سه شنبه 15 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: ادامه رويکرد منطقی در آلماتی تحريم‌ها را از بين خواهد برد

ايسنا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ايران آمادگی دارد تا در چارچوبی که حقوق ملت محترم شمرده شود نسبت به رفع نگرانی‌ها به صورت متقابل اقدام کند.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به مذاکرات ايران و ۱+۵ در آلماتی، اظهار کرد: در اين نشست فضايی ايجاد شد که در صورت تفاهم و تکميل نوع ورود به بحث مذاکرات می‌تواند آينده‌ای قابل قبول را برای تفاهم بين طرفين ترسيم کند.

آماده مذاکرات جدی بر اساس توافق دو طرف هستيم

وی ادامه داد: ورود ۱+۵ به مذاکرات با تغييراتی که در مورد فعاليت‌های هسته‌يی صلح‌آميز کشور ما به همراه داشت، درست است که کاملا در جهت خواسته‌های ايران قرار ندارد، اما می‌تواند بيشتر به آن سمت حرکت کند و در ادامه اين تصميماتی که برای رسيدن به تفاهم گرفته می‌شود، کامل شود و چشم‌انداز روشنی داشته باشد البته اين به نوع ادامه کار و رويکرد منطقی که بايد حاکم باشد و گام‌هايی که دو طرف بايد همزمان و هم‌وزن بردارند بستگی دارد.

مهمان‌پرست گفت: ما از ابتدا گفته بوديم که اين مساله می‌تواند به سرعت حل شود. تنها موضوعی که بايد در دستور کار قرار گيرد شناختن حق هسته‌يی ايران و احترام به اين حقوق در چارچوب معاهدات بين‌المللی است.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی تصريح کرد: ما آماده مذاکرات جدی و رفع نگرانی‌ها بر اساس توافق دو طرف هستيم.

به گزارش ايسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره‌ اظهار ات اخير آمانو مبنی بر دستيابی به سايت پارچين برای ايجاد روند اعتمادسازی نيز گفت: بحث ايران و آژانس در چارچوب همکاری‌هايی که تاکنون صورت گرفته ادامه پيدا خواهد کرد. اينکه در چارچوب کلی، به توافق‌نامه‌ جامعی دسترسی پيدا کنيم که در آن هم نسبت به فعاليت‌های هسته‌يی صلح آميز کشور ما اشارات روشنی شود و چارچوب‌های کلی آن ترسيم شود و در کنار آن حتما مسائلی که به عنوان ادعای نگرانی که درباره‌ فعاليت‌های صلح آميز هسته‌يی ما وجود دارد بايد مورد توجه قرار گيرد. در چارچوب اين موافقت‌نامه تصميماتی که نگرانی‌ها را برطرف کند و خواسته‌های ما را فراهم کند اتخاذ خواهد شد.

وی ادامه داد: مجموعه مذاکرات ما با آژانس در کنار مذاکراتی که با ۱+۵ داريم به سمت مثبتی رو به حرکت است و نتايج تاکنون بهتر از گذشته دنبال شده است و می‌تواند درچارچوب کاملی به هم مرتبط باشد و به نتيجه هم برسد اما بايد اقدامات طرفينی باشد. يک طرف آن بايد به رسميت شناختن حقوق کامل هسته‌يی کشور ما که برای اهداف صلح آميز است، باشد.

وی همچنين درباره‌ طرح برخی مطالب در رسانه‌های کشورهای غربی در خصوص مذاکرات ايران و ۱+۵ در آلماتی گفت: مجموعا احساس می‌شود ديد مثبتی نسبت به نتايج مذاکرات وجود دارد . خوشبينی برای تداوم مذاکرات مطرح است. فقط جای تعجب است که برخی از کشورهای غربی و برخی رسانه‌های آنها و يا رسانه‌های متعلق به منطقه بر خلاف فضای موجود در خارج از کشور ساز مخالف می‌زنند و تلاش می‌کنند نتايج مثبت را با نگاه سياسی خود منفی نشان دهند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ اظهارات وزير امور خارجه آمريکا که از جانب خبرگزاری فرانسه مطرح شد گفت: مقامات فرانسه و رسانه‌های اين کشور بايد مطابق با واقعيت اظهارنظر کنند و ديدگاههای سياسی خود را که درباره‌ موضوعات ديگری ممکن است منفی باشد به بحث مذاکرات سرايت ندهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جهت‌گيری ۱+۵ پيشنهادات‌شان را قابل بررسی نشان داد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين درباره‌ی اظهارات اخير علی اکبر صالحی، درباره‌ی لغو تدريجی تحريم‌ها و اين که آيا اين اظهارات در پی نتايج مذاکرات بوده گفت: فضای مذاکرات متفاوت از گذشته دنبال شد، پيشنهادات ۱+۵ منطقی‌تر از گذشته طرح شد. در واقع در پاسخ به پيشنهاداتی که از جانب کشور ما در اجلاس قبلی به صورت جامع طرح شده بود بخشی از پاسخ پيشنهادات در اجلاس آلماتی، مطرح شد. ممکن است تا رسيدن به تفاهم نهايی هنوز اقدامات ديگری لازم باشد و در ادامه مذاکرات بحث‌ها کامل شود. اما جهت‌گيری جديدی که توسط کشورها ۱+۵ صورت گرفت فضا را به سمتی هدايت کرد که پيشنهادات را قابل بررسی و ارزيابی نشان داد. البته اين گام اول است بايد در نشست کارشناسان فنی که برگزار می‌شود و همچنين اجلاس بعدی در آلماتی، نقطه نظرات طرفين مطرح شود، بحث‌ها دنبال شود تا به تدريج به نتيجه مورد قبول طرفين برسد.

