یکشنبه 10 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فاطمه راکعی: شرایط خاتمی کف مطالبات اصلاح طلبان است، هیزم تنور انتخابات نمی شویم

فاطمه راکعی با اشاره به انتشار خبر کذب نامه‌نگاری آقای خاتمی می‌گوید: «انتشار اخبار کذب ‌هدفی جز تخریب چهره‌های اصیل انقلاب ندارد و آقایان می‌خواهند اینگونه به افکار عمومی القا کنند که اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات به خواهش و التماس افتاده‌اند».

فاطمه راکعی در خصوص آخرین دیدار اصلاح طلبان با خاتمی می گوید: من فقط امیدوارم کسانی که دائما با ایده حذف کامل رقبای سیاسی از عرصه سیاست کشور فعال بوده‌اند به خصوص با شرایط حاکم بر کشور بعد از انتخابات ۸۸ اعم از اقتصادی (با این اختلاس‌های کلان و فسادهای مالی عجیب و منحصربفرد!)، وعده‌های عملی نشده و نهایتا انسداد سیاسی عجیب و غریبی که درکشور ایجاد شده که حتی دو گروه سیاسی خودشان با گرایش فکری نزدیک به هم نیز یکدیگر را بر نمی‌تابند و… به این نتیجه برسند که این سیاست درستی برای اداره کشور نبوده است.

وی می افزاید: در عصر ارتباطات، اطلاعات و آگاهی‌های وسیعی که آحاد ملت از سالهای بعد ازانقلاب تابه امروز به دست آورده‌اند و نهایتا شعور سیاسی که مردم ما دارند، این گونه روش های قیم مآبانه و تک صدایی و عبور از قانون و اینکه گروه‌هایی افراطی در دولت و برخی نهادها این گونه عمل کردند راه به جایی نمی‌برد.

به گزارش کلمه از گفت وگوی بهار نیوز با این نماینده پیشین مجلس، وی اظهار امیدواری کرد که عقلای جناح راست که بعضا هم صحبت‌هایی در باره شنیده شدن صدای منتقدان و لزوم و اهمیت آن به زبان آورده‌اند و می‌آورند، برای حضور دیگر گرایش‌ها درعرصه سیاست کشور تلاش کنند.

وی بر این باور است که اگر این اتفاق بیفتد قطعا امثال آقای خاتمی و دیگران و کسانی که ثابت کردند در این مدت بااین همه فشار که به این جناح آمد فکر دیگری ندارند به جز: اعتلای کشور، امنیت، فضای باز سیاسی و خدمت به نظام و مردم و… به صحنه خواهند آمد. چنانچه این مسائل به آنها (اصولگرایان حاکم) ثابت شده باشد قطعا باید در جناح خودشان تلاش کنند تا رادیکال‌ها کنار بروند که توانایی تحمل دیگران و چند صدایی را داشته باشند. ملت ما یک ملت چند صدایی ست. این گونه رادیکالی برخورد کردن و همه را کنار زدن و یک تنه “من” بودن ره به جایی نخواهد برد. مطمئن باشند.

راکعی معتقداست همانطورکه درکمتر از یک ماه کسانی بدون اینکه حزب و شناسنامه حزبی داشته باشند بسیار متشکل آمده و انتخابات قبلی را بردند، اگر حامیان همان‌ها بخواهند و اراده کنند خیلی کمتر ازاین وقت می‌برد که زمینه آماده شود.

وی که به کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی برای انتخابات آتی نظر دارد می گوید: آقای خاتمی را همه می‌شناسند. برخی ممکن است دید انتقادی داشته باشند که ایشان موقعی که در سرکار بوده، کند عمل کرده اما من فکر می‌کنم آن‌ها دیدند که اگر ایشان می‌خواست درآن شرایط تندتر عمل کند، چه اتفاقاتی ممکن بود بیفتد و حتی افتاد.

راکعی ادامه داد: امروز این رادیکال‌های جناح راست را می بینید که چه اتفاقاتی دارد در بدنه به ظاهر متشکل اصولگرا می‌افتد. امروز با در نظر گرفتن جوانب مختلف می‌بینیم که نمی‌شد خاتمی غیر ازاین عمل کند آن هم در شرایطی که یک عده رادیکال به خود اجازه می‌دهند هرگونه رفتاری داشته باشند. عده‌ای دیگر هم بودند که به خصوص از طرف رقیبان سعی می‌شد تا از ایشان یک چهره تند بسازند. درحالی‌که آنها نیز به اشتباه خود پی بردند ودیدند که ایشان به آن چهارچوب‌های اصلاح‌طلبانه و مردم سالاری بر مبنای قانون اساسی معتقدند و هیچگاه شعارهای انقلابی بدون عمل و پشتوانه ندادند. کسانی که اکنون برسرکارند با اینکه شعارهای بزرگی می‌دادند ولی درعمل جور دیگری‌رفتار کردند و متاسفانه خیلی جاها درمقابل مسئولین بلند مرتبه نظام و قوای مختلف کشور ایستادند.

