جمعه 20 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یمن از ایران خواست 'ارسال اسلحه برای شورشیان ضد دولت' را متوقف کند

دولت یمن از ایران خواسته است از حمایت از شورشیان مخالفت دولت این کشور دست بردارد و از ارسال سلاح به آنان خودداری کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش بی بی سی، خبرگزاری دولتی یمن - سبا - گزارش کرد که نماینده دایم این کشور در سازمان ملل متحد، پیام عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن را به رئیس شورای امنیت سازمان ملل تسلیم کرد که در آن خواسته شده است تا کمیته نظارت بر تحریم بین‌المللی ایران، هیاتی را برای بررسی محموله یک کشتی عازم یمن به این کشور اعزام کند.

وی گفت که این کشتی حامل انواع تسلیحات و مهمات پیشرفته بوده و از آنجا که احتمال می رود توسط ایران برای گروه‌هایی در داخل یمن ارسال شده باشد، بررسی آن در ارتباط با تحریم‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی بر عهده کمیته نظارت بر تحریم است.

همزمان، به گفته مقامات یمنی، عبد ربه منصور هادی با ارسال پیامی برای محمود احمدی نژاد، همتای ایرانی خود، از جمهوری اسلامی خواسته است از حمایت مسلحانه از شورشیان مخالف دولت یمن دست بردارد.

روز ٢٣ ژانویه، گارد ساحلی نیروی دریایی یمن با همکاری ناوهای آمریکایی یک کشتی حامل انواع تسلیحات را کشف کرد که، به گفته مقامات یمنی، عازم بندر یمنی المخا، در دریای سرخ (بحر احمر) بود. مقامات یمنی گفته اند محموله این کشتی شامل انواعی از اسلحه و مهمات است که تنها معدودی از کشورهای منطقه در اختیار دارند.

به نقل از معاون وزیر کشور یمن نقل شده که محموله این کشتی شامل "خطرناک‌ترین" انواع تسلیحاتی بود که تا کنون به صورت غیرقانونی به مقصد یمن حمل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به درخواست دولت یمن، کارشناسان کمیته تحریم سازمان ملل عازم آن کشور شده‌اند تا کشتی توقیف شده حامل اسلحه و مهمات را مورد بررسی قرار دهند.

دولت یمن در گزارش خود به سازمان ملل گفته است که این کشتی شامل تسلیحات سنگین و مهمات، از جمله موشک‌های زمین به هوا برای تحویل به شورشیان حوثی بوده و خبرگزاری فرانسه به نقل از وزیر دفاع یمن گزارش کرده است که این تسلیحات در ایران بارگیری شده و قرار بود به شمال به یمن حمل شود.

پیشتر، تلویزیون یمن تصاویری از وزیر کشور و رئیس هیات امنیت ملی را در حال بازرسی تسلیحات کشف شده از جمله مقادیری نارنجک انداز آر‌پی‌جی، موشک کاتیوشا، موشک های ضدهوایی، مواد منفجره قوی و عینک های دید در شب پخش کرد. برخی از مواد کشف شده ظاهرا برای استفاده در جلیقه‌های انتحاری تهیه شده است.

گروه کارشناسان سازمان ملل با توجه به نوع تسلیحات، محل ساخت و منشا این محموله، اظهارات مقامات یمنی در مورد ارتباط آن با دولت ایران را بررسی خواهند کرد.

همزمان، ایالات متحده از شورای امنیت خواسته است درخواست این کشور برای صدور بیانیه‌ای در مورد ارسال غیرقانونی اسلحه از ایران به مقصد یمن را در دستور کار قرار دهد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که به نظر می رسد که تسلیحات و مهماتی که کشف شده است توسط دولت ایران ارسال شده و قرار بوده است در اختیار شورشیان حوثی در شمال یمن قرار گیرد.

کشف این محموله در حالی گزارش می‌شود که رئیس جمهوری ایران در جریان اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی در قاهره، کوشیده از این فرصت برای گسترش روابط با مصر استفاده کند در حالیکه گفته می شود برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، با متهم کردن جمهوری اسلامی به تلاش برای مداخله در امور داخلی خود، با نزدیکی مصر و ایران مخالفت کرده‌اند.

شورش حوثی‌ها و روابط ایران و یمن

در صورت اثبات اینکه این محموله تسلیحات و مهمات از سوی ایران برای شورشیان یمنی ارسال شده، این خبر باعث تیرگی بیشتر در روابط بین دو کشور خواهد شد.

مقامات یمنی پیشتر گفته بودند که دولت ایران می‌کوشد با حمایت از شورشیان شیعه مذهب حوثی در شمال، و گروه‌های جدایی طلب در جنوب، باعث تشدید ناآرامی در یمن شود و تلاش حکومت این کشور برای دستیابی به ثبات و استقرار دموکراسی را با دشواری مواجه کند.

خبر کشف این کشتی در آستانه سالگرد کناره‌گیری رئیس جمهوری سابق یمن و یک سال مانده به برگزاری انتخابات آزاد در این کشور انتشار یافته است.

با آغاز حرکت اعتراضی موسوم به "بهار عربی" در کشورهای منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه، از اوایل سال ٢٠١١ در یمن نیز تظاهراتی علیه علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری وقت، برگزار شد که در ماه‌های بعد به خشونت مسلحانه بین طرفداران و مخالفان حکومت انجامید که در جریان آن، دهها نفر کشته شدند.

علی عبدالله صالح سرانجام تحت فشار کشورهای عرب منطقه و ایالات متحده، که از حامیان او بود، در ماه نوامبر ٢٠١١ قدرت را به عبد ربه منصور هادی، معاون خود واگذار کرد و در فوریه سال ٢٠١٢ رسما از مقام خود استعفا داد. منصور هادی در انتخابات ریاست جمهوری انتقالی، به مدت دو سال جهت فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات آزاد، به این سمت انتخاب شد.

اگرچه جمهوری اسلامی برای سال‌ها با حکومت علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری شیعه یمن، روابط دوستانه‌ای داشت، اما در سال‌های آخر ریاست جمهوری او، مقامات یمنی ایران را به حمایت از شورشیان حوثی و تلاش برای مداخله در امور داخلی کشور خود متهم کردند و روابط دوجانبه به تیرگی گرایید.

شورشیان حوثی، که پیروان مذهب شیعه زیدی هستند، شورش مسلحانه علیه دولت علی عبدالله صالح را از سال ٢٠٠٤ در استان صعده در شمال غرب یمن آغاز کردند ظاهرا با این هدف که یک نظام حکومتی مذهبی را ایجاد و قوانین شرع را اجرا کنند.

در سال های بعد، دولت یمن در موارد متعدد حکومت ایران را به حمایت از شورشیان حوثی متهم کرد در حالیکه مقامات ایرانی این اتهام را رد کرده و این شورش را واکنش طبیعی مسلمانان یمنی علیه حکومت دیکتاتوری علی عبدالله صالح و استقرار حکومت مورد نظر خود می دانستند.

با وجود کناره‌گیری علی عبدالله صالح، شورش حوثی‌ها تمام نشده و روابط یمن و ایران بهبود چندانی نیافته و رئیس جمهوری انتقالی یمن ظاهرا در اعتراض به آنچه که "دخالت ایران" در امور داخلی آن کشور خوانده شده، از شرکت در اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در تهران که در پائیز برگزار شده بود خودداری ورزید.

علاوه بر شورش حوثی ها، دولت یمن با فعالیت شبه نظامیان گروه موسوم به القاعده شبه جزیره عرب، و همچنین حرکت جدایی طلبان در جنوب مواجه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016