پنجشنبه 1 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما: آمریکا عمیقا به ایجاد کشور مستقل فلسطینی متعهد است

بی بی سی ـ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه، اول فروردین (۲۱ مارس)، به منظور دیدار و گفتگو با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی وارد شهر رام الله واقع در کرانه باختری رود اردن شده است.

آقای اوباما گفت که آمریکا عمیقا به ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی و برخوردار از حق حاکمیت ملی متعهد است.

او در یک کنفرانس خبری مشترک با محمود عباس گفت که مردم فلسطینی، مانند مردم سراسر دنیا سزاوار آینده ای آکنده از امید هستند.

آقای اوباما افزود آمریکا به تلاش‌های خود برای اعتماد‌سازی به عنوان اساس برقراری صلح پایدار ادامه خواهد داد.

رئیس جمهوری آمریکا خواستار آن شد که هم اسرائیل و هم فلسطینیان دیدگاه های خود را تغییر دهند.

محمود عباس نیز ضمن تایید سخنان رئیس جمهوری آمریکا گفت که دستیابی به صلح نیازمند شجاعت سیاسی، ایمانی استوار و به رسمیت شناختن حقوق مردم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این دومین روز از سفر سه روزه آقای اوباما به اسرائیل و مناطق فلسطینی است و قرار است رئیس جمهوری آمریکا پس از چند ساعت توقف در کرانه باختری، به منظور ایراد سخنرانی، مجددا به بیت‌المقدس بازگردد.

این اولین سفر اوباما به اسرائیل در دوره ریاست‌جمهوری اوست.

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه وارد اسرائیل شد و مذاکراتی را با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، صورت داد.

آقای اوباما در سخنانی در بیت المقدس، ضمن اشاره به روند صلح خاورمیانه، تایید کرد که صلح پایدار تنها زمانی میسر است که "نگرانی‌های امنیتی اسرائیل مرتفع شود و در عین حال یک کشور مستقل فلسطینی برخوردار از حق حاکمیت تشکیل شود."

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که "صلح باید به سرزمین مقدس بازگردد" و تاکید کرد که "ما لحظه‌ای از این موضوع غافل نمی‌شویم که اسرائیل باید درکمال صلح، با همسایگانش زندگی کند."

طی چند سال گذشته، روابط میان آقایان اوباما و نتانیاهو چندان گرم نبوده است.

کشور مستقل فلسطینی و امنیت اسرائیل

باراک اوباما به این دلیل که در دوره اول ریاست جمهوری به اسرائیل سفر نکرد هدف انتقاداتی بوده است. در عین حال، آمریکا همواره تاکید کرده است که امنیت اسرائیل را در اولویت قرارمی‌دهد.

یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی در رام الله، مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی، می‌گوید که مقامات فلسطینی انتظار ندارند که دیدار آقای اوباما به روند حل اختلافات با اسرائیل تسریع بخشد.

بر اساس این گزارش، هنگام دیدار باراک اوباما با محمود عباس، حدود یکصد و پنجاه نفر در برابر مجتمع محل کار رئیس تشکیلات خودگردان اجتماع کردند و در مخالفت با این دیدار و سیاست ایالات متحده دست به تظاهرات زدند.

پلیس تشکیلات خودگردان از نزدیک شدن تظاهرکنندگان به این مجتمع جلوگیری کرد.

در خبری دیگر از منطقه، پلیس اسرائیل گزارش کرده است که صبح امروز، دو موشک از نوار غزه به سوی مناطق جنوبی اسرائیل شلیک شده است اما در مورد مجروحین گزارشی در دست نیست.

سرزمین‌های فلسطینی واقع در نوار غزه از سال ۲۰۰۷ و پس از اخراج ماموران تشکیلات خودگردان از این منطقه توسط شبه نظامیان جنبش اسلامگرای حماس، تحت تسلط این گروه قرار داشته است.

حماس موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و ایالات متحده و شماری از کشورهای غربی، جنبش حماس را یک سازمان تروریستی می دانند و از برقراری ارتباط با آن خودداری می کنند.

اسرائیل گروه حماس را مسئول موشک‌پرانی از داخل غزه به مناطق داخل خاک اسرائیل می‌داند و در گذشته، گاه نسبت به این موشک پرانی‌ها واکنش نظامی نشان داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016