پنجشنبه 23 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هيات فنی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد

ايسنا ـ هيات فنی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بامداد امروز (پنجشنبه) وارد تهران شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، هرمان ناکارتس، معاون مديرکل آژانس در امور پادمان‌ها در راس هياتی هفت نفره برای مذاکرات با ايران بر سر مسائل باقی مانده وارد تهران شد و مورد استقبال علی‌اصغر سلطانيه قرار گرفت.

قرار است هيات‌های فنی و حقوقی ايران و آژانس به سرپرستی هرمان ناکارتس، معاون مديرکل آژانس در امور پادمان‌ها و علی‌اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی صبح روز پنجشنبه ۲۳ آذر در محل سازمان انرژی اتمی با يکديگر گفت‌وگو کنند.

اين مذاکرات به احتمال قوی يک روزه و پشت درب‌های بسته برگزار می‌شود. هم‌چنين تاکنون برنامه‌ای برای بازديد يا بازرسی هيات آژانس متشکل از کارشناسان از تاسيسات و مراکز هسته‌يی ايران يا سايت‌های ديگر اعلام نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيش از اين، دو طرف در بهمن و اسفند ۱۳۹۰ در تهران و ارديبهشت، خرداد و شهريور ۱۳۹۱ در وين با يکديگر مذاکره کرده‌اند. هم‌چنين يوکيا آمانو، مديرکل در مه ۲۰۱۲ با مقامات ايران در تهران ملاقات و گفت‌وگو کرد اما دو طرف هنوز نتوانسته‌اند بر سر يک برنامه عمل مشخص به توافق برسند.

فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی پيش از اين در گفت‌وگو با ايسنا درباره آن‌چه تحت عنوان "رويکرد ساختاری" در گزارش اخير آژانس مورد اشاره قرار گرفته است، با تاکيد بر اين‌ که "هر رويکرد ساختاری بايد حقوق ايران را تامين کند" به ايسنا گفته است "آنها انتظار دارند در حالی که اصل اسناد (مربوط به ادعاها) را به ما ارائه نمی‌کنند، بر اساس آن اسناد ادعايی ما پاسخ دهيم. اما هر وقت سند قابل قبولی را ارائه کنند ما درباره آن صحبت می‌کنيم."

عباسی با بيان اين‌ که "نمی‌توان با گزارش سرويس‌های اطلاعاتی و امنيتی برخی کشورها، کشور ديگری را متهم کرد"، افزود: آژانس بايد به مسير صحيح خود برگردد و به گزارش بازرسانش در ايران استناد کند. گزارش بازرسان نشان می‌دهد که ايران به طور کامل مقررات آژانس را رعايت می‌کند و تمامی مواد و فعاليت‌های هسته‌يی ايران را نيز تحت نظارت دارد.

وی تصريح کرد: چنان‌چه منطق، محور بحث باشد حتما در آينده با آژانس به توافق دست پيدا خواهيم کرد.

رييس سازمان انرژی اتمی به ايسنا گفته بود که" نمی‌توان با گزارش سرويس‌های اطلاعاتی و امنيتی برخی کشورها، کشور ديگری را متهم کرد."

وی با اشاره به موضوع مطالعات ادعايی نيز گفته است که"هر وقت سند قابل قبولی درباره اين ادعاها به ما ارائه کنند، درباره آن صحبت می‌کنيم."

با اين حال يوکيا آمانو در گزارش اخير خود درباره ايران به جزئيات بيشتری از درخواست‌هايش از ايران درباره حل همه مسايل باقی‌مانده مربوط به برنامه هسته‌يی اشاره کرده که به شرح زير است:

۱- آژانس به دنبال توافق با ايران درباره يک رويکرد ساختاری برای شفاف‌سازی همه مسايل باقی‌مانده با تمرکز بر مسايل ترسيم شده در ضميمه سند GOV/۲۰۱۱/۶۵ بوده است.

۲- آژانس درخواست کرده که ايران اظهارات اوليه در ارتباط با مسايل تعيين شده در بخش C ضميمه GOV/۲۰۱۱/۶۵ را به آژانس ارائه کند.

ايران نگرانی‌های آژانس در ارتباط با مسايل تعيين شده در بخش C ضميمه را رد کرد و آنها را مبتنی بر ادعاهايی بی‌اساس خواند.

۳- آژانس به عنوان بخشی از رويکرد ساختاری، ۱۳ موضوع را تعيين کرده است که منطبق با موضوع‌های مندرج در ضميمه سند GOV/۲۰۱۱/۶۵ است که لازم است به آن‌ها پرداخته شود.

۴- آژانس مدعی است توضيحاتی در مورد ماهيت نگرانی‌های آژانس و اطلاعات در دسترس آن، در مورد پارچين و کارشناس خارجی به ايران ارايه کرد و سوالاتی اوليه‌ را در اين راستا به ايران ارائه کرده است که ايران تاکنون به آن‌ها پاسخی نداده است.

۵- آژانس در مواقع مختلف، از ۲۶ ژانويه ۲۰۱۲ به اين طرف، دسترسی به سايت (نظامی) پارچين را درخواست کرده است. ايران بر خلاف قطعنامه GOV/۲۰۱۲/۵۰ هنوز دسترسی به اين سايت را برای آژانس فراهم نساخته است.

به گزارش ايسنا، بازرسان آژانس تاکنون دو بار از سايت نظامی پارچين بازديد و بازرسی کرده‌اند و هيچ سند و مدرکی که ايران را به انجام فعاليت‌های هسته‌يی در اين سايت متهم کند به دست نياورده‌اند. در عين حال ايران اعلام کرده است که در صورت رسيدن به يک توافق جامع با آژانس اجازه بازديد بازرسان از اين سايت را می‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016