چهارشنبه 18 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جبهه مشارکت: راه نجات کشور از بحران، برگزاری انتخابات آزاد و تغيير سياست های بحران زا

جبهه مشارکت ايران اسلامی با صدور بيانيه ای در آستانه سالروز پيروزی انقلاب، ضمن گرامی داشت اين مناسبت، به تحليل اجمالی شرايط روز پرداخت.

متن کامل بيانيه جبهه مشارکت به نقل از نوروز از اين قرار است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم

قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی‏ وَ فُرادی‏ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا

سی و پنجمين سالگرد انقلاب اسلامی را در حالی گرامی می‌داريم که آرمان‌های بلند آن همچنان آرزوی دست يافتنی برای همه ملت ايران است. مردمی‌ترين انقلاب جهان، انقلاب بر عليه رژيمی بود که تا دندان مسلح به سلاح بود و دست همه مستبدان و ديکتاتورها را از پشت بسته بود. رژيمی که در وابستگی سرآمد همه وابستگان منطقه بود و به ژاندارمی منطقه فخر می‌فروخت. در اين فضا بود که امام عزيز، با اتکا به قدرت لا يزال خداوند و با تکيه بر اراده مردمی که هدفی جز رهايی از ستم و استبداد نداشتند و رهايی انسان‌ها از قيد و بند انسان ساخته را آرزو می‌کردند ندای آزادی و استقلال سر داد و به کرات بيان کرد که نظامی در ايران مستقر خواهد شد که اساس و پايه آن رأی مردم و مشروعيت آن اسلامی خواهد بود که نمونه آن را در اخلاق محمدی، عدالت علوی، آزادگی و شجاعت حسينی، سلم و صفا و مهربانی حسنی و مدارا و همزيستی رضوی شاهد بوده‌ايم.

گمان ملت بر آن نبود که به نام دين و با سوء استفاده از خون هزاران هزار شهيد و داغ دل ميليون‌ها انسان فداکار، روابط اقتدارگرايانه‌ای بازسازی شود که رأی ملت حداکثر در حد زينت، دموکراسی و مردمسالاری، منفور و مطرود، فاسدان در حريم امن و دلسوزان و طرفداران اسلام ناب و انقلاب اصيل منزوی و يا در حبس و حصر باشند.

جبهه مشارکت ايران اسلامی با گرامی داشت ياد و خاطره امام خمينی و تجديد عهد با خون شهيدان و عرض ارادت به پيشگاه جانبازان و خانواده سربلند شهيدان که همچنان شعارهای پر معنای استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را فرياد می‌کنند لازم می‌داند نکاتی چند را با مسؤولان و مردم در ميان بگذارد.

۱- همانگونه که در بيانيه آخر حزب به تفصيل وضعيت کشور توصيف شده است، با کمال تأسف امروز پس از سی و چهار سال از پيروزی انقلاب اسلامی در نتيجه بی‌توجهی به ارمان‌های انقلاب و انحراف از خطوط اساسی طراحی شده برای جمهوری اسلامی مردم ما از وضع موجود ناراضی هستند. اين برداشت نه گفتمان سياسی حزبی است که مغضوب حاکميت واقع شده است بلکه بيان همه کسانی است که بخش عمده آنها در ارکان حکومت قرار دارند. فقر و اعتياد، نااميدی و استيصال، بزه‌کاری و ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی نياز به اثبات ندارد که در هر کوی و برزن و در هر مجلس و محفل ورد زبان‌ها و در منظر همگان است.

جبهه مشارکت ايران اسلامی همانگونه که در آن بيانيه متذکر شده است راهکار اساسی را تغيير سياست‌ها، روی‌کردها و نگرش‌هايی می‌داند که کشور را به اين مرحله بحرانی رسانده است و طبعا بهترين روش برای اين تغيير، اراده مختار و سازنده مسؤولان ارشد کشور است که بدور از تعصب، راه صواب را برگزينند، روی به ملت کنند و تسليم اراده مردم شوند.

