یکشنبه 26 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ولایتی: اتحادیه اروپا ابزار دست آمریکا است

تهران - مشاور رهبر ایران در امور بین الملل با بیان این که اتحادیه اروپا ابزار دست آمریکایی ها است، گفت: اتحادیه اروپا امروز به لحاظ سیاست خارجی از خود هیچ استقلالی ندارد و آمریکا هر چه می خواهد در این اتحادیه انجام می دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ˈعلی اکبر ولایتیˈ روز یکشنبه در نخستین همایش نقش راهبردی دانشگاه ها و حوزه های علمیه در تحول هندسه قدرت جهانی با بیان این که تفاوت اساسی بین دیدگاه اسلام و غرب بعد از رنسانس در خصوص علم وجود دارد، افزود: در اسلام، علم و قدرت نتیجه ایمان؛ قدرت، تولید کننده علم و علم، کمک کننده به قدرت است.

وی قدرت اسلام را در طول تاریخ موجب تقویت دینداری مردم جهان به خدا دانست و گفت: هیچ گاه علم و ایمان در تاریخ اسلام روبه روی هم قرار نگرفته اند.

ولایتی با بیان این که علم و ایمان در طول استقرار اسلام در ایران، مکمل یکدیگر بوده اند، ادامه داد: علم در غرب مقابل ایمان و در خدمت قدرت قرار گرفت در حالی که در تاریخ اسلام لزوما علم در خدمت قدرت نبود.

وی ادامه داد: استعمار از زمانی شروع شد که علم در اروپا پیشرفت کرد و در خدمت قدرت قرار گرفت.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل با مقایسه تاریخ اسلام و غرب خاطر نشان کرد: دانشمندان مسلمان برای بسط اسلام، تعمیق ایمان، پیشرفت اعتقادات و اخلاق اسلامی در طول تاریخ بسیار تلاش کرده اند.

وی با بیان این که قدرت در اسلام در جهت استقلال و ارتقای علمی جامعه اسلامی مسلمانان به کار گرفته می شد، اظهار داشت: در بیداری اسلامی که مردم منطقه به خیابان ها آمده اند و مانند انقلاب اسلامی، انقلاب کردند، حرکت آنها تکیه بر مردم داشت و به فرموده رهبر معظم انقلاب ابعاد گسترده تری پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر این که انقلابیون منطقه، افرادی اسلام گرا هستند و هر اتفاقی که در آینده صورت گیرد به طور یقین اسلام گراها در آن حضور خواهند داشت، گفت: از شعارها و رای دادن مردم معلوم است که اسلام گرایان در تحولات منطقه نقشی اساسی خواهند داشت.

وی با توصیه به علما، محققان و دانشمندان کشورمان گفت: اگر اهالی فکر و تحقیق به دنبال گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی در کشورهای منطقه نباشند، استعمار قدیم و کلاسیک امروزی به دنبال به هم ریختن بیداری اسلامی مانند اتفاقات اخیر سوریه هستند.

ولایتی خاطر نشان کرد: در مورد سوریه نیز مردم برای اصلاحات به خیابان آمده اند اما غربی ها القاعده را وارد حرکت های مردمی کرده اند؛ آنها شروع به تیراندازی و بمب گذاری در بین مردم بی دفاع کرده اند و حالا هم آمریکا و اروپا مخالفان آنها را به رسمیت می شناسند.

وی با بیان این که اتحادیه اروپا هیچ استقلال عملی در سیاست خارجی خود ندارد، تصریح کرد: اروپای شرقی و مرکزی بعد از جداسازی از شوروی وارد ناتو شدند؛ ناتو هم گوش به فرمان آمریکا است و این کشورها بعد از درآمدن از چاله، به چاه افتادند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل ادامه داد: تمدن اسلامی از فیزیک شروع و به متافیزیک ختم شد.

ولایتی گفت: بسیاری از کسانی که در مصر هم اکنون پرچمدار انقلاب هستند قبلا مارکسیست و کمونیست بودند و با انقلاب اسلامی مسلمان شدند.

وی تاکید کرد: به برکت انقلاب اسلامی هم اکنون پرچم عزت اسلام را شیعه در جهان به دست دارد و مهم ترین کار کنونی ما حفظ این پرچم است.

در ابتدای این مراسم، ˈابراهیم حسن بیگیˈ رییس دانشگاه عالی دفاع ملی در سخنانی با گرامیداشت 17 آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: تحولات جهانی در حال عبور به وضعیت جدیدی برای حاکمیت ملت ها با اعتقادات دینی و مردم سالاری دینی است.

وی با بیان این که تحولات منطقه همان راه انقلاب اسلامی را طی می کند، افزود: گفتمان مسلط امروز جامعه بیداری اسلامی، حاکمیت اسلام و فرهنگ و عدالت است.

حسن بیگی با بیان این که قدرت های استکباری ظالم توان تاثیرگذاری خود را در کشورهای منطقه از دست داده اند، اظهار داشت: جهان تک قطبی شکست خورده و کانونی ترین این تحولات هم اکنون در خاورمیانه اسلامی و شمال آفریقا است.

ˈابراهیم متقیˈ دبیر علمی همایش نقش راهبردی دانشگاه ها و حوزه های علمی در تحول هندسه قدرت جهانی نیز گفت: در این همایش سعی می شود این مسیر که جهان در یک پیچ تاریخی سرنوشت ساز قرار گرفته است، مورد تبیین قرار گیرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: جهان تاریخ معاصر در دوران گذار و پیچ بسیار مهمی قرار دارد که نسبت به گذشته از اهمیت خاصی برخوردار است.

این استاد دانشگاه افزود: مساله اصلی بیداری اسلامی مربوط به هویت است و این هویت عامل اصلی تحول در نظام بین المللی است؛ به ویژه هویت مقاومت نقش موثری در جابجایی قدرت می تواند ایفا کند.

وی گفت: اندیشه های انقلاب در چارچوب بیداری اسلامی توانسته است فضای بازتولید هویت را در منطقه شکل دهد و اگر این هویت از پیچ تاریخی عبور کند مجموعه هندسه قدرت نوینی را در منطقه شکل خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016