سه شنبه 26 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه جمعی از نمايندگان ادوار مجلس به رهبر جمهوری اسلامی باراک اوباما و کاترين اشتون در مورد برنامه هسته ای ايران

عاليجنابان
آقای سيد علی خامنه ای رهبر محترم جمهوری اسامی ايران
آقای باراک اوباما رياست محترم جمهوری اياات متحده آمريکا
سرکارخانم کاترين اشتون نماينده محترم عالی اتحاديه اروپا در امور خارجی و سياستگذاری امنيتی

پس از انتخابات اخير رياست جمهوری آمريکا، افکار عمومی جهانی خواستار صلح و امنيت بين المللی و بسياری از سياستمداران مخالف جنگ، انتظار احساس مسووليت و واقع بينی بيشتر از جانب شما را در جهت تنش زدايی از پرونده هسته ای ايران دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با توجه به حساسيت تاريخی مذاکرات، ما جمعی از نمايندگان ادوار مجلس شورای اسامی بر اساس وظيفه خود نکات مهم زير را يادآور می شويم.

١. در اين مقطع، گفتگوهای دوجانبه شفاف بين دول ايران و آمريکا در خصوص مساله هسته ای ايران را مفيد و موثر دانسته و از آن دفاع می کنيم. حتی معتقديم تداوم مذاکرات مستقيم و بيواسطه می تواند به عاليترين سطح مسوولين کشورهای ايران و اياات متحده ارتقا يابد تا با ايجاد تضمين های بيشتر در مسير حل صلح آميز پرونده هسته ای زمينه های موثر برای گفتگوهای جدی بين دو کشور در ساير مسائل فی مابين را نيز فراهم سازد.

٢. مساله هسته ای ايران، گرچه پيچيدگی های خود را دارد و تحت تاثير مسائل متعدد منطقه ای و بين المللی و از جمله رابطه تخاصمی بيش از سه دهه گذشته بين ايران و آمريکا بوده است، اما تصور ما بر اينست که با توجه به وجود رغبت ميان مردم ايران و آمريکا، اگر اراده سياسی سران دو کشور آمريکا و ايران نيز بر حل واقعی و صلح آميز اين مساله قرار گيرد، يقينا راه حل های صلح آميزی پيش روست که می تواند دور جديد مذاکرات هسته ای را موفقيت آميز نمايد.

٣. بديهی است ابتدايی ترين اصول هر مذاکره اينست که يک شرايط برد-برد برای مذاکره به رسميت شناخته شود. بر اين مبنا برای حل اين مساله به اعتقاد ما نکات زير بايد مورد توجه قرار گيرد:

الف) طبق مقررات پذيرفته شده بين المللی ايران حق غنی سازی اورانيوم برای مصارف صلح آميز را دارد؛ اين حق بايد صريحا به رسميت شناخته شود و معنای آن در عمل اينست که ايران در وضعيت کنونی بتواند در حد ۵ درصد غنی سازی هسته ای داشته باشد.

ب) اگر توافق شود که غنی سازی ۲۰ درصدی ايران متوقف و ذخاير اورانيوم غنی شده در اختيار و کنترل آژانس قرار گيرد؛ بايد تضمين بلند مدت برای تامين سوخت نيروگاه های پژوهشی که مصارف علمی و پزشکی دارد، داده شود.

ج) ايران پروتکل الحاقی را در مسير اعتماد سازی بپذيرد و کليه برنامه هسته ای تحت نظارت و مداقه منصفانه، فنی و حقوقی آژانس قرار گيرد.

د) همزمان با توقف غنی سازی ۲۰ درصدی، گروه ۵+۱ بايد طی تقويم زمانی مشخص، اقدامات جدی برای لغو تحريمهای اقتصادی اتحاديه اروپا، آمريکا و سازمان ملل که متاثر از پرونده هسته ای است انجام شود.

پر واضح است که اين پرونده بدل به معضل مزمن و پيچيده ای شده است که اگر هر چه زودتر برای حل آن اقدام جدی صورت نگيرد، می تواند صلح جهانی و منافع عمده، اساسی و دراز مدت ايران، اياات متحده و کشورهای اروپايی را در معرض خطرات جدی قرار دهد.

با بهترين احترامات،
جمعی از نمايندگان ادوار مجلس شورای اسلامی
احمد سلامتيان، نماينده دوره اول اصفهان در مجلس و معاون پيشين وزارت خارجه ساکن فرانسه
حسن يوسفی اشکوری، نماينده دوره اول تنکابن و رامسر ساکن آلمان
علی مزروعی، نماينده دوره ششم اصفهان ساکن بلژيک
نورالدين پيرموذن، نماينده دوره های ششم و هفتم اردبيل ساکن آمريکا
فاطمه حقيقت جو، نماينده دوره ششم تهران ساکن آمريکا
اسماعيل گرامی مقدم، نماينده دوره هفتم بجنورد ساکن مالزی
علی اکبر موسوی (خوئينی)، نمانيده دوره ششم تهران ساکن آمريکا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016