۲- بحران‌های پيش‌روی ملت به هر سبب و علتی حادث شده باشد نمی‌تواند ما را درباره مشقات و رنج‌های مردم بی تفاوت کند. در زمانی که تحريم‌های کمر شکن و غير انسانی دولت‌های خارجی و بی تصميمی و بدتر از آن سوء تدبير مسؤولان کشوری سبب شده است بيشترين فشارها بر مردم بخصوص اقشار کم درآمد و کارمندان و کارگران وارد شود. وظيفه انسانی، ملی و دينی ايرانيان است که فارغ از جناح‌بندی‌های سياسی و يا مخالفت و موافقت با جريان حاکم، تمام هم و کوشش خود را برای کاستن آلام مردم به کار گيرند. به ياد آوريم در ۳۴ سال پيش چگونه مردم با تشکيل هسته‌های همياری و کميته‌های محلی کمک‌رسانی به ياری هم می‌شتافتند و اجازه نمی‌دادند به خاطر کمبودهای ناشی از اعتصابات هيچ فردی دچار نقصان در زندگی شود. اينک باز زمان آن است که مردم ما به ياری هم بشتابند و روح ايثار و تعاون را زنده کنند و به کمک دردمندان و درماندگان بشتابند. بی‌ترديد اين اقدام سبب ارتقای روح همبستگی و اتحاد ملی خواهد شد که در آينده نيز نجات‌بخش ملت و کشور از بحران‌های فراگيرتر خواهد بود. از سوی ديگر مردم همه بخوبی دريافته‌اند که علت اصلی مشکلات فعلی انحراف از مسير اصلی انقلاب از روزی که ديگر رأی ملت ميزان نبود و عده‌ای به خود حق دادند قيم‌مآبانه به جای ملت تصميم بگيرند و با انتخابات مهندسی شده و مشخص جريان مورد نظر خود را حاکم کنند. که ملت امروز با گوشت و پوست خود آن را لمس می‌کند و به همين لحاظ با تمام وجود اهميت انتخابات آزاد را درک می‌کند و سعادت و رفاه خود را از دل حکومتی برآمده از ملت و پاسخگو می‌داند. انتظار می‌رود که اين تجربه گران‌بها سبب شود تا افکار عمومی به دقت روند انتخابات آينده را پی‌گيری کنند و برای اصلاح آن تلاش نمايند.

۳- در زمانی نزديک، يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری برگزار خواهد شد بر اساس شواهد و قرائن موجود عده‌ای قصد دارند انتخابات آينده را نيز مهندسی کنند. اين نه سخن منتقدان حاکميت است بلکه صراحت گفته يکی از کسانی است که نهاد متبوع او متهم اصلی مهندسی انتخابات سال ۸۸ است. روند دستگيری‌ها، احضارها، تهديد‌ها و ممانعت از برگزاری نشست‌های احزاب و سازمان‌های قانونی نيز بر اين روند گواهی می‌دهد.

اما در چنين شرايط بحرانی، انتخابات مهندسی شده گره‌ای از کار کشور باز نخواهد کرد و بلکه بر بحران‌ها و تعميق شکاف مردم- حاکميت خواهد افزود. تبليغات يک جانبه و پر طمطراق در مورد حضور و مشارکت مردم نيز صباحی چند بيشتر کاربرد نخواهد داشت. در اين حال چه بايد کرد؟

آرزو و درخواست ما اين است که حاکميت از سر مسؤوليت پذيری، به ندای دلسوزان و ياران قديم و نسل نوپا و جديد کشور پاسخ مثبت دهد و انتخابات آزاد را تعهد و تضمين کند. بی‌شک برگزاری اين انتخابات می‌تواند نقطه عطفی در روندی باشد که ادامه آن نگران کننده است. انتخابات آزاد در اين شرايط نه فقط انتخاب يک فرد به عنوان رئيس جمهور است بلکه حرکتی استراتژيک برای نجات و برون رفت کشور از بحران‌های فرا رو خواهد بود. دستاورد اصلی اين انتخابات بايد ترميم رابطه مخدوش حاکميت- ملت باشد و با اين دستاورد می توان بر بسياری از مشکلات کشور غلبه کرد.