وی افزود: چنانچه آن‌ها بخواهند به مصلحت این نظام بیندیشند قطعا چه اصلاح‌طلبان اکثریت محور کنونی را شخص آقای خاتمی می‌دانند و اگر آقای خاتمی نیایندبنابه هردلیلی یا نبود امکان اصلاح‌طلبان عاقل تر، فهمیده تر و باتجربه تر ازآن هستند که بخواهند هیزم تنور انتخابات بشوند و زمینه‌هایی که باید فراهم شود، باز هم من معتقدم که قطعا باید آقای خاتمی یا بپذیرند نظر اجماع را یا شخص خاصی را توصیه کنند. بابت اعتماد ملی که نسبت به ایشان وجود دارد قطعا چنین کسی برای کاندیداتوری مورد اجماع خواهد بود و می‌توان برای رای آوردن و سایر شرایط پیشبرد اهداف و پیروزی، آن گزینه را مورد بررسی قرار داد و در رای آن حساب باز کرد.

راکعی در خصوص اظهارات قیم مابانه ای که از اصلاح طلبان می خواهد که توبه کنند، می گوید: درمورد افرادی که برای بازگشت اصلاح‌طلبان شرط توبه می‌گذارند وازاین قبیل، این‌ها اصلا در موقعیتی نیستند که بخواهند چنین حرفی بزنند. یعنی مسئول ارشد یک حزب مخالف اصلا حق ندارد که بیاید و برای اصلاح‌طلبان خبرسازی یا تعیین تکلیف بکند. خب ما از مسئولین رسما چنین چیزی نشنیده ایم و قطعا کاری هم ازسوی شخصیت‌های معتدل اصلاح طلب صورت نگرفته است.

وی در باره مواضع خاتمی می افزاید: چون اعتماد به آقای خاتمی دارم و می‌دانم که هرکاری ایشان بکنند در عرصه سیاسی کشور قطعا به خاطر مصلحتی است که ایشان تشخیص داده‌اند اگر چنین کاری را هم کرده باشند خب تصمیم گرفتند در راستای تصمیمشان شروع به رایزنی کنند گرچه ایشان درچنین مقولاتی هرگز تکروی نمی‌کنند چون ما ایشان را به نوعی محور حرکت‌های جبهه اصلاحات می‌دانیم. دراینکه متاسفانه جناح رقیب همواره از تاکتیک‌ها و شیوه‌هایی استفاده کرده و می کند که نه شرعی است و نه اخلاقی و نه موافق با قواعد بازی سیاست هیچ تردیدی وجود ندارد. با این اوصاف هیچ بعید نیست که مسائل کذب مطرح و بلافاصله در رسانه‌های مربوط به خودشان منعکس شود تا القا کنند اصلاح‌طلبان به خواهش و التماس افتاده‌اند. متاسفانه برای برخی جناح‌های رادیکال هدف وسیله را توجیه می‌کند.

راکعی افزود: اینها همواره از هر وسیله‌ای جهت تخریب چهره‌های اصیل اصلاح طلب سوء استفاده می‌کنند تا اگر عقلا و معتدلین هم بخواهند با توجه به مصالح کشور جناحی برخورد نکنند و فضا را از تک قطبی بودن بیرون آورند اجازه چنین کاری را از آنان سلب کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به پیش شرط های اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات گفت: این شرایطی که آقای خاتمی مطرح کرد از طرف بسیاری از اصلاح‌طلبان خیلی کم و حداقلی تلقی شد و ایشان کف مطالبات را مطرح کردند. وقتی که چنین مواردی تامین نشود اصلا لزومی نمی‌بینیم دست به چنین کاری بزنیم. چون فایده‌ای نمی‌بینیم. چون نخواهند گذاشت بیاییم و کار کنیم. برای ملتی که به خاطر آن و کشور و نظام که معتقدیم باید در چهارچوب اصولی اش و درچهارچوب قانون اساسی اش بماند، حفظ شود و به مسیر پیشرفت قدم بگذارد نخواهیم توانست کاری را صورت دهیم اجازه نخواهند داد. آن زمینه، زمینه شوخی برداری نیست، حداقل این فضا باید برای حضور ما فراهم شود.

راکعی در مورد اصلاح‌طلبان بدلی معتقد است: اکنون وضعیت مملکت به گونه است که هرفرد یا گروهی بدون شناسنامه یا باشناسنامه می‌تواند یک شبه ظهور کند و خودش را اصلاح طلب معرفی کند. آنچه که ملت ما عموما به عنوان”اصلاح طلبی” می‌شناسند ؛ آن اصلاح طلبی‌ای است که از درون انقلاب بیرون آمده، چهره‌های شناخته شده آن “امثال” آقای خاتمی هستند، احزابی که هم‌فکر ایشان بودند وبیشترین تعداد هواداران را درکشور داشته‌اند و دارند و عموما اهل سیاست ورزی و تفکر سیاسی اند. این‌ها عمیق تر ازآن هستند که بااین مسائلی که پیش می‌آیند و کسانی که شناخته شده نیستند یک شبه بیایند و پرچم اصلاحات دست بگیرند.

وی بر این باور است ملتی که به طور وسیع و گسترده چهره‌های صادق، کارکرده و امتحان داده اصلاحات و چهره‌های اصیل اصلاح طلبان را می‌شناسند. خب این واضح است که کسانی بخواهند چهره اصلاحات را خدشه دار کنند. چنانچه صداقت هم داشته باشند و حتی جوان ترهایی باشند که باایده‌های اصلاح طلبی بیایند و حتی یک شبه ساخته شده هم نباشند در آن صورت نیز آن پایگاه ملی و مردمی را ندارند چون شناخته شده نیستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016