وی تاکيد کرد:‌چشم‌انداز مذاکرات در صورتی که رويه منطقی ، همچنان بر آن حاکم باشد و تلاش ها برای کامل کردن رويکرد کشورهای ۱+۵ به سمت پيشنهادات کشور ما نزديک‌تر شود روشن خواهد بود و می‌توماند تفاهم نهخايی را به دنبال داشته باشد.بخشی از اين رويکرد جديد و بخشی از چشم‌انداز آينده مربوط به کاهش تحريم‌ها و کنارگذاشتن رفتارهايی است که به شکل نادرست در قبال ملت بزرگ ايران تاکنون اعمال شده است.

اقدامات ترويستی اخيرا در کشورهای منطقه نشان از فتنه‌ صهيونيستی يا فتنه‌ای که منافع رژيم صهيونيستی را تامين می‌کند دارد

در ادامه خبرنگار ديگری به حادثه‌ ترويستی در بين‌الحرمين و سفر وزير خارجه به عراق اشاره کرد و پرسيد آيا قرار است مذاکراتی نيز در اين باره انجام شود؟‌گفت: اقدامات ترويستی اخيرا در کشورهای منطقه شدت گرفته و شاهد صحنه‌هايی در عراق و پاکستان و برخی مناطق ديگر در منطقه هستيم اين نشان از فتنه‌ صهيونيستی يا فتنه‌ای که منافع رژيم صهيونيستی را تامين می‌کند دارد. هدف اصلی آنها ايجاد اختلافات مذهبی و قومی و دامن زدن به آنها است به ويژه اين که هدف اين اقدامات تروريستی جامعه‌ شيعيان است و به نظر می‌رسد اختلافات شيعه و سنی را با اين توطئه‌ها می‌خواهند دنبال کنند.

وی اضافه کرد:‌ ملتهای مسلمان منطقه با هوشياری مراقب اين فتنه هستند ضمن اين که اين وظيفه‌ همه دولت‌ها در منطقه و خارج از منطقه است که با پديده‌ شوم تروريست مقابله کنند و سعی کنند ريشه‌ اين پديده‌ زشت غير انسانی را از بين ببرند.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: انفجاری که اخيرا در عراق رخ داد يکی از سلسله‌ اقداماتی است که در اين چارچوب طراحی شده است. سفر آقای صالحی نيز برای شرکت در مراسم رونمايی از ضريح جديد امام حسين (ع) در کربلا صورت گرفته است البته در حاشيه اين سفر ملاقات‌هايی با مقامات دينی، مذهبی، و مراجع انجام خواهد شد. ضمن اين که در ديدارهای احتمالی با مسوولين کشور عراق نيز رايزنی‌ها درباره‌ روابط دو جانبه و تحولات منطقه دنبال می‌شود.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: فتنه‌هايی برای بر هم زدن ثبات و امنيت در عراق دنبال می‌شود که با توجه به بلوغ سياسی گروه‌های داخل عراق و تدابيری که دنبال می‌شود باعث اميدواری در جهت شناسايی اين فتنه‌ها و رفع آنها است.

رژيم صهيونيستی تهديد اول منطقه است

دستيار ويژه‌ وزير امور خارجه در پاسخ به پرسش ديگری درباره‌ دنبال کردن طرح سازش در شرايط ادامه‌ شهرک‌سازی‌های رژيم صهيونيستی و توهين آنها به مقدسات اسلامی نيز گفت: زمانی منطقه‌ ما روی آرامش را خواهد ديد که مشکلات موضوع فلسطين به صورت ريشه‌ای حل شود . رژيم صهيونيستی تهديد اول منطقه است که همچنان شاهد تداوم تجاوزات آنها هستيم. موضع کشور ما در اين باره مشخص است. سرزمين فلسطين بايد به مردم اصلی آن تعلق گيرد و در فضای مردم‌سالاری، مردم اصلی آن نسبت به انتخاب کسانی که بايد اين سرزمين را اداره کنند تصميم بگيرند و تکليف رژيم صهيونيستی در اين چارچوب بايد روشن شود. هرگونه اقدامی که حل مساله‌ فلسطين را به صورت ريشه‌ای دنبال نکند، حتما با توفيق همراه نخواهد بود.

