دوشنبه 7 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شرط ايران برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد

العالم: رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در ازای توقف غنی سازی ۲۰ درصد از سوی جمهوری اسلامی ايران، تمامی تحريم های تصويب شده عليه ايران بايد لغو شود.

علا الدين بروجردی روز يک شنبه افزود: اگر قرار باشد برای توقف غنی سازی ۲۰ درصد (با کشورهای گروه ۱+۵) مذاکره شود، بايد ببينيم ما به ازای آن چه خواهد بود؛ هرچند در اين زمينه شورای عالی امنيت ملی تصميم گير است و ما در مجلس فقط گاهی که نياز باشد ورود پيدا می کنيم، همان گونه که چند سال پيش تصميم گرفتيم که اجازه ندهيم دولت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را ادامه دهد. در هر حال نظر شخصی من، لغو تمامی تحريم ها در صورت توقف غنی سازی ۲۰ درصدی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تاکيد کرد: (غربی ها) نبايد انتظار داشته باشند که با وجود ادامه تحريم ها و فشار بر مردم ايران غنی سازی ۲۰ درصد هم متوقف شود، چرا که اين اقدام کاملا غيرمنطقی است.

بروجردی که مهمان برنامه "من طهران" شبکه العالم بود، با تاکيد بر حق ايران بر غنی سازی اورانيوم بر اساس نياز گفت: ممکن است ما در آينده نيازمند درصد بيشتری ازغنی سازی باشيم، مثلا برای موتور کشتی های اقيانوس پيما؛ که بايد ماه ها سوخت مصرف کنند. سوخت اين کشتی ها ۲۰ درصد نيست و ممکن است ۴۰ يا ۵۰ درصد باشد، در اين صورت اين حق بايد برای ما محفوظ باشد.

وی تاکيد کرد: البته اينها نظرات من است و نظر شورای عالی امنيت ملی ممکن است چيز ديگری باشد. اما به هرحال مابه ازای تعليق ۲۰ درصد نمی تواند چيزی مانند مجوز واردات طلا و امثال آن باشد.

بروجردی افزود: من فکر می کنم که واقع گرايی گروه ۱+ ۵ می تواند به موفقيت مذاکرات کمک کند، آنها بايد واقعيت ها را بپذيرند، ايران امروز ديگر آن ايرانی نيست که "جک استراو" و "فيشر" بگويند که ما اجازه نمی دهيم ايران حتی دو دستگاه سانتريفيوژ داشته باشد.

به گفتۀ بروجردی، "توان موشکی ايران در دوران جنگ (عراق عليه ايران) صفر بود، ولی جمهوری اسلامی هم اکنون به قدرت موشکی تبديل شده است. اگر آنها واقع بينانه رفتار نکنند و از موضع بالا و قدرت به ايران نگاه کنند، طبيعتا اين مذاکرات به جائی نخواهد رسيد.

** فتوای مقام معظم رهبری خط قرمز ماست

نماينده مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر اين که فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن ساخت و نگهداری سلاح هسته ای به عنوان خط قرمز جمهوری اسلامی است، افزود: ما به معاهده "ان پی تی" متعهديم و بر اجرای فتوای حضرت آيه الله خامنه ای تاکيد داريم و نه فقط بمب اتم نخواهيم ساخت، بلکه مخالف جدی وجود اين سلاح مرگبار در هر کجای دنيا هستيم.

بروجردی افزود: ما معتقديم که حتی وجود يک بمب برای صلح جهانی يک خطر بوده و دليل آن هم روشن است چون ممکن می باشد يک "ترومن" ديگری پيدا شود که دوباره دستور استفاده از آن را صادر کند.

" به لحاظ روانی جامعه جهانی نگران تکرار حوادث هيروشيما و ناکازاکی است و بايد اين نگرانی را برطرف کرد."

** ما به دنبال غنی سازی ۲۰ درصد نبوديم

رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: رآکتور تهران را چهل و چند سال پيش کارشناسان آمريکايی ساختند و در مرحله آغاز بهره برداری سوخت آن ۹۳ درصد بود که بعدها به ۲۰ درصد تغيير پيدا کرد.

"اين رآکتور داروهای ۸۰۰ هزار تا يک ميليون بيمار سرطانی را در سال توليد می کند و برای ما حياتی است و علی الاصول با ادعاهای حقوق بشری آمريکا و غرب، برای آنها هم بايد مهم باشد."

