جمعه 20 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت خارجه: مذاکره با آمریکا موضوعیت ندارد

به گزارش خبرنگار ایرنا، ˈرامین مهمان‌پرستˈ پنجشنبه‌شب در همایش ˈدست برترˈ که با حضور اندیشمندان آمریکایی در تالار صبای مشهد برگزار شد، افزود: مذاکره با کشورهای مختلف در اصل، چارچوبی است که در اولویت سیاست خارجی هر دولتی قرار دارد اما با این وجود، مذاکره با آمریکا در دستور کار هیچ یک از مسوولان کشورمان و در چارچوب سیاست‌های کلان قرار ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در عین حال با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مذاکره با هر کشوری به جز رژیم صهیونیستی که آن را را به رسمیت نمی‌شناسد، مجاز می‌داند، خاطرنشان کرد: پیشتر آمریکا به دفعات درخواست مذاکره با ایران برای رفع بحران در خاورمیانه و ثبات آن داشته که محقق شده است.

مهمانپرست با یادآوری اینکه در بحران افغانستان، آمریکا درخواست مذاکره با ایران را کرد، افزود: مسوولان از قدرت منطقه‌ای کشورمان برای حل بحران افغانستان کمک گرفتند اما پس از این مذاکره، هیچ تغییری در رفتار آمریکایی‌ها و نوع نگرش آنان بوجود نیامد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها پس از تلاش ایران برای رفع بحران در افغانستان به رفتار خصمانه خود ادامه دادند و در کمال ناباوری رییس جمهوری وقت دولت، کشورمان را بخشی از محور شرارت در جهان خواند.

وی اضافه کرد: دولت آمریکا، گروهک منافقین که 17 هزار نفر را در ایران ترور کرد، از فهرست تروریست‌های جهان خارج کرد و به تازگی نیز تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع کرده‌ است؛ حال با این اوصاف، چطور می‌توان به مذاکره مطلوب و ثمربخش با آمریکا دلخوش کرد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مذاکره‌ای که همراه با تهدید، فشار سیاسی و اقتصادی باشد هیچ حسن نیتی در آن وجود ندارد.

مهمانپرست افزود: ایران کشوری بزرگ و دارای پشتوانه غنی فرهنگی و ملی است و آمریکا هیچگاه نخواهد توانست با تهدید و فشار بر کشورمان تسلط یابد زیرا ملت ایران اهل منطق و گفت‌وگو است.

وی ادامه داد: اظهارات اخیر وزیر امور خارجه نیز در مورد مذاکره با آمریکا بر اساس چارچوب سیاست‌های کلان بوده و وی به صراحت اعلام کرده است مذاکره در حالت تهدید و فشار، مفهومی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد دیدگاه آمریکا در مورد تحولات منطقه خاورمیانه نیز گفت: رفتار آمریکا در مقابل کشورهایی که انقلاب کرده اند دوگانه و تبعیض آمیز است به طوری که زمانی مدافع دیکتاتورهایی بود که توسط مردم کشورشان سرنگون شدند و اکنون پس از تغییر حکومت های استعماری مدافع حقوق ملت ها شده اند.

مهمانپرست افزود: هم اینک گروه های افراطی در کشور مالی عملیات خرابکارانه انجام می دهند و این گروه‌ها در سوریه به اقدامات تروریستی مبادرت می ورزند؛ اما چگونه است که آمریکا از این گروه‌ها در سوریه حمایت می کند اما در مالی سرکوبشان کرده است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد، مقامات آمریکایی با اعمال رفتار دوگانه نسبت به دفاع از حقوق بشر، درصدد به راه انداختن جنگ روانی در کشورها هستند و به هر شکل می خواهند به دنیا القا کنند که نظر جامعه بین الملل همان دیدگاه کشورهای غربی است.

وی اظهار داشت: اگر جامعه بین الملل از چند کشور غربی تشکیل شده است، پس جای کشورهای دیگر از جمله اعضای جنبش عدم تعهد که همواره از حقوق هسته ای ایران دفاع کرده اند، در این جامعه کجاست؟

*** اجرای مرحله جدید برقراری روابط با سایر کشورها و به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران راه حل های جدیدی برای برقراری ارتباط مناسب با سایر کشورها و به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای کشورمان در دست دارد که بزودی به مرحله اجرا درمی آورد.

مهمانپرست افزود: آمریکا با اعمال همه تحریم ها و فشارهای سیاسی خود به ایران هرگز قادر به محدود کردن ما نخواهد بود زیرا این ملت پس از هشت سال جنگ تحمیلی و متحمل شدن هزینه های بسیار ثابت کرد که تسلیم نخواهد شد.

وی اظهارداشت: نتیجه هشت سال جنگ تحمیلی با ایران، خودکفایی ما در بخش تجهیزات نظامی و دفاعی بود در حالی که کشورهای تحت سلطه آمریکا هرگز نتوانستند به موفقیت های کشورمان دست یابند.

وی با بیان اینکه اکنون ایران در جنگی تمام عیار با آمریکا قرار دارد که تاکنون جنبه نظامی پیدا نکرده است، اضافه کرد: به طور قطع کشورمان با هدف دستیابی به موفقیت های بیشتر و خودکفایی محض، برنده این جنگ خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش، انتخابات را نقطه اقتدار کشور در مقابل دشمنان دانست و گفت: در طول ماه های باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری، باید وحدت و انسجام ملی، تابعیت محض از ولایت فقیه و نیز پایبندی به اصول دینی و قانون اساسی را تحکیم بخشیم.

وی ادامه داد: حضور پرشور و گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن ماه امسال و انتخابات آتی ریاست جمهوری، وحدت ملی را به نمایش خواهد داشت و جهان بار دیگر شاهد اقتدار جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016