سه شنبه 3 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دليل بازگرداندن نسرين ستوده به زندان از زبان رضا خندان، همسرش

کلمه ـ شب گذشته نسرين ستوده با احضاريه ای ساعت ۲۳ در حالی به زندان اوين بازگردانده شد که دو فرزندش گريه می کردند و حاضر نبودند از مادرشان جدا شوند.

مهديه گلرو زندانی سياسی که چندی پيش پس از طی کردن حکم سه سال حبس خود از بند زنان زندان اوين آزاد شده بود با اشاره به ملاقات های هفتگی اين بند در صفحه شخصی خود نوشته است: نيما هميشه کلافه و عصبی بود تو سالن ملاقات و خونه و… هميشه يه جوری به آدم بی محلی ميکرد انگار دوستت نداره! اما ۵شنبه شب تو خونه ای که مامانش هم بود خيلی خوش اخلاق بود مهرآوه لحظه ای از کنار نسرين بلند نميشد و نيما مرتب در حال تعريف کردن بود اين بار منو دوست داشت وميخنديد و من اون شب يکی از جالب ترين ديالوگ های مادر و فرزندی را شنيدم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه نوشته: نيما در يک ليوان يه بار مصرف نوشابه ريخت و خورد موقع شام بود و پشت هم تکرار ميکرد مامان يه لقمه بگير گرسنه ام. بعد از خوردن نوشابه با جديت رو به نسرين کرد و گفت :مامان اين ليوان رو بايد بندازيم دور ميدونی چرا؟نسرين جواب داد چرا؟ونيما گفت:چون اين يک بار مصرفه بايد بندازيمش دور ،شمازندان نداشتين!و نسرين رو به ما با خنده گفت از لحظه ای که رسيدم همه چيزو برام توضيح ميده و فکر ميکنه من هيچ چيز نميدونم !

اين فعال جنبش زنان در پايان آورده است: حالا باز نسرين چشمهای مهرآوه و نيما غمگين خواهد بود غمی که در انتهای چشمان همه خانواده های زندانيان هويداست اما کسی که بايد ببيند نا بيناست، نابينا.

***

در همين رابطه و صبح امروز نيز همسر نسرين ستوده در گفت و گو با مسيح علی نژاد می گويد: همه ما شوکه شديم که چرا نسرين ستوده را با اين عجله به زندان احضار کردند، خانم من آمادگی برگشتن به زندان را نداشت، رفتار وحشتناک و غير انسانی با يک مادر و فرزندانش انجام دادند چون بچه ها خودشان را آماده کرده بودند که با هم به سفر برويم.

او می گويد پيش از مرخصی به نسرين ستوده گفته بودند که اين مرخصی طولانی تر از سه روز خواهد بود چون خانم من به آنها گفته بود که اگر فقط برای سه مرخصی بيايد بيرون، آرامش بچه ها به خواهد ريخت.

رضا خندان افزود: امروز وقتی خبر بازديد اعضای کميسيون امنيت ملی مجلس از اوين را خواندم، به خاطر آوردم که آقای آقا صفری عضو هيات رييسه اين کميسيون در روزهای آخر اعتصاب غذای همسرم گفته بود که ما به زودی از اوين بازديد می کنيم و در مورد وضعيت نسرين ستوده بررسی می کنيم تا ببينيم مشکلاتی که در مورد ايشان مطرح شده صحت دارد يانه، يعنی تنها کسی که اعضای کميسيون برای ملاقات در زندان از او اسم برده بودند نسرين ستوده بود، برداشت من اين است که نسرين را برای مرخصی بيرون زندان نفرستادند بلکه به اين دليل او را بيرون فرستادند تا وقتی اعضای کميسيون امنيت ملی مجلس به اوين می روند نسرين آنجا حضور نداشته باشد و آنها با مشکلات او مواجه نشوند.

او می گويد البته من نمی دانم چه مسايلی در بند زنان در مواجهه با ديدار اعضای کميسيون امنيت ملی مجلس مطرح شد اما هر چه بود بلافاصله بعد از بازديد اعضای کميسيون امنيت ملی مجلس از زندان اوين، با ما تماس گرفتند و بلافاصله نسرين را به زندان برگرداندند.

آقای خندان تصريح کرد: نسرين اولين باری که به زندان رفت از محل کارش احضار شد و رفت و ما هيچ وقت صحنه جدايی نسرين از بچه ها را نداشتيم اين اولين بار بود که نسرين بايد در خانه از بچه ها جدا می شد، خصوصا که بچه ها انتظار داشتند که مادرشان برای هفته ها کنارشان حضور داشته باشد، اين وحشتناک ترين و غير انسانی ترين رفتاری بود که با يک مادر و فرزندانش انجام دادند و تمام بعدازظهر اين بچه ها گريه می کردند و چسبيده بودند به مادرشان تا لحظه ای که در زندان باز شد و نسرين به زندان برگشت.

وی در عين حال می گويد: نسرين ستوده اين روزها در ملاقات هايی که با همه داشت تاکيد داشت به اينکه بايد پايداری کنيم و اميدوار باشيم به آينده. به اين نکته خيلی تاکيد داشت که اين فشارها نبايد ما را خسته کند، هيچ جا آزادی و دموکراسی ارزان به دست نيامده و اينها کمترين هزينه ای است که ما مجبور هستيم بدهيم و خيلی ها هزينه هايی بيشتر از اين پرداخت کرده اند. نسرين خيلی اميدوارانه به آينده نگاه می کند.

***

به گزارش کلمه، نسرين ستوده فعال حقوق بشر و وکيل دربند پس از دو سال و چهار ماه با وثيقه ۳۰۰ ميليون تومان به مرخصی آمده بود. قبل از آمدن او به مرخصی با تاکيد به او گفته بودند که اين مرخصی طولانی و به نوعی دائمی خواهد بود. نسرين ستوده نيز اعلام کرده بود که حاضر نيست پس از ۲ سال و نيم، به مدت ۳ روز به مرخصی برود.

نسرين ستوده از ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ در بازداشت است و در دادگاه به جرم “اقدام عليه امنيت ملی، تبانی و تبليغ عليه نظام و عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر” به تحمل شش سال حبس تعزيری، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور و به جرم تظاهر به بی حجابی به ۵۰ هزار تومان جريمه نقدی محکوم شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016