جمعه 2 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی؛ روحیه ای عالی اما نگران نسبت به وضعیت معیشتی مردم در آستانه سال نو

سحام نیوز: مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی و زندانی سیاسی قبل و پس از انقلاب؛ ضمن ابراز نگرانی از اوضاع معیشتی مردم و گرانی افسار گسیخته؛ وضعیت امروز را نتیجه بی تدبیری گذشته دانسته است.

بنا به گزارش سحام، دکتر محمدتقی کروبی ضمن تبریک نوروز به تمامی هموطنان و فارسی زبانان؛ از مکالمه روز گذشته خود با مادرش؛ خانم فاطمه کروبی سخن گفته و آورده است: “در آستانه سال جدید خورشیدی امروز با مادرم صحبت کردم تا هم نوروز را پیشاپیش تبریک گویم و هم یادآور شوم که ما را از دعای خیر خود در هنگام سال تحویل محروم نکند. از آخرین وضعیت پدر دربندم پرسیدم که مادر گفت: روحیه اش عالی است، آنچه ۴ سال پیش هشدار داد تحقق پیدا کرده، دائما از مردم می پرسد، نگران وضعیت کشور و اوضاع معیشتی مردم و گرانی افسار گسیخته است، خدا را شاکر است که به وظیفه شرعی و ملی اش عمل کرده و وضعیت امروز را نتیجه بی تدبیری دیروز می داند.”

فرزند مهدی کروبی همچنین به آخرین پیام نوروزی پدرش اشاره نموده و افزوده است: “ با خود فکر می کردم حال که پیش بینی کروبی از وضعیت امروز تحقق پیدا کرده و کوس رسوایی مجموعه را مقربین دیروز و منحرفین امروز فریاد می زنند، اگر او امروز می توانست پیام نوروزی دهد راستی چه می گفت؟”

به گزارش سحام، متن کامل این یادداشت بدین شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

ای تغییر دهنده دل ها و دیده‏ها، ای مدبر شب و روز، ای گرداننده سال و حالت ها، بگردان حال ما را به نیکوترین حال

در آستانه سال جدید خورشیدی امروز با مادرم صحبت کردم تا هم نوروز را پیشاپیش تبریک گویم و هم یادآور شوم که ما را از دعای خیر خود در هنگام سال تحویل محروم نکند. از آخرین وضعیت پدر دربندم پرسیدم که مادر گفت:

“روحیه اش عالی است، آنچه ۴ سال پیش هشدار داد تحقق پیدا کرده، دائما از مردم می پرسد، نگران وضعیت کشور و اوضاع معیشتی مردم و گرانی افسار گسیخته است، خدا را شاکر است که به وظیفه شرعی و ملی اش عمل کرده و وضعیت امروز را نتیجه بی تدبیری دیروز می داند.”

مادرم اضافه کرد که به غیر از او سایر اعضای خانواده هنوز خبری مبنی بر ملاقات دریافت نکردند اما احتمالا امشب یا فردا خبر خواهند داد.آخرین عیدی که پدر بیرون بود در پیام نوروزی خود از پذیرش و مشروعیت نظامی سخن گفت که هفتاد میلیون ایرانی در آن جای دارند، او شرایط کشور را به قایقی کوچک که انسان های کوچکی را در خود جای داده تشبیه کرد. با خود فکر می کردم حال که پیش بینی کروبی از وضعیت امروز تحقق پیدا کرده و کوس رسوایی مجموعه را مقربین دیروز و منحرفین امروز فریاد می زنند، اگر او امروز می توانست پیام نوروزی دهد راستی چه می گفت؟

این سومین نوروزی است که پدرم دوران زندان بلامدت اش را در خانه امن وزارت اطلاعات می گذراند. مقامات کشور نه تنها به وعده داده شده مبنی بر ادامه حبس در منزل شخصی اش عمل نکردند بلکه بعد از این همه مدت هنوز او را همچون دیگر زندانیان مستحق چند روز مرخصی نمی دانند تا سال جدید را تحت الحفظ در منزل شخصی اش سپری کند.

دنیای کوچکی است و انسان ها به قدر کوچکی خود فریب زینت های زود گذر این دنیا را می خورند و خود را به ظواهر فانی این دنیا آلوده می کنند.

تن آدمی شریف است به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

امروز در عالم خود به دوران کودکی ام بازگشتم، ۶ ساله بودم که در آستانه سال جدید اجازه ملاقات حضوری با پدرم در زندان قصر داده شد. اگر اشتباه نکنم سال بعد اش به دستور بازجوی معروف ساواک (مشهور به رسولی) که بطور اتفاقی به سالن ملاقات اوین آمد برای دقایقی من و برادرانم چند دقیقه توانستیم پدر را حضوری ببینیم و او ما را در آغوش بگیرد. یادم هست که مادرم بعد از قصر و اوین ما را به دماوند می برد تا پدر بزرگ تبعیدی ام، عید را با نوه های خرد سالش سپری کند. این عارف بزرگ و انقلابی با صدای دلنشین اش قرآن تلاوت می کرد و سپس با رعایت مستحبات تحویل سال، دعای تحویل سال را می خواند و سپس عیدی ما را از لای قرآن میداد و دعای خیرش را بدرقه مان می ساخت. لذت های دوران کودکی تا پایان عمر با انسان خواهد بود، امیدوارم در عید امسال رسولی های ثانوی اذن ملاقات حضوری به فرزندان زندانیان دلاور سیاسی که تنها جرم شان بصیرت و زود فهمی بوده، بدهند.

نگه کن در همه روزی به فردات
مکن بد تا نبینی بد مکافات

فرصت را غنیمت شمرده و نوروز را به هموطنان و دیگر فارسی زبانان تبریک می گویم.

محمد تفی کروبی
۳۰ اسفندماه ۱۳۹۱
BalatarinFacebook


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016