دوشنبه 28 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد رؤسای دو دانشگاه را به‌دليل "رويکرد امنيتی" برکنار کرد

راديو زمانه ـ محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران با نامه‌ای خطاب به کامران دانشجو، وزير علوم، خواهان برکناری رؤسای دانشگاه تهران و دانشگاه تربيت مدرس به دليل "رويکرد سياست‌زده، غيرعلمی و يا احيانا امنيتی" آن‌ها شد.

به گزارش منابع خبری ايران، محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای که امروز دوشنبه ۲۸ اسفندماه به وزير علوم فرستاد ضمن بيان اين‌که "فضای عمومی دانشگاه بايد سرشار از اميد و مهربانی و آزادی و احترام و اعتماد باشد" نوشت: "متأسفانه و براساس اطلاعات دقيق در دو دانشگاه مهم، دانشگاه تهران که ما در دانشگاه‌های کشور و پرافتخارترين آن است و دانشگاه تربيت مدرس که تنها مرکز رسمی تربيت مدرسين کشور است، فضای عمومی به‌گونه ديگری مديريت می‌شود که نه تنها سازنده نيست، بلکه تا حدودی در نقطه مقابل حرکت عمومی ملت و شئون دانشگاه و دانشگاهيان است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرهاد رهبر، از رؤسای سازمان مديريت و برنامه‌ريزی در دولت نهم احمدی‌نژاد در بهمن‌ماه ۱۳۸۶ به‌عنوان رئيس دانشگاه تهران منصوب شد و بيژن رنجبر نيز از خردادماه ۱۳۸۹ تاکنون رئيس دانشگاه تربيت مدرس بوده است.

رئيس‌جمهور ايران در نامه خود افزود: "رويکرد سياست‌زده و غيرعلمی و يا احيانا امنيتی توسط مديران در محيط اجتماعی ناکارآمد و تخريب‌کننده و در محيط دانشگاهی ناکارآمدتر و مخرب‌تر است."

پيش از اين شايعاتی در مورد برکناری رئيس دانشگاه تهران و رئيس دانشگاه تربيت مدرس توسط احمدی‌نژاد در رسانه‌های ايران منتشر شده بود.

دی‌ماه سال جاری برخی رسانه‌ها نوشتند دامنه تغییرات در دولت احمدی‌نژاد به رؤسای برخی دانشگاه‌ها نیز رسیده است.

شايعه برکناری فرهاد رهبر پس از برکناری مرضيه وحيد دستجردی وزير سابق بهداشت که در برابر برکناری باقر لاريجانی رئيس وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران به درخواست احمدی‌نژاد مقاومت کرده بود، مطرح شد.

در آن زمان اما کامران دانشجو، وزير علوم، اين شايعات را تکذيب کرد و گفت رؤسای اين دو دانشگاه همچنان به فعاليت خود ادامه خواهند داد و قرار نيست کسی برکنار شود.

فرهاد رهبر نيز پيش از اين خبر برکناری‌اش را شايعه دانسته بود.

برخی از رسانه‌های ايران برکناری بيژن رنجبر را به دليل ايجاد ممانعت بر سر راه تحصيل اسفنديار رحيم‌مشايی، يار نزديک محمود احمدی‌نژاد، در دانشگاه تربيت مدرس عنوان کرده بودند.

بيژن رنجبر نيز درباره شايعه تهديد طرفداران مشايی برای برکناری وی از سمت رياست دانشگاه تربيت مدرس،‌ گفته بود: "از اين تهديدها نمی‌ترسم و همه از وزير گرفته تا ساير مسئولان کشوری بايد برای تحصيل در اين دانشگاه از يک قانون تبعيت کنند."

آذرماه سال جاری غلامرضا خواجه سروی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، درمورد انتشار برخی اخبار مبنی بر تغيير رياست دانشگاه تهران گفته بود: تاکنون هيچ بحثی درباره تغيير رئيس دانشگاه تهران مطرح نبوده است.

وی با بيان اين که "افرادی که به‌دنبال ايجاد التهاب و تخريب هستند، اين‌گونه مسايل را مطرح می‌کنند"، افزوده بود: فعاليت‌های دانشگاه تهران همواره الگويی برای ديگر دانشگاه ها بوده و همزمان با حساسيت‌های ويژه درخصوص شرايط داخلی و خارجی کشور، عملکرد و تحليل‌های مناسبی داشته است."

از سوی ديگر، شايعه برکناری علی‌رضا رهایی، رئيس دانشگاه صنعتی اميرکبير و محمدحسين يادگاری، جهاد دانشگاهی نيز مطرح شده است.

تغيير مسئولان دولتی توسط محمود احمدی‌نژاد از آغاز روی کار آمدن دولت دهم همواره يکی از مسائل چالش‌برانگيز ميان رئيس‌جمهور ايران و مخالفانش بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016