پنجشنبه 5 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران واردکننده آب می شود


خبرآنلاين ـ انرژی - براساس اظهارات سرپرست معاونت آب و آبفا وزارت نيرو، مذاکراتی برای واردات آب از کشورهای همسايه به ايران صورت گرفته است.


گفته می شود در حال حاضر اين طرح در کميسيون کشاورزی مجلس در حال بررسی است.
علی ايرانپور يک عضو کميسيون کشاورزی مجلس با بيان اين‌که خريد آب از برخی کشورهای همسايه برای حل مشکل بی‌آبی در بعضی مناطق ديده شده است، گفت: در اين زمينه کشور تاجيکستان که دارای منابع خوب آبی است می‌تواند مبدأ مناسبی برای خريد آب و حل مشکل آب استان‌های خراسان باشد.
اين تصميم در شرايطی است که ايران بيش از ۴۰ سال است که در شرايط خشکسالی به سر می برد و با توجه به افزايش روزانه مصرف آب در کشور بحران کم آبی هر سال نسبت به سال گذشته افزايش می يابد.
در حال حاضر در بسياری از استان های کشور کشاورزان با مشکل برای آبرسانی به مزرعه های خود مواجه هستند و همين امر به يکی از اساسی ترين معضل های مسوولان استان های کويری کشور بدل شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اگرچه گفته می شد سال بارندگی امسال پر رونق تر از گذشته بود اما متاسفانه طی يک ماه گذشته با کاهش محسوس بارندگی در کشور مواجه بوده ايم و همين امر نيز بر مشکلات افزوده است.
پيش تر عليرضا دايمی با تشريح جديدترين وضعيت دشت‌های ممنوعه در کشور که امکان برداشت آب از آنها به لحاظ استفاده بی رويه وجود ندارد، تاکيد کرده بود در حال حاضر از ۶۰۹ دشت کشور، ۲۴۰ دشت ممنوعه شناخته شده است.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نيرو تاکيد کرد: وقتی می گوييم ممنوعه يعنی دشت‌هايی هستند که ظرفيت برداشت آب از آنها يا به اتمام رسيده و يا در وضعيت نامناسبی قرار ندارند.

دايمی با اعلام اينکه هم اکنون بيشتر اين دشت‌ها در مناطق کويری کشور قرار دارند که در آنها مصرف آب بالا است، ادامه داد: به صورت کلی، اين دشت‌ها در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، يزد، کرمان، سمنان، تهران و قم قرار دارند.

وی با اشاره به استان‌هايی که دارای منابع مناسب آبی هستند، افزود: استان‌های پرآب در حال حاضر استان‌های غربی کشور هستند که می توان به کهکيلويه و بويراحمد اشاره کرد.
اين مقام مسئول در وزارت نيرو تاکيد کرد: همچنين بخشی از استان‌های شمال کشور مانند گيلان، گلستان و مازندران و تا حدودی نيز خراسان شمالی دارای منابع آب مناسب هستند.
براساس اين گزارش، در سال ۸۹ مجلس وزارت نيرو را مکلف کرد تا در راستای صيانت از سفره های آب زيرزمينی نسبت به شناسايی چاه‌های غيرمجاز و صدور پروانه بهره برداری اقدام کند.
همچنين مقرر شد تا در مدت پنج سال اين وزارتخانه اقدامات مربوط به برقدار کردن چاه های آب کشاورزی را انجام دهد. طی سال گذشته برخی اقدامات در اين باره انجام شده است، با اين حال برداشت‌های غيرمجاز از منابع آب زيرزمينی باعث فرونشست برخی دشت‌ها از جمله در يکی دو منطقه استان تهران شده است.
در سال‌های اخير طرح تغذيه مصنوعی دشت‌ها و سفره های آب زيرزمينی به منظور تعادل بخشی به منابع موجود در دشت‌ها نيز انجام شده است. با اين حال، بهترين و موثرترين راه برای صيانت از منابع آب زيرزمينی و استفاده درست از آن، استفاده مناسب و در چارچوب‌های استاندارد، همچنين جلوگيری از برداشت های غيرمجاز است.
مقامات وزارت نيرو معتقدند احداث تاسيسات، ايجاد خطوط انتقال آب های سطحی به دشت‌های ممنوعه و انتقال برداشت‌ها از آبهای زيرزمينی به آب‌های سطحی و تلفيق آبرسانی از طريق استفاده از آب‌های سطحی و دشت ها؛ از جمله راهکارهايی است که برای حفاظت از دشت‌های ممنوعه می توان بکار گرفت.اولين فرونشست دشت در کبوتر آهنگ همدان طی ۱۲ سال گذشته ايجاد شد. با اين حال ادامه اين روند در ساير دشت ها نيز باعث شد تا از کمتر از ۵۰ دشت کشور از وضعيت مناسب و تعادلی به لحاظ ذخيره آب برخوردار باشند و مابقی در شرايط نامناسب قرار گيرند.
بنابراين در چنين شرايطی واردات آب به کشور در جهت تامين نياز بخش خانگی و کشاورزی به يکی از دغدغه های اساسی مسوولا بدل شده که در صورت اختصاص بودجه به اين بخش به زودی ايران به واردکننده آب بدل خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016