چهارشنبه 20 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله موحدی‌کرمانی: مجلس خرافاتی مثل چهارشنبه‌سوری را ريشه‌کن کند

ايسنا ـ امام جمعه موقت تهران صبح امروز (چهارشنبه) با حضور در جلسه علنی مجلس، به نمايندگان درس اخلاق داد و از آنها خواست برای ريشه‌کن کردن خرافاتی مثل چهارشنبه‌سوری اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله موحدی‌کرمانی در ابتدای جلسه علنی صبح امروز مجلس اظهار کرد: در کشور ما بعد از سی و چند سال انقلاب و زنده شدن عقول،‌ برخی خرافات به چشم می‌خورد و برخورد جدی از مسئولين در اين باره نديده‌ايم. يکی از اين بحث‌ها چهارشنبه‌سوری است تا چه وقت بايد شاهد باشيم که افرادی در اين روز کور می‌شوند يا دست‌شان قطع می‌شود و اين اتفاق در سال بعد هم تکرار می‌شود.

وی در ادامه خواستار تعيين مجازات قاطع برای خاطيان در اين زمينه شد و افزود: از مجلس و نمايندگان تقاضا دارم روی اين مساله فکری کنيد و تصميمی بگيريد و مجازات قاطعی برای کسانی که وارد اين برنامه می‌شوند در نظر بگيريد تا اين موضوع ريشه‌کن شود و از بين برود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موحدی‌کرمانی اضافه کرد: اين چه رويه‌ غلط و امر خرافاتی خطرناکی است که متاسفانه هنوز هم در کشور باقی مانده است. الحمدالله مجلس که جای انسان‌های متفکر، خردمند و نخبه‌ای است می‌توانيد برای ريشه‌کن کردن اين معضل اقدام کنيد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اينها خرافاتی است که به واسطه دوری از عقل به سراغ انسان می‌آيد. فرمان امر به معروف و نهی از منکر هم در اين راستا همين است که زبان حرکت کند و راه اصلاح را جلوی انسان‌های گمراه بگذارد. تربيت رسول‌الله هم اينگونه بود که مسلمين با شهامت سخن حق خود را می‌زدند.

وی در بخش ديگری از اظهارات خود در جلسه علنی مجلس، تضييع اصول و چسبيدن به فروع را از جمله تهديدات دولت‌ها خواند و تصريح کرد: من در محضر مجلس می‌گويم و شما نمايندگان و دولت را مخاطب قرار می‌دهم که در دادن طرح‌ها و لوايح به مسائل اساسی توجه کنيد و گرفتار مسائل جزئی نشويد. حفظ فرهنگ دينی جامعه يک مساله اساسی است و اين خطر بزرگی است که معروف، منکر و منکر، معروف شود. فرهنگ دينی جامعه را حفظ کنيد.

موحدی‌کرمانی توجه به اقتصاد را از مسائل اصلی و ريشه‌ای جامعه دانست و تصريح کرد: مساله اقتصاد مساله بسيار مهمی است که بايد به آن توجه ويژه‌ای صورت گيرد.

امام جمعه موقت تهران با تسليت ايام رحلت پيامبر اکرم (ص) و شهادت امام رضا (ع)، خاطرنشان کرد: خدمت انبيا و پيامبران به جامعه بشريت اين بود که انسانيت فراموش شده را احيا کردند و قدم در جوامعی گذاشتند که مردم آنجا خدا و در نتيجه انسانيت را فراموش کرده بودند اما انبيا آمدند و به آنها تذکر دادند و ارزش انسانيت‌شان را به آنها تفهيم کردند و روشن کردند که انسانيت و انسان کامل محور نظام هستی است.

وی اضافه کرد: انبيا برای نجات انسان‌ها از هوای نفس برنامه تزکيه داشتند چرا که با شناخت ارزش فضائل، همت‌ها بالا می‌رود، مقاومت مقابل مستکبران زياد می‌شود و بلال‌ها زير شکنجه فرياد آزادی و نجات سر می‌دهند و خداوند در واقع پيامبران را پی در پی فرستاد از مردم بخواهند پيمان فطرت توحيد‌شان را ادا کنند و انبيا آمدند شايد خواب‌ها يک لحظه بيدار شوند.

امام جمعه موقت تهران در پايان با گراميداشت سالروز قيام ۱۹ دی ماه تصريح کرد: شجاعت عده‌ای که در دوران خفقان به ميدان آمدند، به خيابان‌ها ريختند و مبارزه را از همان زمان آغاز کردند گرامی می‌داريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016