اگر امروز مردم از نظر معيشت روزانه در عسرت و سختی قرار گرفته‌اند ساماندهی اقتصاد ملی ويران شده بدون گشايش سياسی و حاکميت واقعی مردم امکان‌ پذير نيست.

اگر امروز بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی کشور به خاطر تحريم‌های بين‌المللی است، برگزاری انتخابات آزاد و استقرار رئيس جمهور واقعی و دولت برآمده از رأی مردم است که سبب می‌شود همه تيرهای دشمنی به دست‌های دراز شده برای همکاری تبديل شود و انزوای ايران رنگ ببازد و جايگاه بين‌المللی کشور دوباره احيا شود. تجربه‌ای که در سال ۷۶ به خوبی آن را ديديم.

اگر امروز فساد و ناکارآمدی و دروغ و فريب و رقابت‌های مخرب بر سر قدرت از معضلات لاينحل بخشی از قوای سه‌گانه بخصوص قوه مجريه در بالاترين سطح شده است چاره آن استقرار دولت و رئيس جمهوری است که در يک انتخابات آزاد و در رقابت سالم و قانونی انتخاب شده باشد تا بقای خود را مرهون و مديون مردم بدانند نه قدرت سلاح و پول و رسانه نهادهايی که اصولا بايد فراجناحی عمل کنند اما اکنون فراقانونی رفتار می‌کنند.

بی‌ترديد در دولت مردم بنياد است که شفافيت، کارآيی، پاسخ‌گويی، مشارکت و همه اجزای حکمرانی خوب معنا پيدا می‌کند و می‌توان در سايه تحريم‌ها، بازسازی روابط بين‌المللی بر اساس اعتماد متقابل، با بهره‌گيری از انبوه منابع مادی و معنوی کشور به بازسازی کشور همت گماشت. تورم و بی‌کاری را مهار کرد، ورشکستگی صنايع را جبران کرد، رشد اقتصادی را تضمين کرد، از ناهنجاری‌ها و بزه‌کاری‌ها کاست، معنويت و ديانت را به جايگاه رفيع خود بازگرداند و مسير کشور را به راه اصلی انقلاب که سعادت و رفاه مردم، آبادانی و عمران کشور و الگو و نمونه سربلند پيشرفت برای منطقه و جهان است، بازگرداند.

اگر نيازی به اين اصلاحات احساس شوئد و اگر ذره‌ای بيم خطر برای آينده کشور وجود داشته باشد بی‌ترديد هر عقل سليمی بر اين نکته گواهی خواهد داد که راه نجات کشور در اين برهه حساس تنها و تنها انتخابات آزاد است.

اميد آن است که همه دلسوزان کشور اعم از کسانی که در حاکميت قرار گرفته‌اند و منتقدان و زخم‌خوردگان اقتدارگرايی، فراتر از منافع شخصی و سازمانی خود، به نجات کشور بينديشند و حول اين محور برنامه‌ای برای عبور از گذشته پندآميز و عبرت آموز و با نگاه به آينده طراحی کنند که در آن تنها و تنها قانون و در صدر آن قانون اساسی محوريت پيدا کند و همه افراد و گروه‌هايی که ملتزم به قانون اساسی هستند بتوانند در اين فرآيند نجات توان خود را به کار گيرند و در عين تفاوت ديدگاه‌ها و سليقه‌ها برادرانه در کنار هم باری از دوش کشور و مردم بر دارند و همه و همه تسليم رأی ملتی شوند که اراده او اراده خداوند و برتر از هر اراده ديگری است.

جبهه مشارکت ايران اسلامی دست برادری و همکاری خود را به سوی همه کسانی دراز می‌کند که استقلال، ازادی و جمهوری اسلامی را همچنان آرمان خود می‌دانند و نگران آينده اين کشور هستند.

جبهه مشارکت ايران اسلامی
۱۸/۱۱/۱۳۹۱


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016