رويکردی که در اجلاس آلماتی با آن مواجه بوديم متفاوت از رويکرد گذشته بود

خبرنگار ديگری به اظهارات اخير علی اکبر صالحی درباره‌ی رفع تدريجی تحريم‌ها اشاره کرد و پرسيد: چه نوع تحريم‌هايی قرار است به تدريج لغو شود. که مهمانپرست گفت: رويکردی که در اجلاس آلماتی با آن مواجه بوديم متفاوت از رويکرد گذشته بود ، منطقی تر به نظر می‌رسيد البته بايد در ادامه کار به شکل کامل خود نزديک شود، اما رويکرد منطقی می‌تواند فضای مناسبی را برای ادامه مذاکرات در جهت رسيدن به تفاهم کلی ايجاد کند. طبيعتا منظور از مذاکراتی که هدفمند باشد و چارچوب منطقی بر آن حاکم باشد اين است که نهايتا حقوق هسته‌يی کشور ما برای فعاليتهای صلح آميز به شکل کامل به رسميت شناخته شود و در نقطه‌ی مقابل آن نگرانی‌ها و ادعاهايی که درباره‌ی فعاليت کشورمان مطرح می‌کنند برطرف شود.

وی اضافه کرد: وقتی حقوق ما به رسميت شناخته شد و نگرانی‌ها برطرف شد به معنای اين است که هر اقدامی به بهانه‌ فعاليت هسته‌يی عليه ملت ما هيچ جايگاهی نخواهد داشت. برای اين که به نقطه نهايی برسيم بايد گامهای مختلفی به صورت متقابل، همزمان و هم وزن برداريم. طبيعی است در هر گامی بخشی از اقدامات کشور ما در جهت رفع ابهامات و بخشی از آن از جانب طرف مقابل برای رفع فشارها و اقدامات نادرستی که صورت گرفته، نتايج مذاکرات خواهد بود.

بنابراين در يک تفاهم کلی در اين جهت در اجلاس آلماتی بحث شد. مذاکرات ادامه دارد و در ادامه متقابلا در قبال رويکرد طرف مقابل اقدامات مناسبی از جانب نمايندگان کشور ما صورت خواهد گرفت.

ادامه رويکرد منطقی در آلماتی تحريم‌ها را از بين خواهد برد

مهمان‌پرست گفت: اظهارات آقای صالحی درباره‌ی کاهش تدريجی تحريم‌ها بر اساس فضای مذاکرات، رويکرد ۱+۵ و چشم‌انداز اين نشست‌ها بوده است و نشان دهنده‌ی اين است که اگر در چنين فضايی با رويکرد منطقی مذاکرات ادامه پيدا کند در ادامه آن تحريم‌ها از بين خواهد رفت.

خبرنگار ديگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر استقرار منافقين در بلژيک پرسيد که مهمان‌پرست گفت: اين مساله به شکل دقيق تحت رصد مقامات کشور ما قرار دارد، البته راجع به اين مساله و اظهارات مربوط به آن هنوز اطلاعات دقيق و رسمی دريافت نکرده‌ايم. توصيه‌ کلی ما به کشورهای مختلف به ويژه کشورهای غربی اين است که در تعهد خود در مقابله با تروريسم جدی باشند. راههای مقابله با اين پديده شوم و از بين بردن ريشه تروريسم را بايد دنبال کنند. پناه دادن به گروههای ترويستی، حمايت کردن از آنها و اجازه‌ فعاليت دادن به افرادی که منتسب به گروههای ترويستی هستند بر خلاف ادعاهای آنها است و هم بی‌ثباتی و هم ناامنی را در دنيای امروز گسترش می‌دهد. انتظار ملت‌ها از کشورهای مدعی مقابله با تروريسم اين است که اقدامات عملی در اين باره انجام دهند نه اين که تصميمات آنها در جهت حمايت از اين گروه‌های ترويستی باشد.

مدعيان حمايت از مردم سوريه بايد به روند سياسی و آغاز گفت‌وگوهای ملی‌ و تشويق گروه‌های مختلف برای توقف درگيری‌ها بپيوندند

مهمان‌پرست همچنين درباره‌ نامه‌ اخير صالحی به بان‌کی‌مون درباره‌ تحولات اخير در سوريه نيز گفت: طرح ايران برای حل بحران سوريه کاملا مشخص است که قبلا درباره‌ آن با کشورهای مختلفی رايزنی صورت گرفته است و به اطلاع دبير کل سازمان ملل و نماينده‌ وی رسيده است و در کميته‌ چهارجانبه‌ای که به پيشنهاد مرسی تشکيل شد مورد بررسی قرار گرفت. اين طرح بهترين راه حل برای مشکلات فعلی سوريه است.

