چهارشنبه 22 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرمان مرسی برای برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی در دو مرحله

راديو فردا ـ محمد مرسی رئيس جمهور مصر شامگاه سه شنبه۲۱ آذر با صدور فرمانی اعلام کرد که همه پرسی بر سر پيش نويس قانون اساسی، به دليل کمبود قضات ناظر بر آن، به جای يک مرحله، در دو مرحله برگزار خواهد شد.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر به نقل از محمود ابو شوشه عضو دبيرخانه کميسيون عالی انتخابات اين کشور گزارش داده که محمد مرسی فرمان رياست جمهوری برای برگزاری همه پرسی در دو مرحله را صادر کرده است.

بنا بر اين، مرحله نخست همه پرسی، روز شنبه آينده ۲۵ آذر و مرحله بعدی، شنبه ۲ دی برگزار خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ابو شوشه افزود که اين فرمان به درخواست کميسيون عالی انتخابات صادر شده است. به گفته او اين درخواست به دليل کمبود قضات ناظر بر همه پرسی و کمبود وقت برای فراهم کردن مقدمات کامل ارائه شده است.

اين گزارش می‌افزايد که مرحله نخست همه پرسی در استان‌های قاهره، اسکندريه، شمال سينا، جنوب سينا، دهقليه، غربيه، شرقيه، سو‌ها و اسوان، و مرحله دوم در استان‌های قنا، بنی سويف، منيا، منوفيه، بحيره، دمياط، وادی جديد، دريای سرخ، فيوم کفر الشيخ، جيزه، بورسعيد، سوئز، مطروح، اقصر، قليوبيه و اسماعيليه برگزار خواهد شد.

فرمان مرسی پس از آن صادر شد که باشگاه قضات مصر اعلام کرد که ۹۰ درصد اعضايش، رای به مشارکت نکردن در نظارت بر همه پرسی همه پرسی دادند.

احمد الزند رئيس باشگاه قضات مصر، عصر سه شنبه در کنفرانسی خبری، با اعلام اين خبر تاکيد کرد که او نمی‌تواند چيزی بر قضات تحميل کند.

در اين کنفرانس خبری، شماری از روسای باشگاه‌های قضات استان‌های مختلف، نتايج رای گيری قضات استان‌های خود در مورد نظارت بر همه پرسی همه پرسی قانون اساسی را اعلام کردند.

در همين حال مخالفان و هواداران محمد مرسی رئيس جمهور مصر بعد از ظهر و شامگاه سه شنبه، در مناطق مختلف مصر تظاهرات کردند. بزرگترين تظاهرات، در قاهره پايتخت اين کشور برگزار شد.

در قاهره، مخالفان در دو منطقه محوطه کاخ رياست جمهوری و ميدان تحرير، تجمع کردند.
هواداران محمد مرسی که اسلامگرايان هستند هم در منطقه رابعه علويه در نزديکی کاخ رياست جمهوری، تجمع کردند.

شماری از مخالفان مرسی با يورش به ديواری که در روزهای گدشته نيروهای امنيتی با استفاده از بلوک‌های سيمانی، گرداگرد کاخ رياست جمهوری ايجاد کرده‌اند، بخشی از آن ر تخريب کردند. آنها با عبور از اين مانع، خود را به ديوارهای کاخ رساندند.

مخالفان به اصرار محمد مرسی در برگزاری همه پرسی بر سر پيش نويس قانون اساسی در روز شنبه آينده اعتراض دارند. آنها ترکيب هيات تدوين قانون اساسی که اکثريت آن در دست اسلامگرايان است را، نماينده مردم مصر نمی‌دانند و به پيش نويس تهيه شده هم اعتراض دارند.

در مقابل هواداران مرسی از تصميم او در اجرای همه پرسی و به تعويق نينداختن آن، حمايت می‌کنند.

از سوی ديگر، عبدالفتاح السيسی وزير دفاع و فرمانده کل نيروهای مسلح مصر، از دولت، نهادهای قضايی و نمايندگان گروه‌ها و جريان‌های سياسی و مدنی برای حضور در گردهمايی «گفت‌و‌گوی ملی» که قرار است روز چهاشنبه در دهکده المپيک در قاهره برگزار شود، دعوت کرد.

به نظر می‌رسد اين دعوت اقدامی از سوی ارتش مصر برای فرونشاندن تنش‌ها در اين کشور باشد.

خبرگزاری رويترز به نقل از يک منبع نظامی گزارش داد که محمد مرسی در اين گردهمايی شرکت خواهد کرد.

تلويزيون دولتی مصر تصاويری پخش کرد که در آن وزير دفاع اين کشور می‌گويد قرار نيست در اين گردهمايی از سياست يا همه پرسی سخنی به ميان آيد؛ او تاکيد کرد که اين دعوت تنها برای وحدت مصر و اظهار همبستگی مصری‌ها صورت گرفته است.

گروه اسلامگرای اخوان المسلمين اعلام کرد که در گرهمايی شرکت خواهد کرد. اما جبهه نجات ملی که در آن گروه‌ها احزاب مخالف مرسی گردهم آمده‌اند، اعلام کرد چهارشنبه نظر نهايی خود را درباره همه پرسی و شرکت در گردهمايی اعلام خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016