيز برای متهمان صادر شد که پس از ابلاغ اعتراض‌هايی نيز صورت گرفت و اکنون پرونده در مرحله‌ی رسيدگی به اعتراضات است و پس از قطعيت احکام قابل بازگو کردن خواهد بود.

وی ياد آور شد: پيش از اين نيز گفتم که اين پرونده متهمان ديگری نيز دارد که هنوز محاکمه نشده‌اند.

سخنگوی دستگاه قضايی در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبنی بر اين که آيا متوقف شدن اجرای حکم «سعيد ملک‌پور» به دليل توبه صحت دارد يا خير؟ گفت: در پاسخ به سوال شما می‌توانم بگويم که حکم هنوز اجرا نشده است.

خبرنگار ديگری به سخنان روز گذشته محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اينکه سازمان‌های پزشکی قانونی، زندان‌ها و ثبت اسناد بايد زير نظر قوه مجريه باشد، اشاره کرد و پرسيد آيا اين اقدامات قضايی است يا اجرايی، که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: ايشان خيلی به قانون‌مداری تاکيد کردند. اکنون قانون اين سازمان‌ها را به قوه قضاييه داده است. ان‌شاء الله همه بايد تابع قانون باشيم و اگر همه ملتزم به قانون باشيم به مصلحت کشور است.

خبرنگار ديگری سوال خود را اينگونه مطرح کرد که در پرونده ستار بهشتی سرهنگ محمد حسن شکريان برکنار شد، آيا مسووليت وی کيفری است يا مدنی؟ که سخنگوی قوه قضاييه پاسخ داد: آنچه تا اکنون در مورد اين فرد وجود دارد اين است که هنوز اتهام و جرمی متوجه وی نيست و تشخيص مسوولان خودشان اين بود که قصوری صورت گرفته و نظارت لازم انجام نشده است.

به گزارش ايسنا، خبرنگار ديگری به بازداشت چند بهايی در سمنان اشاره کرد و سوال کرد، آيا آنان به دليل بهايی بودن بازداشت شده‌اند. در غير اين صورت جرم آنها چيست؟ که محسنی اژه‌ای گفت: پيش از اين نيز بارها گفته‌ام، هيچ کس به صرف داشتن يک عقيده و يک نظر بازداشت نمی‌شود، هيچ کس به صرف درويش بودن يا بهايی بودن بازداشت نمی‌شود و همانطور که ممکن است يک مسلمان جرمی را مرتکب شود و پرونده مورد رسيدگی قرار گيرد، اگر درويش يا يک بهايی نيز جرمی را مرتکب شوند رسيدگی صورت می‌گيرد.

خبرنگار يکی از روزنامه‌ها به قطع ۲۵۰ اصله درخت در اطراف کرج اشاره کرد و پرسيد، آيا دستگاه قضايی در اين رابطه ورود کرده يا خير؟ که سخنگوی قوه قضاييه گفت: ما بايد در جهت حفظ و صيانت از محيط زيست تلاش کنيم. زيرا با سهل‌انگاری‌های صورت گرفته با آب و خاک و هوا لطمه‌هايی وارد می‌شود. در مورد اين موضوع پرونده‌ای تشکيل شده و دستگاه قضايی در حال بررسی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016