وی در ادامه با تشريح طرح ايران برای حل بحران سوريه و ضرورت ايجاد گفت‌وگوی ملی و توقف درگيری‌ها و برگزاری انتخابات گفت: کشورهايی که در منطقه يا بيرون از منطقه ادعای حمايت از مردم سوريه را دارند بايد به روند سياسی و آغاز گفت‌وگوهای ملی‌ و تشويق گروه‌های مختلف برای توقف درگيری‌ها بپيوندند و الا ادعاهای آنها با اقداماتشان در مغايرت کامل است و مورد قضاوت افکار عمومی قرار می‌گيرد.

به گزارش ايسنا خبرنگار ديگری به اهدای جايزه اسکار به فيلم ضد ايرانی آرگو اشاره کرد و گفت: انجام چنين اقداماتی را در کنار طرح گفت‌وگو با ايران از جانب مقامات آمريکايی چگونه ارزيابی می‌کنيد که مهمان‌پرست پاسخ داد: در هر کشوری ممکن است با وضعيتی روبرو باشيم که متفاوت باشد. نبايد هم انتظار رفتار يکسان از همه‌ بخش‌ها و گروه‌ها را داشت. در آمريکا هم ممکن است جريان‌های مختلف با ديدگاه‌های متفاوت سياسی اظهاراتی را داشته باشند و تناقضاتی که شاهد آن هستيم نشان دهنده‌ وجود جريان‌های متاثر از موضوعات مختلف سياسی و يا منابع قدرت در داخل آمريکا و خارج از آن است.

ملت ما هر نوع عملکرد و تصميم در داخل جامعه‌ آمريکا را مورد ارريابی دقيق قرار می‌دهد

وی توضيح داد: آنچه که برای ما ملاک ارزيابی خواهد بود رفتار و عملکرد مقامات آمريکا برای کنار گذاشتن دشمنی‌ها، احترام به حقوق ملت ما و دخالت نکردن در مسايل داخلی کشورهای منطقه و کشور ما و جبران رفتار خصمانه در طول ۶۰ سال اخير است. مجموعه‌ای از اقدامات،‌ تصوير منفی را تاکنون ايجاد کرده است و دائما با تصميمات مختلفی که گرفته شده است نشان داده اين رويکرد همچنان توسط بخش‌های مختلف دنبال شده است. اگر مقامات آمريکا در آمادگی‌شان برای رفع اين شرايط جدی باشند بايد فضا را به سمتی هدايت کنند که به جای دشمنی و سياه‌نمايی و تحريف واقعيت‌ها حرکتی صورت گيرد تا نشان دهد که ايالات متحده‌ آمريکا با تغيير سياست خود به دنبال شناسايی حقوق ملت ما، احترام به کشورهای مستقل و دخالت نکردن در مسايل داخلی آنها و ايجاد تفاهم از موضع برابر و عادلانه و رفتار صادقانه از روی حسن نيت است. طبيعی است که ملت ما هر نوع عملکرد و تصميم در داخل جامعه‌ آمريکا را مورد ارريابی دقيق قرار می‌دهد و به ويژه آن بخشی که مربوط به حاکمان اين کشور و اظهارات رسمی آنها است.

سطح روابط سياسی‌مان با ترکمنستان در بالاترين حد خود قرار دارد

وی همچنين در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر ايجاد مشکلات برای اتباع ايرانی در ترکمنستان و مرزنشينان ايرانی گفت: ممکن است مسايل مرزی مشکلاتی را به دنبال داشته باشد که از طريق همکاری‌های کنسولی و توافقات مرزی نسبت به اتخاذ تصميمات برای رفع مشکلات اقدام می‌شود.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: ما با ترکمنستان روابط خوبی داريم. سطح روابط سياسی در بالاترين حد خود قرار دارد. ظرفيت‌های بزرگی برای همکاری‌های اقتصادی وجود دارد و مردم دو کشور علاقمند به رفت‌وآمد و همکاری‌های مختلف تجاری و سرمايه‌گذاری هستند. مسائلی که درباره‌ موضوعات مرزی و به ويژه تردد کاميون‌ها به ترکمنستان وجود دارد در گفت‌وگوهای کنسولی که مطرح است مورد بررسی قرار می‌گيرد.

وی درباره‌ سفر احمدی‌نژاد به ترکمنستان نيز گفت: سفرهای مقامات دو کشور ظرفيت‌های مناسبی را فراهم می‌کند تا حتی مسايل مختلف کوچک را نيز شناسايی و بررسی کنيم.

