جمعه 1 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجمع عمومی سازمان ملل «نقض حقوق بشر» در ایران را محکوم کرد

مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه‌ای در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران رای مثبت داده. این قطعنامه خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و همکاری با کمیسیاریای عالی حقوق بشر و نیز گزارشگر ویژه سازمان ملل شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر)، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را که کميته امور اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی سازمان ملل به پيشنهاد کانادا در روز ۷ آذر ۱۳۹۱ در محکوميت نقض فاحش حقوق بشر در ايران به تصويب رسانيده بود با اکثريت قاطع مورد تاييد قرار داد. نتايح رای گيری اوليه* به اين ترتيب بود: ۸۶ رای مثبت، ۳۲ رای منفی و ۶۵ رای ممتنع. نتايج رای گيری روز ۷ آذرماه در کميته امور اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی ۸۳ رای مثبت، ۳۱ رای منفی و ۶۸ رای ممتنع بود.

به گزارش مهر سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در واکنش با اشاره به سوابق سئوال برانگیز کانادا در زمینه حقوق بشر که بانی قطعنامه علیه ایران است گفت: بانیان و مبتکران اینگونه قطعنامه ها ظرف سالهای طولانی پیگیری این سیاستها باید آموخته باشند که نه جمهوری اسلامی ایران و نه هیچ کشور دیگری تسلیم فشار و ارعاب نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل که برای بررسی وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده بود ، استفاده ابزاری از مفاهیم ارزشمند حقوق بشر توسط برخی کشورها را مایه تاسف دانست و توجهات را به وضعیت وخیم حقوق بشر در کاناداجلب کرد .

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، در این باره گفت: «تعداد کشورهای پشتیبان قطعنامه افزایش یافته و نشان از انزوای روزافزون رژیم ایران دارد. مجموعه جامعه بین المللی نمی خواهد سرکوب حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را تحمل نماید. دولتی که از طرف تمام نهادهای سازمان ملل، به عنوان نقض کننده مستمر حقوق بشر شناخته می شود، بر طبق مقررات حقوق بین المللی یک دولت یاغی و متمرد است. جامعه بین المللی هم با صدور این قطع نامه ها صدای اعتراض خود را به گوش مقامات جمهوری می رساند. باید ببینیم جامعه بین المللی در ماه ها و سالهای آینده چه سیاستی در ارتباط با یک دولت یاغی و غیر متعهد به تمام قطعنامه های نهادهای سازمان ملل و مقررات بین المللی حقوق بشر و حقوق بین المللی، اتخاذ خواهد کرد.»

سفیر و نماینده دائم ایران به هنگام طرح قطعنامه وضعیت حقوق بشر ایران در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به اینکه ارائه کنندگان قطعنامه ،که خود ناقض حقوق بشرند ،نگران مسئله حقوق بشر نیستند ،اهداف سیاسی دارند، تاکید کرد: هدف از طرح این قطعنامه حمایت و یا ارتقاء حقوق بشر در ایران نیست بلکه برخی کشورهای مدعی حقوق بشر با نقض مکانیزمهای حقوق بشری سازمان ملل به دنبال اقناع تمایلات سیاسی خود با طرح قطعنامه علیه کشورها در شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل هستند .

محمد خزاعی افزود : بانیان و مبتکران اینگونه قطعنامه ها ظرف سالهای طولانی پیگیری این سیاستها باید آموخته باشند که نه جمهوری اسلامی ایران و نه هیچ کشور دیگری تسلیم فشار و ارعاب نخواهد شد ،بلکه ما معتقدیم همکاری ،تفاهم متقابل و احترام بایستی در کانون تعاملات حقوق بشری قرار داشته باشد . بنابراین ما در این زمینه دو راه را پیش رو داریم یا از طریق تعامل جدی به پیشرفت و ارتقاء حقوق بشر کمک کنیم و یا از طریق طرح قطعنامه های سیاسی و غیر متعادل نوعی عقب گرد را تجربه کنیم .

سفیر و نماینده دائم ایران با انتقاد از نادیده گرفتن مکانیزم پروسه جهانی بازنگری حقوق بشر از سوی مدعیان حقوق بشر بویژه آمریکا ،کانادا و اتحادیه اروپا ،سیستم نظارتی کنونی حقوق بشر را زمینه ساز رفتارهای مستبدانه ،بخشی نگر و غیر سازنده دانست .

به گزارش مهر وی افزود: در نتیجه نباید تعجب کرد که در چارچوب سیستم کنونی کشور کانادا با سوابق سوال برانگیز خود در زمینه حقوق بشر بویژه در زمینه حقوق مهاجرین ، آفریقائی تبارها ، بومیان و همچنین به عنوان یک حامی سرسخت جنایتهای رژیم اسرائیل علیه فلسطینی ها، خود را برای پیگیری روش منسوخ معرفی قطعنامه های وضعیت حقوق بشر در ایران محق بداند . این در حالی است که تنها چند ماه قبل کمیسر عالی حقوق بشر کشور کانادا را در فهرست بدترین کشورها در زمینه حقوق بشر قرار داد و از جکومت کانادا برای محدود کردن آزادی تجمع انتقاد کرد .

محمد خزاعی در پایان تاکید کرد: اعمال سیاستهای خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران راه به جائی نخواهد برد .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016