دوشنبه 27 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا عارف: اصلاح‌طلبان ميدانی برای حضور خود نمی‌بينند

• برگزار کنندگان انتخابات نشان دهند که امانت دار رای مردم هستند
• خودم را هيچ‌گاه با افرادی مانند آقای هاشمی يا آقای خاتمی مقايسه نمی‌کنم.

ايلنا ـ عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به روند مسايل کشور بيان کرد: شرايط به گونه‌ای نيست که انتظار می‌رفت زيرا در مسير پيشرفت، توسعه و پاسخگويی به نيازهای مردم با مشکلاتی رو به رو هستيم؛ از اين رو بايد با اتکا به مردم و اسناد بالادستی توسعه، می‌سر حرکت اصلاح شود.

به گزارش ايلنا، محمدرضا عارف در ديدار با جمعی از اعضای جبهه مردمی اصلاحات، اصلاحات و اصولگرا را دو جريان اصيل و اصلی انقلاب دانسته و افزود: در هر دو جريان افراد دلسوز و وفادار به آرمان‌ها وجود دارد؛ در عين حال که اختلاف سليقه‌هايی نيز وجود داشته که با سعه صدر می‌توان با حضور اين دو جريان به حرکت جامعه به سمت آرمان‌های انقلاب بهره برد؛ گرچه در ميان هر دو جريان افراد تندرو نيز حضور دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اصلاح طلبان را جريان اصيل انقلاب بر شمرد که هيچ‌گاه نمی‌توانند مسئوليت ناپذير باشند و حقشان است در سرنوشت کشور شريک شوند. اگر جايگاه اصلاح طلبان در چارچوب قانون پذيرفته شود، هيچ‌گاه نبايد از زير بار مسئوليت شانه خالی کنند، هرچند که کنار زدنی هم نيستند؛ چرا که کنار زدن آن‌ها به ضرر کشور است.

وی با اشاره به اختلاف ديدگاه اصولگرايان و اصلاح طلبان بيان کرد که اين اختلاف‌ها تنها بر روی فرعيات است و نبايد تفاهم‌ها را فدای درصد اندکی اختلاف در فرعيات کرد.

وی همچنين گرم کردن فضای انتخابات را وظيفه همه گروه‌ها، احزاب و تشکل‌های مردمی می‌داند و اشاره می‌کند ولی فعلا اصلاح طلبان ميدانی برای حضور خود نمی‌بينند به همين دليل بهتر است اين وضعيت اصلاح شده تا احزاب اصلاح طلب امکان حضور را داشته باشند.

وی افزود: در مورد نامزدهای رياست جمهوری البته تکثر نامزد‌ها در يک مقطعی بد نيست و اعلام حضورشان می‌تواند بخشی از جامعه را به حرکت در بياورد با اين حال جريان‌های اصلی انقلاب بايد به يک اجماع برسند. اجماع اصلاح طلبان در انتخابات کمک به مردم برای شرکت و رسيدن به نتيجه مطلوب است.

محمدرضا عارف در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر تفکر اصلاح طلبی گفت: هيچ مومنی نمی‌تواند خودش را بی نياز از اصلاح بداند اين تفکر اصلاح طلبی است.

وی اعتقادش برای حضور نيرو‌ها در انتخابات را رسيدن به اجماع دانسته و بر اين باور است که در شرايط کنونی، جامعه به اعتدال و نيروهای معتدل نياز دارد. از طرفی نگاه اعتدالی نگاهی ملايمت آميز و عدم حذف رقيب جزو ضرورت انتخابات سال آينده بوده و سياست حذف را به صلاح کشور نمی‌داند. نه تنها نبايد جريان رقيب را حذف کرد، بايد از نيروهای با پتانسيل و توانايی بالای آن بهره برد.

عارف با اشاره به حضور احتمالی افرادی همچون آقايان سيد محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی، خود را متعلق به فرهنگی دانست که احترام به بزرگ‌تر‌ها و اخلاق مداری در آن اصل است و افزود: از اين رو خودم را هيچ‌گاه با افرادی مانند آقای هاشمی يا آقای خاتمی مقايسه نمی‌کنم و اگر بيايم برای حل مشکلات می‌آيم و نه برای ايجاد مشکل.

به گفته وزير سابق پست و تلگراف اينکه چه فردی در ‌‌نهايت نامزد انتخابات و مردم به چه کسی رای می‌دهند مساله دست دوم است. مساله اصلی حضور مردم در انتخابات بوده که احساس می‌شود فعلا مردم انگيزه کافی برای حضور ندارند. وی در اين باره افزود: در نسل جوان نشان از يک رکود و خمودگی وجود دارد که بايد اين فضا عوض شود.

وی همچنين دليل حضور خود را وجود فضای سرد بعد از انتخابات سال ۸۸ عنوان کرد و افزود: تکليف اين بود که اعلام حضور کنم؛ البته اين اعلام حضور به منزله نامزد شدن نيست، بلکه مثبت کردن فضا برای حضور در انتخابات است.