آمادگی داريم روابط خود را با کشورهای منطقه به بالاترين سطح برسانيم

خبرنگار ديگری به اظهارات صالحی درباره‌ اين که پيشنهاد اين بار آمريکايی‌ها با قبل متفاوت است، اشاره کرد و گفت: وزير خارجه‌ آ‌مريکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سعود الفيصل شرکت کرد که در آن سعود الفيصل ادعاهايی در ارتباط با مذاکرات ايران و ۱+۵ درباره‌ پيشرفت نداشتن آن مطرح کرده است که مهمان‌پرست گفت: اظهار نظر مقامات کشورهای منطقه ممکن است متفاوت با اظهارنظر مقامات کشورهای ۱+۵ يا ساير کشورهای خارج از منطقه باشد. اين که چرا اظهار نظرهای متفاوتی را از طرف برخی مقامات کشور منطقه شاهد هستيم شايد به نگرانی درباره‌ حل مسايل آنها و کشورهايی که ادعای نگرانی درباره‌ فعاليت‌های صلح آميز کشور ما دارند برمی‌گردند.

وی اضافه کرد: معتقديم همکاری‌های منطقه‌ای بايد به بهترين شکل ادامه يابد. آمادگی داريم روابط خود را با کشورهای منطقه به بالاترين سطح خود برسانيم. برای حل مشکلات بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه ظرفيت‌های کشورهای منطقه بايد در کنار هم قرار گيرد. در اين صورت نيازی به حضور کشورهای خارج از منطقه وجود دارد. اگر در کشورهای منطقه بحرانهايی وجود دارد اين بحران‌ها به مطالبات مردمی در اين کشورها بر می‌گردد. راه حل اين بحران‌ها توجه به صدای مردم و مشارکت دادن آنها در اداره‌ کشور بر تحقق خواسته‌های مشروع آنها است. اينکه به جای پرداختن به مطالبات مردمی کشور های ديگری را در منطقه به عنوان خطر و تهديد معرفی کنند بی‌نتيجه خواهد بود و کمکی هم به وضعيت اين کشورها نخواهد کرد.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: اظهارات برخی از مقامات کشورهای منطقه هم‌خوانی با واقعيت‌های کشور ما و فضای مذاکرات ما و ۱+۵ و چشم‌انداز آن ندارد.

مهمان‌پرست همچنين درباره‌ اظهارات صالحی مبنی بر اين که پيشنهادات جديد غرب به ايران متفاوت از گذشته بود، گفت: اين اظهارات از جانب آقای جليلی هم مطرح شد، در مذاکرات قبل اگر همواره بر تعطيلی فعاليت‌های هسته‌يی ما تاکيد می‌شد و يا موضوعات مشخصی را به عنوان پيش شرط تعيين می‌کردند که از نظر ما غير منطقی بود و اجازه‌ ادامه‌ مذاکرات را به ما نمی‌داد اين بار تفاوت محسوسی در پيشنهادات کشورهای ۱+۵ وجود داشت که در مغايرت حقوق اساسی کشور ما برای داشتن فعاليت‌های هسته‌يی صلح آميز نبود و می‌توانست فضايی را برای بررسی پيشنهادات و ادامه‌ همکاری‌ها ايجاد کند. اين فضا از ديد ما و کشورهای ۱+۵ و خانم اشتون مثبت تلقی شد و بسياری از مقامات کشورهای غربی اين فضا و توافقات آن را مثبت ارزيابی کردند.

وی تاکيد کرد:‌ ما نسبت به ادامه مذاکرات و آينده آن خوشبين هستيم و فکر می‌کنيم تغييری که صورت گرفته شروع خوبی برای رسيدن به چارچوب منطقی می‌تواند باشد. اگر اين رويکرد منطقی دنبال شود و کامل گردد می‌تواند به تفاهمی که مورد توافق طرفين است برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش ايسنا درباره‌ اظهارات وزير خارجه بحرين و دبير کل شورای همکاری خليج فارس درباره‌ اين ادعا که ايران در امور داخلی آنها دخالت می‌کند و طرح موضوع جزاير سه گانه‌ ايرانی نيز گفت: ما در مسائل داخلی هيچ کشوری دخالت نداريم، تصميمی هم برای دخالت در مسايل داخلی هيچ کشوری نداشته و نخواهيم داشت. توصيه‌ ما به اين مقامات کشورهای منطقه اين است که برای حل مشکلات داخلی خود دنبال راه حل‌های درست باشند.

