یکشنبه 27 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير دفاع جديد اسرائيل در مقابل ايران محتاط است

راديو بين المللی فرانسه ـ بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، با صدور اعلاميه‌ای، موشه يعلون را به عنوان وزير دفاع معرفی کرد. بدين ترتيب يکی از شخصيت‌های تندرو حزب ليکود در جای اهود باراک می‌نشيند. با اين که يعلون در قبال فلسطينيان بسيار سخت و آشتی‌ناپذير است، اما در مورد ايران، نرمش بيشتری از خود نشان داده است.

همان طور که پيش‌بينی می‌شد، از روز يکشنبه، موشه يعلون ٦٢ ساله، مسئوليت وزارت دفاع را در کابينۀ تازۀ بنيامين نتانياهو رسماً به عهده گرفت. او قبلاً رئيس ستاد مشترک ارتش بود اما از سال ٢٠٠٨ که به حزب راست ليکود پيوست، تلاش جدی برای تصدی وزارت دفاع را آغاز کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او که فرزند يک کارگر اوکراينی‌تبار است، در جوانی عضو حزب کارگر بود ولی در دوران پختگی کم‌کم به جناح راست نزديک شد.

وی در دهۀ هشتاد ميلادی رهبری گروه‌های کماندوی چترباز را به عهده داشت و سپس از سال ١٩٩٥ که درجۀ ژنرالی گرفت، سرپرستی سرويس‌های اطلاعاتی کشورش را به عهده گرفت و بالاخره در سال ٢٠٠٢ به رياست ستاد مشترک ارتش رسيد.

موشه يعلون يکی از شخصيت‌های تندرو و آشتی‌ناپذير در مقابل فلسطينيان محسوب می‌شود. وی در نخستين سالی که مسئوليت ستاد مشترک را به عهده گرفت، فلسطينيان را "سرطان" توصيف کرد.

يعلون که از سال ٢٠٠٩ از طرف حزب ليکود به نمايندگی مجلس دست پيدا کرد، گاه به قدری در موضع‌گيری‌های سياسی تندروی کرده که عاقبت شخص نتانياهو ناچار به تذکر شده است. وی بارها از آمريکا انتقاد کرده و صريحاً گفته است: "من از آمريکايی‌ها نمی‌ترسم اما در اين دولت کسانی هستند که از باراک اوباما وحشت دارند"... به عقيدۀ برخی ناظران، کنایۀ يعلون شخص نخست‌وزير را هدف داشته است.

او همچنين طرفدار سرسخت ادامۀ شهرک‌سازی در سرزمين‌های فلسطينی است. وی حتی در زمان نخست‌وزيری آريل شارون با تخلیِۀ نوار غزه نيز مخالفت کرد.

اما نکتۀ قابل‌توجه اينست که با وجود چنين تندروی‌هايی، موشه يعلون در قبال ايران نظری متعادل‌تر دارد. او خواهان حملۀ نظامی به ايران نيست و می‌گويد: "بايد فشار سياسی و تحريم اقتصادی را افزايش داد و در عين حال گزينۀ نظامی را هم برای بعد نگاه داشت".

وی اخيراً گفته بود: "اما واقعيت اينست که ديپلماسی نتيجه نمی‌دهد و تحريم‌ها هم به اندازۀ کافی اثر نکرده"... او افزوده بود که ميان دو گزينۀ "بمب اتمی ايران و بمباران ايران توسط اسرائيل"، دومين گزينه را ترجيح می‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016