پنجشنبه 17 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض نماينده يزد درباره قطع شدن آب استان و وقايع اخير در اصفهان

• عدم توزيع عادلانه آب توسط برخی مسئولان ذيربط باعث دست بردن مردم به بيل، کلنگ، تراکتور و بيل ميکانيکی و تخريب شاهرگ حياتی استان يزد شده است.


ايلنا: نماينده استان يزد در شورای عالی استان، گفت: مردم يزد حادثه ای را که دو هفته گذشته توسط ساکنان روستای شرق اصفهان رخ داد و موجب شد که آب انتقالی به اين استان قطع شود را مقابله به مثل نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، مجيد زارعی در شصت و پنجمين جلسه شورای عالی استان که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، درباره اتفاق دو هفته اخير در روستاهای شرق استان فارس که منجر به تخريب ايستگاه پمپاژ و امکانات و تجهيزات انتقال آب به استان يزد شد، اظهار کرد: اين حادثه ۳۰ ميليارد تومان به بيت المال خسارت وارده کرده است البته قطع آب به استان يزد به سمع و نظر رهبری رسيده است.

وی با بيان اينکه آب انتقالی به يزد ربطی به آب اوليه زاينده رود ندارد، تصريح کرد: ‌ استان يزد فقط از ۴ درصد آب وارد شده به زاينده رود بهره می‌برد و ۹۶ درصد باقيمانده به شرکت فولاد ماهان، ذوب آهن و آب شرب شهرهای نجف آباد، اصفهان، کاشان و روستاهای اطراف زاينده می‌رسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده استان يزد در شورای عالی استان همچنين خاطرنشان کرد: طرح انتقال به استان يزد نيز همانند ساير طرح‌های آب انتقالی مصوبه دولت بوده و بخشی از هزينه‌های ميلياردی آن توسط مردم استان يزد پرداخت شده است.

زارعی با اشاره به بی‌توجهی به مطالبات و خواسته‌های به حق کشاورزان شهر اصفهان در چند سال اخير، گفت: اين وضعيت منجر به نابسامانی برای خانوارهای اين محدوده شده و موجب شده تا کشاورزان درآمد مناسبی نداشته باشند در حالی که درآمدهای ناشی از استفاده از آب توسط شرکت‌های فولادماهان و ذوب آهن اصفهان به خزانه و شهرداری اصفهان واريز می‌شود.

وی همچنين از مهاجرت تعدادی از کشاورزان اصفهان به استان فارس يا کهگيلويه و بويراحمد خبرداد و گفت: ‌اگر مسوولان استان در تصميم گيری‌های خود و قراردادهای مربوط به برداشت آب از بالادست، ‌پايين دست و آب انتقالی به خارج از حوزه آبريز زاينده رود تدبيری می‌انديشند و به اعتراضات چند ساله کشاورزان توجه می‌کردند، مردم استان يزد به هيچ وجه شاهد وقايع تلخ چند هفته گذشته و قطع شاهرگ حياتی خود نمی‌شدند.

نماينده استان يزد در شورای عالی استان‌ها خطاب به حاج رسولی‌های همتای اصفهانی خود در شورای عالی استان‌ها، گفت: مردمان يزد چه گناهی مرتکب شدند که بايد چوب بی‌تدبيری مسوولان استان اصفهان را بخورند و در چند روز گذشته بيشتر وقت خود را صرف توزيع آب توسط تانکر آبرسانی بگذارند. از سويی اگر آب زاينده رود به دليل کمبود بارش کم شده است بايد همه با هم در کاهش سهميه سهيم باشند نه اينکه با توجيه غيراصولی اين حادثه تلخ منجر به قطع آب در استان يزد شود.

زارعی با اشاره به پاسخگويی مسوولان استان اصفهان در وقايع اخير، گفت: اين پاسخگويی آن‌ها موجب خشم کشاورزان شده است و مقدمات اعتراض دسته جمعی ساکنان مناطق ورزنه، اژيه، ‌شيان، خوارسگان، شده است. يزدی‌ها هرگز حاضر نيستند مايه حيات خود را در دامداری و گاوداری و گلخانه‌ها مصرف کنند.

وی با بيان اينکه عدم توزيع عادلانه آب توسط برخی مسوولان ذيربط باعث دست بردن مردم به بيل و کلنگ تراکتور و بيل ميکانيکی و تخريب شاهرگ حياتی استان يزد شده است، گفت: مطمئن باشيد مردم يزد به هيچ وجه مقابل به مثل نخواهند کرد چون اعتقاد دارند يزد و اصفهان پاره تن نظام است و بايد با اتحاد و يکپارچگی گام موثری در اين زمينه برداشته شود.
اگر اينگونه نبود خوزستانی‌ها نبايد نفت خود را در اختيار ساير استان‌ها قرار می‌دادند.

نماينده استان يزد در شورای عالی استان ادامه داد: مردم يزد و کشاورزان می‌دانند که هرگونه اقدام برخلاف قانون و مصوبات هيات دولت و قطع نامه ۹ ماده هيات رييسه مجلس شورای اسلامی در راستای اهداف شبکه‌های بيگانه و سايت‌های مجازی ضدانقلاب و منافقين است و نوعی عمل منافقانه و ضدامنيتی محسوب می‌شود که پيگرد قانونی دارد از مقامات انتظامی قضايی دو استان انتظار می‌رود مانع هرگونه آشوب و قانون شکنی شوند.

وی از رسانه‌های محلی نيز خواست در راستای حل مشکل که آنگونه اطلاع رسانی کنند که از هرگونه اظهارنظر تفرقه انگيز خودداری شود.

مهدی چمران رييس شورای عالی استان نيز درباره اين تذکر از تمامی نمايندگان شورای عالی خواست تا برای حل مشکلات نگاه ملی داشته باشند و تصريح کرد: اگر اتفاقی برای استانی بيفتد با نگاه ملی بايد به آن نگاه کرد و تلاش کنيم با همبستگی آن را حل کنيم تمامی استان کشورمان به يکديگر محتاجند.

وی ادامه داد: از نماينده استان اصفهان نيز می‌خواهم تا هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری نشستی مشترک با استان يزد و ساير استان‌ها برای حل مشکل آب برگزار کنند و سعی کنيم اين مشکل را که وزارت نيرو نتوانسته است حل کند ما به نوعی حل کنيم.

چمران درباره پروژه آوردن آب از خليج فارس به کوير اشاره کرد و گفت: ‌نمی‌خواهيم ديگران را در اين مشکل بکوبيم اما قطعا با همدلی می‌توان مشکل را حل کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016