طرح موضوع دخالت ايران در بحرين ادعای غير واقعی برای دور شدن از مشکلات داخلی کشورها است

وی افزود: بهترين راه حل پرداختن به مشکلات داخلی آنها است که همانا پرداختن به مطالبات مشروع مردم خودشان به جای سرکوب مطالبات مردمی و دخالت نظامی و امنيتی کشورهای خارج از منطقه در مسايل داخلی خودشان است. بايد از مطالبات مردمی حمايت کنند. زمينه‌ گفت‌وگوهای ملی را فراهم کنند و به گروه‌های مردمی اجازه‌ حضور در تصميمات کشور را بدهند و از اتهام زنی به ساير کشورهای منطقه پرهيز کنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: اينکه برخی از اظهارات مبنی بر دخالت کشورهای ديگر در مسايل داخلی بحرين از جمله ايران توسط برخی از اين مقامات عنوان می‌شود ادعاهای غير واقعی برای دور شدن از مشکلات داخلی کشورها است و هيچ نتيجه‌ای هم برای آنها نخواهد داشت. متاسفانه برخی از اين کشورها با جريانهای سياسی داخل منطقه به دنبال پروژه ايران‌هراسی هستند که يک طراحی صهيونيستی است، سعی می‌کنند مسايلی را در ارتباط با تماميت ارزی ما مطرح کنند پرداختن به بحث جزاير ايرانی يا موضوعات ديگری که هم رديف با آن دنبال می‌شود نوعی دخالت نادرست در مسائل داخلی کشور ما است که ما مواضع خود را بسيار محکم و مقتدرانه اعلام کرديم و از تماميت ارزی کشورمان هم دفاع خواهيم کرد. بهتر است آنها به جای دخالت در مسايل داخلی کشور ما به حل مسائل داخلی خود و پاسخ مثبت دادن به مطالبات مردم‌شان بپردازند.

به گزارش ايسنا در ادامه خبرنگاری به اظهارات خزاعی، نماينده‌ ايران در سازمان ملل مبنی بر اين که ممکن است ايران مذاکرات مستقيم با آمريکا درباره موضوع هسته‌يی را بپذيرد و از آن استقبال کند اشاره کرد که مهمان‌پرست در اين باره گفت: اين اظهارات در همان چارچوبی بوده است که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشته‌اند. شايد اقداماتی که مقامات آمريکايی دنبال می‌کنند و همراه با تغيير واقعی در رويکردها و رفتار سياسی آنها باشد که يکی از آنها می‌تواند بحث فعاليت‌های هسته‌يی صلح آميز ما باشد بتواند در عمل شرايطی را به وجود آورد که اين مساله قابل بررسی باشد. اگر شرايط لازم برای يک مذاکره مناسب در همان چارچوبی که مقام معظم رهبری فرمودند ايجاد شود اين مساله را مسوولين کشور ما بررسی می‌کنند . هيچ حرف متفاوتی نسبت به گذشته گفته نشده است.

رفتار و تصميمات مقامات آمريکا را در عمل ارزيابی می‌کنيم

وی همچنين درباره‌ طرح سنای آمريکا مبنی بر تصويب تحريم‌ها عليه ايران نيز گفت: در کشورها گروه‌های مختلفی ممکن است فعاليت کنند که تحت تاثير جريانهای مختلف صهيونيستی باشند صهيونيست‌ها ممکن است نگران باشند از اين که ما به حقوق خود دسترسی پيدا می‌کنيم و صلح‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌يی کشور ما به اثبات می‌رسد و در تفاهم نهايی هم از اين دانش بهره‌مند می‌شويم و هم ادعاهايی که درباره‌ فعاليت کشورمان بوده است برطرف می‌شود. بنابراين نگرانی صهيونيست‌ها به خاطر مشکلات داخلی آنها است و اين که آنها با موج عظيم بيداری ملت‌های منطقه روبرو شده‌اند که ديگر تحمل ادامه‌ جنايات و تجاوزات آنها را در منطقه ندارند. طبيعی است که صهيونيست‌هخا از طريق کانالهای مختلف می‌خواهند فشارهايی را وارد کنند و اگر عزم و اراده جدی و واقعی از جانب مقامات آمريکايی برای تغيير رويکرد وجود داشته باشد با اقدامات خود در مقابل اين عزم جديد بخواهند بايستند، ما در عمل رفتار و تصميمات مقامات آمريکا را ارزيابی می کنيم.

خبرنگار ديگری به سفر معاون رييس دفتر سياسی جنبش حماس در تهران اشاره کرد و گفت: در اين ديدارها به ضرورت وحدت اسلامی تاکيد شد تا چه اندازه انجام چنين سفرهايی را در منطقه موثر می‌دانيد که مهمان‌پرست پاسخ داد: رايزنی‌های سياسی و تبادل نظر به داشتن ارزيابی دقيق از شرايط داخلی منطقه کمک می‌کند تا به نقطه‌ای که صلح و ثبات و امنيت را به دنبال داشته باشد برسيم تا زمانی که اختلاف ديدگاه بين برخی از کشورها در منطقه وجود داشته باشد ضرورت اين رايزنی‌ها و گفت‌وگوها اهميت بيشتری می‌يابد. ما اعتقاد به وحدت بين گروه‌های فلسطينی برای دفاع از سرزمينشان و رايزنی مرتب کشورها برای مقابله با رژيم صهيونيستی داريم. بنابراين با دوستان خود دائما در تماس و رايزنی هستيم و جريانهای سياسی فعال در منطقه را آگاه می‌کنيم و دائما به اين مساله اشاره داريم که تهديد اصلی در منطقه ما رژيم صهيونيستی است و اين رژيم نامشروع زمانی می‌تواند به فعاليت‌های خود ادامه دهد که اختلاف بين کشورهای منطقه افزايش يابد. بايد برای رسيدن به وحدت بين گروه‌های اسلامی و همکاری نزديک بين اين کشورها تلاش کرد.