معاون اول دولت اصلاحات در خصوص اينکه ملاک انتخاب نامزد چگونه بايد باشد گفت: ديگر شرايطی نيست که کسی ناشناخته نامزد شود، بايد با توجه به تجارب فرد در بخش‌های مختلف و همچنين بر اساس عملکرد‌ها به يک ارزيابی رسيد تا فردی که نامزد می‌شود، توان رو به رو شدن با چالش‌های فراوان را داشته باشد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با مخاطب قرار دادن مجريان برگزرای انتخابات بيان کرد: برگزار کنندگان برای انتخابات پرشکوه بايد نشان دهند که امانت دار رای مردم هستند و طبق قانون عمل کنند.

وی همچنين سه اصل اعتقاد به همه ارزش‌های حاکم بر انقلاب و ارزش‌هايی که مردم بر اساس آن انقلاب کردند، ميثاق مردم با حکومت يعنی قانون اساسی و استفاده از ظرفيت و پتانسيل‌ها در کشور را به عنوان اصول خود در انتخابات کشور برشمرد و افزود: معتقدم بايد همه اصول قانون اساسی اجرا شود، چرا که مشکلات کنونی بر آمده از عدم پايبندی و عمل به قانون و کنار گذاشتن آن است.

اين فعال سياسی اصلاح‌طلب ادامه داد: دولت آينده بايد مجری کننده کامل قانون در کشور باشد درعين حال که اصلاح قانون هم ميسر است. کسی که در انتخابات پيروز می‌شود بايد خود را متعلق به همه مردم بداند و شايسته سالاری را در عمل نه در شعار محقق کند.

به باور وی بايد شايسته‌ترين افراد بدون در نظر گرفتن تعصبات تشکيلاتی به کار گرفته شوند که اين مساله رابطه جريان‌های سياسی را تلطيف می‌کند.

وی همچنين حضورش به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوری را منوط به جمع بندی نهايی دانسته و افزود: برنامه ريزی و نظرسنجی ما بر اساس برگزاری جلسات با افراد و گروه‌های مختلف به نحوی است که اگر خواستيم بياييم به قصد پيروزی می‌آييم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به تحولات خاورميانه و جنبش‌های مردمی آن، بيداری اسلامی را واقعيتی می‌داند که الهام گرفته از انقلاب اسلامی است؛ گرچه ما در شرايطی قرار گرفته‌ايم که نقش آفرينی لازم را نداشته‌ايم و بايد اين نقش آفرينی پر رنگ‌تر شود.

وی همچنين تحريم‌های بين المللی و اجماع جهانی عليه ايران را طبيعی می‌داند و معتقد است دشمنان هيچگاه دست از شيطنت عليه ما بر نمی‌دارند؛ از اين رو در شرايط کنونی حضور پررنگ مردم در انتخابات در کاهش توطئه‌ها و شيطنت‌ها موثر است.

وی حکومت ايران را نمادی از حکومت اسلامی و مردم سالاری دينی دانسته و ادامه داد: اين الگو می‌تواند برای ساير مجامع و کشورهای اسلامی مورد استفاده قرار گيرد.

در ادامه نيز وی به شرايط اقتصادی و سياست‌های دولت اصلاحات در ايجاد ثبات اقتصادی اشاره و اينکه مساله توليد علم در دولت اصلاحات دارای اولويت بوده به موضوع تجربه موفق در حوزه نانو پرداخت. به گفته وی دولت اصلاحات به اين نتيجه رسيد اگر بخواهد توسعه کلاسيک را دنبال کند، فاصله کشور با ساير کشورهای دنيا زياد خواهد شد به همين دليل دنبال ميانبر‌ها رفت که از جمله اين ميانبر‌ها فناوری‌های نانو بود.

در عين حال نگاه بلند مدت به توسعه کشور و دست يابی به رتبه نخست در منطقه _ جنوب غربی آسيا _ در ‌‌نهايت منجر به نوشتن برنامه توسعه سوم و چهارم دانش محور، سياست‌های دولت اصلاحات برای توسعه کشور بود. وی همچنين با اشاره به چالش‌های آموزشی به خصوص وضعيت معلمان در کشور گفت: اگر توانستيم با اولويت مسايل معلمان را حل کنيم مشکلات بر طرف خواهد شد، يعنی بايد به گونه‌ای عمل کنيم که آرزوی همه اين باشد که معلم، آن هم معلم مقطع دبستان شوند.

وی در ادامه به موضوع خصوصی سازی و وظيفه دولت پرداخت و افزود: متاسفانه خصوصی سازی در کشور به صورت جدی انجام نشده است که در صورت تحقق واقعی خصوصی سازی دولت می‌تواند چند وظيفه حاکميتی را بهتر انجام دهد که سلامت، آموزش، اشتغال و معيشت آبرومندانه مردم وظايف اصلی دولت است.

عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام مشکلات کشور را در مديريت، دور زدن قانون، عزل و نصب‌های مکرر، تغييرات مکرر سياست‌های اقتصادی دولت، سليقه‌ای عمل کردن به برنامه‌های توسعه و ساختار شکنی‌ها دانسته و افزود: بايد به ساختار‌ها باز گشت. از اين رو در چارچوب اسناد بالادستی می‌توان به شاخص‌های مطلوب دست يافت.

همچنين در اين نشست برخی اعضای جبهه مردمی اصلاحات به بيان ديدگاه‌ها و دغدغه‌های خود در حوزه اشتغال، آموزش، سلامت و بهداشت، معلمان و فضای سياسی حاکم بر کشور پرداختند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016