وی افزود: سوخت اين رآکتور در حال اتمام بود و ما رسما و طبق مقررات آژانس درخواست کرديم که آژانس سوخت مورد نياز رآکتور تهران را توليد کند و تحويل ايران دهد؛ آنها هم اين مساله را به روسيه و فرانسه واگذار کردند و آن قدر در گردونه مسائل مختلف چرخيد که ماه های طولانی گذشت و ما نگران شديم که سوخت رآکتور به اتمام برسد و سوخت جديد آماده نباشد و خطر انسانی که بسيار برای ما مهم است و از نظر حقوق بشری هم مساله بسيار مهمی است جان بيماران را تهديد کند، لذا ناگزير شديم به دليل عدم انجام تعهدات از سوی آژانس که در واقع يک تخلف است، به سمت عنی سازی ۲۰ درصد حرکت کنيم.

"تصور غربی ها اين بود که ايران قادر به انجام اين کار نيست ولی ما توانستيم."

بروجردی ادامه داد: بعد از آن هم پيشنهاد کرديم که صفحات سوخت را آنها برايمان توليد کنند چون در آن زمان تکنولوژی مربوطه را نداشتيم، اما ديديم که غربی ها در اين مساله هم بازی درآوردند؛ برای همين دانشمندان جوان ما صفحات سوخت را هم خودشان توليد کردند، در نتيجه مشکل خودمان را خودمان حل کرديم، همانگونه که نيروگاههای توليد برق را ساختيم؛ آن که ديگر بمب اتم نبود.

** ايران در ۲۰ سال آينده به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای نياز دارد

"آمريکا، اروپا، فرانسه و آلمان به شرکت های خود دستور داده اند که برای ايران نيروگاه برق هسته ای نسازند، در حالی که ما در مجلس تصويب کرده ايم که ظرف ۲۰ سال آينده دولت بايد ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای توليد کند."

"وقتی که آنها برايمان نيروگاه برق نسازند ما هم کشوری نيستيم که دست روی دست گذاشته و بنشينيم و تماشا کنيم؛ امروز دانشمندان ما مشغول ايجاد يک نيروگاه ۳۶۰ مگاواتی هستند، هرچند تجربه اول ماست اما وقتی ساختيم بر اين دانش مسلط می شويم و يک معامله چندين ميليارد دلاری را غربی ها از دست می دهند و طبعا ضرر می کنند يا به روسيه می دهيم که بالاخره رفتارش منطقی تر است."

وی با اشاره به اين که غربی ها در مساله هسته ای يک محيط بسته و غير منطقی ايجاد کرده اند، اظهار داشت: مثلا همين که برای ما نيروگاه هم نمی سازند خب نتيجه اش اين است که ما خودمان می سازيم و غنی سازی ۲۰ درصد هم همين ماجرا را داشت و ما ناگزير شديم تا برای رفع نيازمان دست به غنی سازی ۲۰ درصد بزنيم و اين نياز همچنان ادامه دارد پس دليلی ندارد آن را متوقف کنيم.

بروجردی توليد اورانيوم را نياز بازار دانست و بيان داشت: ما مثل هر کشور ديگری که توليد اورانيوم غنی شده را برای توليد سوخت انجام می دهد برای فروش نيز ارايه خواهيم کرد و اين يک بازار فروش برای ماست که می توانيم به کشورهايی که نياز دارند اورانيوم غنی شده بفروشيم؛ مثلا آلمان يا آرژانتين چطور حق دارند اورانيوم غنی سازی کنند و در اين تجارت پردرآمد شرکت کنند و ما حق نداشته باشيم؟

** مذاکره با آمريکا موضوع جديدی نيست

رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنين درباره مذاکره آمريکا و ايران هم گفت: اين چيز جديدی نيست و تقريبا در تمام مذاکرات گروه ۱+۵ ما شاهد درخواست مذاکره از طرف هيات آمريکايی هستيم. "ما با ملت آمريکا مخالفتی نداريم ما با سياست های ظالمانه ای که دولت های آمريکا از گذشته های دور تاکنون عليه ايران در پيش گرفته اند، مخالف هستيم و تا زمانی که سياست های آمريکا در قبال ايران تغيير نکند، زمينه مذاکرات به وجود نخواهد آمد."

"ما قبلا برای کاهش بحران عراق با آمريکا سه دور مذاکره کرديم که اين مذاکرات نشان داد که مخالفت ايران با مذاکره با آمريکا مطلق نيست ولی بشرط ها و شروط ها."

به گفتۀ بروجردی، معمولا دکتر جليلی در مذاکرات ۱ + ۵ به مسائل سوريه ، بحرين، فلسطين و ديگر مسائل منطقه هم اشاره ای می کند زيرا برای غرب بايد مهم باشد که هزاران انسان در اين بحران ها جان خود را از دست می دهند. مگر نه اين که آنها مدعی حقوق بشر هستند و سياست هايشان در منطقه ناموفق است؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016