خبرنگار ديگری در ارتباط با تيراندازی مرزبانان آذربايجان به مرزنشينان روستای مرزی ايران در اين منطقه و تذکر نماينده اين منطقه در مجلس به صالحی در اين باره نيز پرسيد که مهمان‌پرست نيز گفت: مقامات مرزبانی بايد در اين باره اظهارنظر کنند ما با همه‌ همسايگان روابط بسيار خوبی داريم و تلاش می‌کنيم مسائل به سرعت حل شود و مشکلات حل گردد تا تردد اتباع را تسهيل کند و از اين تسهيل رفت و آمد ملت‌های دو کشور منفعت می‌برند.

وی درباره‌ی اظهارات اخير محسن رضايی مبنی بر کمک ايران به جمهوری آذربايجان نيز گفت: اظهاراتی که برخی مقامات درباره‌ آذربايجان انجام می‌دهند خارج از اظهارنظر مقامات رسمی ما صورت می‌گيرد. ما با همه‌ همسايگان روابط بسيار خوبی داريم و توسعه‌ روابط با کشورهای همسايه به هيچ وجه به معنای ايجاد محدوديت درباره‌ همسايه‌ ديگری تلقی نخواهد شد. همواره برای حل بحرانهای منطقه‌ای تلاش کرده‌ايم از جمله درباره بحرانی که بين آذربايجان و ارمنستان وجود داشته همواره کمک کرده‌ايم تا اين مسايل و مشکلات از طريق گفت‌وگوهای سياسی دنبال شود و همچنان اين نقش را برای حل بحران‌های منطقه‌ای ايفا خواهيم کرد.

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اين که آيا حتی لغو و ابطال بخشی از تحريم‌ها منجر به مذاکره‌ مستقيم ما با آمريکا نمی‌شود و ما خواستاريم تحريم‌ها به طور کامل لغو شود؟ گفت: بحث فعلی ما اين مساله نيست بلکه بحث فعلی ما شروع کردن رويکردی است که چارچوب منطقی بر آن حاکم باشد و در ادامه‌ اين نشست با وجود اين رويکرد منطقی طرفين به خواسته‌های خود نزديک شوند.

وی توضيح داد: نتيجه نهايی اين رويکرد شناخته شدن حق ايران در داشتن فعاليت‌های صلح آميز هسته‌يی به شکل کامل و در طرف مقابل رفع نگرانی‌ها و ابهاماتی است که برای آنها وجود دارد. طبيعتا اگر اين نگرانی‌ها از يک طرف بر طرف شود و به شکل همزمان آن حقوق ملت ما به رسميت شناخته شود مبنايی برای ادامه‌ی فشارهای نادرست وجود ندارد. بحث فعلی ما چارچوب مذاکرات برای دفاع از منافع ملی و حقوق هسته‌يی کشور ما است که در فضای مناسب با رويکرد درست همراه باشد که در اين صورت می‌توان گامهايی را برداشت. در نشست آلماتی اين فضا و شرايط اميدوار کننده بود که اين فضا ادامه پيدا کند و کامل شود و به يک تفاهم نهايی برسد. در عمل بايد اين رويکرد را در نشست بعدی دنبال کنيم.

به اختلاف نظر‌های جزيی در ادامه‌ی مذاکرات با آژانس خواهيم پرداخت

به گزارش ايسنا، سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان هم‌چنين درباره‌ی اظهارات اخير آمانو درباره‌ی اين که قصد بازديد از سايت پارچين را دارد و بهتر است اين اتفاق هر چه سريع‌تر بيفتد نيز گفت: اين مساله‌ای است که قبلا هم توسط آژانس در مذاکرات مطرح شده است. اصولا مبنای نشست نمايندگان ما با آژانس بر اساس رسيدن به چارچوب جامعی بوده که بتواند در آن فعاليت‌های ما را بر اساس معاهده‌ی ان‌.پی‌.تی بر اساس حقوقی که داريم به لحاظ فنی و حقوقی مورد تاييد قرار دهد و بر اساس حقی که به عنوان عضو متعهد آژانس داريم تسهيلات کافی را برای ادامه فعاليت‌مان دريافت کنيم. در کنار آن هم برای رفع نگرانی‌ها اقدامات لازم را دنبال خواهيم کرد.

