سه شنبه 5 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تشکيل پرونده جديد برای ۵ زندانی سياسی کُرد به اتهام ارتباط با دفتر دکتر شهيد، نهادهای حقوق بشری و رسانه‌های "بيگانه"

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ يک منبع محلی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت پنج زندانی سياسی کُرد به نامهای احمد تموئی، يوسف کاکه ممی ، جهانگير بادوزاده ، علی احمد سليمان و مصطفی علی احمد که از روز پنج شنبه ۲۰ مهرماه ۹۱ از سوی ماموران وزارت اطلاعات شهر اروميه از زندان مرکزی به بازداشتگاه اداره‌ اطلاعات اين شهر منتقل شده بودند از سوی شعبه‌ يک بازپرسی دادگاه انقلاب اروميه برای مواردی از جمله ارتباط با دفتر دکتر احمد شهيد گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل درامورايران و ارسال اخبار برای نهادهای حقوق بشری، تبليغ عليه نظام درداخل زندان و ارتباط با کانال نوروز تی وی تفهيم اتهام و برای آنها پرونده جديد تشکيل شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين منبع آگاه به پرونده پنج زندانی سياسی کرد ياد شده به کمپين گفت: « اين زندانيان به مدت دو ماه در سلولهای انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات اروميه به اتهام ارسال اخبار برای نهادهای حقوق بشر به خصوص دفتر دکتر احمد شهيد، تبليغ عليه نظام در زندان اروميه و ارتباط با کانال کُردی زبان نوروز تی وی مورد بازجويی قرار گرفتند. بازجويها از روز ۲۰ مهرماه تا روز ۲۱ آبان ماه به صورت روزانه و گاها پس از نيمه شب انجام شده است و در مواردی هم بازجويان برای تحت فشار قرار دادن زندانيان به منظور اخذ اعترافات ساختگی و شرکت در مصاحبه تلوزيونی اقدام به ضرب و شتم شديد آنها کرده اند. ضرب وشتم اين زندانيان در برخی موارد تا حدی بوده است که احمد تمويی دو بار در حين ضرب و شتم از هوش رفته است. بازجويان همچنان در زمان بازجويی آنها را تهديد به تبعيد به زندان شهرستانها و تشکيل پرونده جديد کرده بوده‌اند.»

اين منبع آگاه در ادامه به کمپين گفت : اين زندانيان در تاريخ ۲۱ آذرماه از بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات اروميه به صورت جدا از هم به شعبه‌ يک بازپرسی دادگاه انقلاب اروميه منتقل شده و احمد تمويی به اتهام ارتباط با دفتر دکتر احمد شهيد و ارسال اخبار برای نهادهای حقوق بشری و رسانه‌های خارج از کشور مورد بازپرسی و تفهيم اتهام قرار گرفته و چهار زندانی سياسی ديگر کُرد به نامهای علی احمد سليمان، مصطفی علی احمد، يوسف کاکه ممی و جهانگير (هوشنگ) بادوزاده به تبليغ عليه نظام به نفع حزب پژاک در زندان اروميه و ارتباط با کانال کُرد زبان نوروز تی وی مورد بازپرسی و تفهيم اتهام قرار گرفته‌اند. بعد از انتقال مجدد اين زندانيان به بازداشتگاه اداره اطلاعات بازجويها ادامه داشته و مجددا اين زندانيان برای انجام اعترافات تلويزيونی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تهديد شده اند که به زندان های شهرستان های دور تبعيد خواهند شد. روز ۲۱ آذرماه ماموران اداره اطلاعات شهر اروميه احمد تمويی را با دستبد و پابند از بازداشتگاه اداره اطلاعات اروميه به زندان رجايی شهر کرج منتقل کردند. بدون آنکه به او اجازه دهند که به زندان اروميه بازگردد و وسايل خود را در زندانی که بيش ازپنج سال در آن زندانی بود را با خود ببرد. او در حين انتقال نيز از سوی ماموران همراه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. چهار زندانی سياسی ديگر نيز به زندان مرکزی اروميه عودت داده‌ شده‌اند.»

