سه شنبه 21 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قتل دو کولبر و کاسبکار مرزی کُرد طی در مناطق مرزی

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ یک منبع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت در تاریخ شنبه ۱۲ آذر ماه نیروهای انتظامی مستقر در پاسگای ” لیک بن ” در جاده پیرانشهر به مهاباد، خودروی یکی از کاسبکاران کُرد را مورد هدف تیراندازی خویش قرار داده که در نتیجه‌ی این تیراندازی,گلوله ایی به سر این شهروند اصابت کرده و کشته شده است.

این فعال حقوق بشر هویت کاسبکار کشته شده را ابراهیم جهانگیری اعلام کرده و در ادامه افزود که نیروهای انتظامی در جاده برای خودروی این شهروند کُرد که جیپ بوده است کمین انداخته و مستقیم وی را مورد هدف قرار داده‌اند. جنازه‌ این شهروند بعد از دو روز نگهداری در بیمارستان امام خمینی شهر ارومیه است به خانواده‌اش تحویل داده شده است.. این شهروند کُرد متاهل ، دارای ۵ فرزند بوده و ساکن محله‌ امام جمعه در شهر پیرانشهر از توابع استان آذربایجان غربی بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این منبع در ادامه از کشتن یک کاسبکاری دیگر مرزی خبر داد و به کمپین گفت: «در شب پنج شنبه ۱۶ آذرماه نیروهای انتظامی پاسگاه ” برده پان ” از توابع شهرستان سردشت در منطقه‌ مرزی ” دوله گرم ” به ” ” گوله سوره ” تعدادی از کاسبکاران مرزی که به صورت کاروانی در حال تردد بوده‌اند، مورد هدف تیرانداری مستقیم قرار داده که بر اثر این تیراندازی یک جوان ۱۹ ساله کُرد به نام سمکو ریحانی فرزند محمود ۱۹ ساله و متاهل و دارای دو فرزند مورد اصابت گلوله قرار گرفته و در دم جان سپرده است. نیروهای انتظامی بعد از کشتن این جوان کُرد جنازه وی را رها کرده‌اند. به گفته‌ی این منبع محلی چند سال پیش نیز پدر او نیز به نام محمود در منطقه مرزی “دوله بی” از توابع شهرستان سردشت که مشغول کولبری بوده است بر اثر ریزش بهمن فوت کرده بوده است.»

همین منبع محلی از بازداشت دو کاسبکار کُرد در پاوه به دلیل نگهداری دهها دستگاه گیرنده ماهواره خبر داد. این منبع محلی به کمپین گفت:« روز ۶ آ‌ذرماه نیروهای انتظامی شهر پاوه با همکاری نیروهای اداره اطلاعات این شهر در روستای “وه ره” از توابع شهرستان پاوه اقدام به کشف و ضبط دهها دستگاه گیرنده ماهواره در منزل یکی از اهالی این روستاها کرده و بعدا یک کاسبکار کُرد به نام لایق مصطفایی از اهالی روستای ” کومه ری” از توابع شهرستان پاوه را بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر انتقال داده اند. دو روز بعد ۸ آذرماه یک شهروند دیگر کُرد به نام عمر مصطفایی را نیز بازداشت کرده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل کرده اند.»

این منبع محلی افزود که صمدی دادستان پاوه برای این دو کاسبکار کُرد به اتهام حمل و نگهداری ماهواره قرار بازداشت صادر کرده و مدعی شد بازجویان اداره اطلاعات برای گرفتن اعتراف، آنها را مورد شکنجه قرار داده اند و نزدیکان این افراد روز چهارشنبه ۹ آذرماه در زمان انتقال آنها به دادگاه برای تمدید قرار بازداشت آنها در وضعیتی که اثار شکنجه بر سر و صورت وجود داشته است، مشاهده کرده اند.

هفته گذشته نیز کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در گزارشی از کشته و زخمی شدن ۹ کولبر و کاسبکاری مرزی در مناطق مرزی کُردنشین در طی ۹ روز خبر داده بود. کمپین همچنین در اردیبهشت ماه با انتشار گزارش جامعی در خصوص قتل کولبران و کاسبکاران مرزی خاطر نشان کرد که حکومت ایران باید فورا در خصوص موارد متعدد قتل «کولبران» توسط نیروهای امنیتی در استانهای شمال غربی آذربایجان، کردستان، و کرمانشاه تحقیق کند و افرادی که چنین اقدامات غیر قانونی و خشونت باری را انجام داده اند را پاسخگو کند. کمپین همچنین افزود که حکومت ایران باید مقررات امنیت مرزهایش و افزایش روزافزون استفاده از خشونت مرگبار را بررسی کند و سیاست های روشنی را برای توقف قتل های غیر قانونی و غیرضروری اتخاذ نماید.

سال گذشته کمپین ۷۴ مورد مرگ و ۷۶ مورد جراحات افرادی که به عنوان کولبر(افرادی که اجناس را روی پشت خود حمل می کنند)، و کاسبکاران مرزی (افرادی که اجناسی که به صورت غیرقانونی وارد شده اند، مانند سیگار، وسایل برقی، و لاستیک خودرو را به شهرهای بزرگتر حمل و نقل می کنند)، را مستند کرده است. این افراد در استانهای کردنشین شمال غربی ایران مانند آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه زندگی و کار می کردند. این قتل ها و جراحات، همگی بین فروردین ۱۳۹۰ و اسفند ۱۳۹۰، و پس از آغاز برنامۀ انسداد مرزها تشدید یافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016