اين يکی از موضوعاتی است که در مذاکرات با آژانس قبلا مطرح شده و مذاکرات در حال دنبال شدن است. ارزيابی دو طرف مثبت است ممکن است اختلاف نظر‌های جزيی وجود داشته باشد که در ادامه‌ی مذاکرات نسبت به آن خواهيم پرداخت.

در شرايط حاضر نيازی به مذاکرات مستقيم بين ايران و آمريکا وجود ندارد

مهمان‌پرست در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری که پرسيد با توجه به رويکرد مثبت در آلماتی آيا پيش‌بينی می‌کنيد در نشست فروردين ماه شاهد گفت‌وگوی موضوعی با آمريکا درباره‌ی مسايل هسته‌يی باشيم؟ گفت: مذاکره بين نمايندگان ايران و ۱+۵ در نشست آلماتی با رويکرد جديد به صورت مثبت در حال پيگيری است و در نشست‌های بعدی با توجه به نحوه‌ی ادامه مذاکرات می‌توان گام‌های بعدی را تعريف کرد. فعلا در شرايط حاضر نه نيازی به مذاکرات مستقيم بين ايران و آمريکا وجود دارد و نه هنوز چارچوبی که مقام معظم رهبری فرمودند تامين شده است. بنابراين مذاکرات ادامه پيدا می‌کند. يکی از اعضای فعال گروه ۱+۵ آمريکا است. آن‌ها پيشنهادات‌شان را مطرح می‌کنند ما هم پاسخ آن را عنوان می‌کنيم. اين که گفت‌وگوها مستقيم، دو تايی يا هر چند تايی باشد چندان فرقی نمی‌کند زيرا آن‌ها پيشنهادات‌شان را در جمع مطرح می‌کنند؛ ما هم نقطه نظرات‌مان را عنوان می‌کنيم. اگر منظور از مذاکرات مستقيم بحث‌های مختلفی صرفا بين مقامات ايران و آمريکا باشد آن هم شرايط و چارچوبی نياز دارد که قطعا مقامات ارشد ما به خصوص مقام معظم رهبری کاملا آن را به صورت شفاف روشن کرده‌اند.

او هم‌چنين در پاسخ به پرسش ديگری درباره‌ی توافق بين آمريکا و روسيه درباره‌ی سوريه نيز گفت: برداشت ما اين است که کشورهای مختلفی که می‌توانند در مساله‌ی سوريه موثر باشند از ناکارآمدی رويکرد نظامی و درگيری‌های خشونت‌آميز و اقدامات تروريستی به سمت کارآمد بودن رويکردهای سياسی و تشويق کردن گروه‌های مختلف به گفت‌وگوهای ملی گرايش پيدا می‌کنند. ما اين را يک گام مثبت تلقی می‌کنيم و معقتديم همه کشورهای منطقه و خارج از آن بايد به اين رويکرد سياسی بپردازند و طرف‌ها را به گفت‌وگوهای ملی تشويق کنند؛ درگيری‌ها متوقف شود و مردم سوريه بتوانند خودشان راجع به آينده تصميم بگيرند. اقداماتی که بعضا در منطقه شاهد هستيم و يا اظهاراتی که در جهت کنار گذاشتن رويکرد سياسی و دامن زدن به برخوردهای خشونت‌آميز مشاهده می‌شود نيت اين کشورها را که به ادامه‌ی درگيری‌ها کمک می‌کنند را با سوالات جدی روبه‌رو می‌کند.

وی در پايان درباره‌ی اين که آيا اقدامات غرب و شورای حکام در فاصله‌ی برگزاری نشست تا ۱+۵ می‌تواند مواضع ايران را در اين باره تغيير دهد؟ گفت: طبيعی است که ما همه‌ی اتفاقات درباره‌ی فعاليت‌های هسته‌يی صلح‌آميز کشورمان انجام می‌شود و يا تصميمات سياسی که نسبت به ملت و کشور ما صورت می‌گيرد را به صورت کاملا دقيق زير نظر داريم و علت اين تصميم‌گيری‌ها نيت آن‌ها و سياست کشورهای مختلف درباره‌ی تصميمات را حتما مورد بررسی قرار می‌دهيم.

او گفت: ادعاهايی که برای رويکرد منطقی با مسايل مربوط به فعاليت‌های هسته‌يی کشورمان مطرح می‌شود را بايد در عمل و در صحنه‌های مختلف را تطبيق دهيم. بنابراين هر موردی که رخ دهد را حتما مورد ارزيابی و تجزيه و تحليل قرار می دهيم و متناسب با آن اقدامات لازم انجام می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016