اين ۵ زندانی سياسی کُرد در طول سال گذشته نيز به همراه تعدادی ديگر از زندانيان سياسی چندين بار به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده و علاوه بر ضرب و شتم تهديد به تبعيد شده اند. در اواخر سال ۸۹ جهانگير بادوزاده به اتهام اعتصاب غذای زندانيان در زندان اروميه در محکوميت اعدام زندانی سياسی کُرد، حسين خضری، به ۶ ماه زندان اضافه محکوم شد و يک ماه نيز به صورت تنبهی به سلول انفرادی منتقل و از حق ملاقات و تماس با خانواده محروم شد. همچنين مصطفی علی احمد نيز در خردادماه سال ۹۰ به اتهام تبليغ عليه نظام در زندان و انجام اقدامات اعتراضی از جمله اعتصاب غذا در زندان از سوی شعبه‌ يک دادگاه انقلاب اروميه به رياست قاضی چابک به ۶ ماه حبس تعزيزی محکوم شد.

اين منبع آگاه در خصوص سابقه‌ اين زندانيان سياسی به کمپين گفت:«جهانگير (هوشنگ) بادوزاده زندانی سياسی کرُد از سال ۸۳ در زندانهای اروميه و مهاباد به سر می‌برد. اين زندانی سياسی ابتدا از سوی دادگاه مهاباد به مشارکت در قتل و همکاری با احزاب کُرد به اعدام محکوم شد که وی مدعی است در اين زمينه اداره اطلاعات برای او پرونده سازی کرده است و در طول بازجويی و روند دادگاه او هيچگاه اتهامهات وارد شده را قبول نکرده است. ولی به دنبال اعتراض او و نبود دلايل کافی وی از اتهام قتل تبرئه و به اتهام همکاری با احزاب کُردی به حبس ابد محکوم شد. دو فرزند اين زندانی سياسی نيز به نامهای بيژن بادوزاده در بهمن ماه سال ۸۵ در شهر مهاباد و محمد بادوزاده تابستان سال ۹۰ که از اعضای حزب پژاک بودند در مرز قنديل در درگيری با نيروهای سپاه پاسداران کشته شده‌اند. دختر او نيز بعد از اعلام صدور حکم اعدام برای پدرش اقدام به خودسوزی کرده و فوت کرده است. به دليل آزارواذيت و فشارهای اداره اطلاعات اروميه همسر اين زندانی سياسی کرد مجبور شد که از شهرمهاباد به کردستان عراق مهاجرت کند. او در ۲۹ فروردين ۱۳۹۰ به دنبال ماه ها تحمل بيماری سرطان حنجره و درحالی که در ماه های آخر عمر تماسی با همسر خود نداشت، درگذشت.»

يوسف کاکه ممی و احمد تمويی نيز در پاييز سال ۸۶ در حالی که سوار بر موتور در جاده بوکان به مهاباد در حال حرکت بوده‌اند پس از تعقيب و گريز توسط چند خودرو نيروهای محلی سپاه و اداره اطلاعات شهرمهاباد و پس از آنکه يکی از خودروهای ياد شده عمدا از پشت موتور را درحال حرکت روی زمين سرنگون می کند وپس از آن اقدام به تيراندازی کرده که طی آن احمدتمويی زخمی و درنهايت دستگيرو به بازداشتگاه سپاه پاسداران در شهر مهاباد منتقل شدند. پس از آن دادگاه انقلاب شهر مهاباد احمد تمويئ را به اتهام عضويت در پژاک به ۱۵ سال زندان م و يوسف کاکه ممی را نيز به همين اتهام به ۶ سال زندان محکوم کرد. آقای کاکاممه به دليل داشتن سه سال حکم تعليقی ازيک حکم مجزا در گذشته در مجموع ۹ سال زندان را بايد متحمل شود.

مصطفی علی احمد شهروند کُرد تبعه‌ شهر کوبانی کردستان سوريه و علی احمد سليمان شهروند کُرد تبعه‌ کردستان عراق در اواخر سال ۸۵ در منطقه‌ مرزی ” ترگه ور” از توابع شهرستان اروميه بازداشت و به اتهام عضويت در پژاک مصطفی علی احمد به ۱۱ سال زندان و علی احمد سليمان نيز به ۵ سال زندان محکوم شدند. مدت محکوميت ۵ ساله علی احمد سليمان سال ۹۰ تمام شده است ولی به دليل کارشکنی وزارت اطلاعات و به بهانه‌ داشتن يک پرونده ديگر همچنان در زندان بوده و از آزادی او ممانعت به عمل آمده و او همچنان به صورت بلاتکليف در زندان اروميه به سر می‌برد. اين دو زندانی در طی گذراندن مدت محکوميت خود از حق ملاقات و تماس تلفنی با خانواده خويش محروم بوده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016