شنبه 25 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرلشکر صفوی: آمریکا با تحریک ترکیه ناامنی را در منطقه گسترش می‌دهد

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوای ایران در واکنش به استقرار سامانه موشکی پاتریوت در ترکیه گفت: ناامنی‌های ایجاد شده در منطقه علیه منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی رقم خواهد خورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در واکنش به استقرار سامانه موشکی پاتریوت در ترکیه گفت: آمریکا با تحریک کردن ترکیه، ناامنی را در منطقه گسترش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار سرلشکر صفوی صبح امروز در نشست خبری دومین همایش سراسری «جغرافیا، توسعه،‌ دفاع و امنیت» با محوریت فرصت‌ها و چالش‌های خلیج‌فارس و تنگه هرمز که در 27 و 28 آذرماه در وزارت کشور برگزار خواهد شد، در پاسخ به پرسش ایسنا اظهار کرد: امنیت منطقه جنوب غرب آسیا که شامل کشورهای چون پاکستان،‌ افغانستان،‌ ترکیه، سوریه، لبنان،‌ فلسطین اشغالی و عراق می‌شود، به هم پیوسته است.

وی با بیان اینکه "تغییر و تحولات کشورهایی چون سوریه، ترکیه و حتی یمن در امنیت منطقه تاثیرگذار است"، تصریح کرد: در این راستا بازیگر اصلی در مقیاس جهانی، آمریکاست و در مقیاس منطقه‌ای، ایران،‌ ترکیه، عربستان و عراق بازیگران اصلی در منطقه هستند. آمریکا با حضور در منطقه خلیج‌فارس و با دخالتهای نابه‌جای خود در سوریه و دیگر کشورها و تحریک برخی از آنها مانند ترکیه، ناامنی را در منطقه گسترش می‌دهد.

مشاور عالی فرمانده کل قوا با بیان اینکه "ناامنی‌های ایجاد شده در منطقه علیه منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی رقم خواهد خورد"، خطاب به برخی کشورهای منطقه که آنها را کشورهایی کوچک عنوان کرد، گفت: برخی کشورهای کوچک تلاش می‌کنند میدانی برای نقش‌آفرینی در منطقه برای خود بوجود آورند اما به آنان توصیه می‌کنیم که متناسب با قدرت و حد و مرز خود پیش بروند و سهم بیشتری نخواهند، چراکه نقش و جایگاه چندانی در تحولات منطقه ندارد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا به کشورهای حوزه خلیج فارس توصیه کرد که از سرنوشت شاه ایران و قیام مردم کشورمان علیه وی عبرت بگیرند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار سرلشکر صفوی در ادامه نشست خبری صبح امروز خود، با بیان اینکه "هفت کشور حوزه خلیج‌فارس حدود 100 میلیارد دلار سلاح خریداری کرده‌اند"، گفت: سلاح‌های خریداری شده در راه آزادی فلسطین و قدس شریف و برای مقابله با رژیم صهیونیست نیست. امنیت پایدار در منطقه در سایه مشارکت هشت کشور است. ایران هیچگاه نظر سوئی به کشورهای منطقه نداشته بلکه همواره دست وحدت و برادری به سوی آنها دراز کرده است.

وی افزود: من به این کشورها توصیه می‌کنم سرنوشت شاه ایران برای آنها درس عبرت باشد؛ چه بسا سلاح‌های که خریداری کرده‌اند روزی به دست مردم این کشورها بیفتد و علیه آمریکا استفاده شود.

دبیر همایش سراسری «جغرافیا، توسعه،‌ دفاع و امنیت» در بخش دیگری از اظهارات خود، درباره اهمیت راهبردی خلیج‌فارس و نقش و جایگاه ایران گفت: کشورهای حوزه خلیج‌فارس شامل هشت کشور ایران، عراق، کویت، عربستان، قطر، بحرین، امارات و عمان می‌شود و با توجه به اهمیت ژئوپولوتیکی و ژئواکونومیکی آن یک منطقه منحصر به فرد در مقیاس جهانی است.

صفوی با بیان اینکه "خلیج فارس در یکصد سال گذشته در کانون توجه بوده است"، افزود: پیش‌بینی من این است که این منطقه تا چند دهه آینده یعنی حداقل تا سال 2050 همچنان در کانون توجه و رقابت درون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد.

وی با اشاره به ذخایر نفت و گاز در منطقه خلیج‌فارس، جمعیت 140 میلیون نفری این منطقه را از نظر اقتصادی یکی مهمترین مناطق جهان عنوان کرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا خلیج فارس را از نظر قرار داشتن در محور ارتباطی سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا دارای اهمیت خواند و افزود: با توجه به اینکه بیش از 85 درصد تجارت جهانی مبتنی بر حمل و نقل دریایی است، این منطقه مورد توجه همه قدرت‌های جهانی است.

صفوی درباره نقش ایران در حوزه خلیج‌فارس نیز اظهار کرد: ایران با داشتن بیش از 225 کیلومتر ساحل از خلیج گواتر تا دهانه فاو بزرگترین ساحل را در این منطقه از دریای عمان تا خلیج‌فارس را داراست و بیشترین جمعیت را نیز بین هشت کشور حوزه خلیج‌فارس دارد. ایران با عنوان یک کشور مستقل و با نفوذ در مقیاس جهانی و منطقه‌ای بالاترین نقش را از نظر امنیتی و صلح پایدار در خلیج‌فارس دارد.

وی تاکید کرد: البته صلح پایدار در این منطقه تعامل سازنده کشورهای پیرامونی را نیز می‌طلبد. دستیابی به توسعه و امنیت پایدار نیازمند سازوکارهای دسته‌جمعی است و ایران به عنوان کشور تاثیرگذار می‌تواند محور و ستون اصلی امنیت و توسعه منطقه باشد.

دبیر همایش سراسری «جغرافیا، توسعه،‌دفاع و امنیت» درباره این همایش نیز گفت: برای این همایش شش ماه کار علمی شده و تاکنون 344 چکیده مقاله و 218 اصل مقاله برای ما ارسال شده که برای ما 24 مقاله برتر انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه این همایش به همت دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار می‌شود، اظهار کرد: تفاوت همایش‌هایی که دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار می‌کند با دیگر همایش‌ها این است که در آنها علاوه بر جنبه‌های نظری، جنبه‌های کاربردی نیز ظهور و بروز پیدا کند.

صفوی در پایان ابزار امیدواری کرد که این همایش بتواند راهبردی برای ایجاد ثبات و امنیت در خلیج‌فارس ارائه دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016