جمعه 17 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ترکیه واردات نفت از ایران را کمتر می‌کند

بی بی سی: علی باباجان، معاون نخست‌وزیر ترکیه، گفته که این کشور واردات نفت خود از ایران را ٢٠درصد کاهش می‌دهد.

تورپاش، شرکت ملی نفت ترکیه، واردات خود از ایران را کاهش می‌دهد تا بتواند شش ماه دیگر از تحریم‌های ایالات متحده علیه صنغت نفت و گاز ایران مستثنی شود.

به گفته آقای باباجان ترکیه هم با ایالات متحده و هم با کشورهای تولیدکننده نفت بر سر این مساله رایزنی می‌کند.

تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه هم گفته است که: "فکر نمی‌کنم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به خصوص علیه بخش گاز طبیعی، برای ترکیه مشکلی ایجاد کند."

ایالات متحده آمریکا ایران را متهم می‌کند که برنامه‌ای مخفیانه برای ساخت تسلیحات اتمی دارد و برای منصرف کردن ایران از پیگیری آن به وضع تحریم‌های گسترده علیه صنایع نفت و گاز و همچنین نظام مالی و بانکی ایران دست زده است.

آمریکا برای اعمال تحریم‌های خود کشورها و شرکت‌هایی را که با ایران معامله کنند جریمه می‌کند، با این حال برای چند طرف تجاری عمده ایران، از جمله ترکیه، هند، چین و کره‌جنوبی استثنا قائل شده است.

کشورهای مختلف از ترس از دست دادن بازارهای آمریکا از معامله با ایران خودداری می‌کنند. اما برخی از کشورها، که خود را با شرایط وضع‌شده از طرف آمریکا انطباق داده‌اند در معرض اقدامات تلافی‌جویانه این کشور قرار ندارند.

شرکت ملی نفت ترکیه پیش از این شش ماه از تحریم‌ها مستثنی شده بود و اینک آمریکا اعطای یک معافیت شش ماهه دیگر را بررسی می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


'قفل کردن دارایی‌های ایران'

بنا به اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا دور جدیدی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ٦ فوریه سال میلادی آینده اجرایی خواهند شد که به موجب آنها بخش مهمی از دارایی‌های ایران مسدود خواهند شد.

دیوید کوهن، معاون تروریسم و اطلاعات مالی در وزارت خزانه‌داری، گفته است این تحریم‌ها مانع از این می‌شوند که ایران بتواند درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز را در خود کشور هزینه کند.

مطابق این تحریم‌های جدید کشورهایی که از معافیت‌ برخوردارند و از ایران نفت و گاز می‌خرند باید درآمد ایران را در حساب‌هایی در بانک‌های خود نگاه دارند و اطمینان حاصل کنند که این درآمدها تنها برای خرید "کالاهای مجاز" از همان کشور هزینه می‌شود.

آقای کوهن گفته تراز تجاری اغلب خریداران نفت ایران منفی است، یعنی ارزش وارداتشان از ایران بیشتر از صادراتشان به ایران است، بنابراین با اعمال این تحریم‌های جدید بخش مهمی از درآمدهای ایران در این کشورها "قفل می‌شود."

مقامات ایرانی می‌گویند تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا آنان را از پیگیری برنامه هسته‌ای منصرف نخواهد کرد.

ایران از آغاز تحریم‌های شدید نفتی و بانکی در سال میلادی جاری راه‌های مختلفی را برای دور زدن آنها جستجو کرده است. از جمله نفتکش‌های ایرانی با پرچم کشورهای دیگر به دریا می‌روند. ایران همچنین برای دور زدن تحریم‌های بانکی درآمدهای ارزی خود را در قالب فلزات گرانبها منتقل می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016