سه شنبه 6 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيست و چهارمين روز اعتصاب غذای ۶ زندانی عرب: "مگر صدايشان را جهانيان بشنوند و حکم اعدام شکسته شود"

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ شش شهروند اهل “خلفيه” اهواز که اکنون در زندان کارون اهواز به سر می برند در حد فاصل بهمن تا اسفند سال ۱۳۹۰ توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز دستگير شدند. در شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز به رياست قاضی سيد محمد باقر موسوی که در اواخر خرداد ماه ۱۳۹۱ برگزارشد پنج تن از آنها به اتهامات محاربه، مفسد فی الارض، اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام به اعدام محکوم و متهم ششم به نام رحمان عساکره به ۲۰ سال حبس محکوم شد. شعبه ۳۲ ديوان عالی کشور در تاريخ ۲۰ دی ماه سال گذشته حکم اعدام ها را تاييد کرد و اکنون هر لحظه امکان اجرای حکم وجود دارد.

کامل آلبوشوکه، يکی از نزديکان ۶ زندانی عرب که ۵ نفر آنها محکوم به اعدام شده اند به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران خبر داد که از روز شنبه ۱۲ اسفند ماه(۱۳۹۱) ۶ زندانی خوزستانی که پنج تن از آنها به اعدام و يک تن به ۲۰ سال زندان محکوم شده اند، دست به اعتصاب غذا زده اند. به گفته کامل آلبوشوکه آنها در اعتراض به نحوه رسيدگی به پرونده و حکم خود ۲۴ روز است که در زندان کارون اهواز دست به اعتصاب غذا زده اند «تا جهانيان صدايشان را بشنوند و حداقل کسی بپرسد که چرا به اين وضع آنها شکنجه می شوند!»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کامل آلبوشوکه، پسر عموی دو زندانی از اين ۶ زندانی عرب که اکنون ساکن لندن است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« آنها تا ۱۴ روز پيش در اعتصاب غذای خشک بودند تا اينکه ۱۴ روز پيش وقتی خانواده ها برای ملاقات شان رفته بودند ماموران زندان از خانواده ها خواستند تا بچه ها را از ادامه اعتصاب منصرف کنند. خانواده ها هم با آنها صحبت کردند. آنها از آن روز آب و شير می خورند اما غذا هنوز نمی خورند.»

شش شهروند اهل “خلفيه” اهواز که اکنون در زندان کارون اهواز به سر می برند در حد فاصل بهمن تا اسفند سال ۱۳۹۰ توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز دستگير شدند. در شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز به رياست قاضی سيد محمد باقر موسوی که در اواخر خرداد ماه ۱۳۹۱ برگزارشد پنج تن از آنها به اتهامات محاربه، مفسد فی الارض، اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام به اعدام محکوم و متهم ششم به نام رحمان عساکره به ۲۰ سال حبس محکوم شد. شعبه ۳۲ ديوان عالی کشور در تاريخ ۲۰ دی ماه سال گذشته حکم اعدام ها را تاييد کرد و اکنون هر لحظه امکان اجرای حکم وجود دارد.

مشخصات متهمان پرونده دستگيری شش زندانی اهوازی که پنج تن از آنها به اعدام و يک تن به بيست سال زندان محکوم شده به اين شرح است: محمد علی عموری نژاد، ۳۴ ساله و فارغ التحصيل مهندسی شيمی از دانشگاه صنعتی اصفهان، هادی راشدی، ۳۹ ساله، فوق ليسانس شيمی از دانشگاه آزاد اميديه و معلم شيمی در دبيرستان خلفيه، هاشم شعبانی نژاد، ۳۲ ساله، ليسانس ادبيات عرب و معلم ادبيات عرب در دبيرستان خلفيه، جابر آلبرشوکه، ۲۸ ساله و شاغل در کارخانه سنگ تراشی، مختار ۲۶ ساله سرباز و فوق ديپلم کامپيوتر و رحمان عساکره، ۳۴ ساله، متاهل و دارای ۵ فرزند، فوق ليسانس علوم اجتماعی و معلم در خلفيه اهواز.

پسر عموی دو زندانی عرب محکوم به اعدام در خصوص دليل اعتصاب غذای اين ۶ نفر گفت:« آنها در اعتراض به حکم اعدام و در اعتراض به وضعيت زندان کارون اهواز که وضعيت تغذيه و بهداشتی افتضاحی دارد و همين طور به دليل اينکه دسترسی به پزشک ندارند دست به اعتصاب غذا زده اند. در بازداشتگاه اطلاعات آنها شکنجه های وحشيانه ای شده اند که لگن خاصره هادی راشدی شکسته، جابر طی شکنجه فک و دندانش شکسته، مختار از بيماری روحی و روانی رنج می برد، فراموشی و لرزش دست دارد و بقيه شان هم حالشان خوب نيست و از آن زمان تا کنون که دو سال می گذرد دسترسی به پزشک نداشته اند. هادی راشدی هم که حالش بدتر از بقيه است، علاوه بر دردهای دوران شکنجه، از رماتيسم قلبی و ناراحتی کبدی رنج می برد و احتياج به دکتر دارد. او قبل از زندان مرتب تحت معالجه دکتر متخصص بود اما الان دو سال است که دسترسی به دکتر ندارد.»

کامل آلبوشوکه گفت:« همه اينها دست به دست هم داده تا آنها را به جای برساند که فکر کنند اعتصاب غذا تنها کاری است که می توانند انجام دهند تا جهانيان صدايشان را بشنوند و حداقل کسی بپرسد که چرا به اين وضع آنها شکنجه می شوند!»

آقای آلبوشوکه در خصوص درخواست خانواده ۶ زندانی عرب که ۵ نفرشان به اعدام محکوم هستند، گفت:« اعترافات گرفته شده از آنها دروغ است. آقای لاريجانی می گويد که اينها می خواسته اند نظام را سرنگون کنند خب آخر اين چه نظامی است که با ۶ نفر سرنگون می شود. درخواست خانواده ها بسيار ساده است، آنها می خواهند يا حکم اعدام شکسته شود و بچه ها آزاد شوند و يا در دادگاهی منصفانه در تهران و نه در اهواز و با حضور قضات با تجربه و بدون دخالت اداره اطلاعات اهواز و با حضور نماينده ای از سازمان ملل که همان احمد شهيد است بچه ها محاکمه شوند. ما مطمئن هستيم اگر چنين دادگاهی برگزار شود آنها آزاد می شوند.»

کامل آلبوشوکه با اشاره به اينکه به قوميت و زبان عربی آنها نيز توهين می شود به کمپين گفت:« آنها در بازداشتگاه اطلاعات علاوه بر اينکه به دليل اتهامات شان شکنجه شده اند به قوميت و زبان شان هم توهين شده است و همين طور در زندان کارون هم به علت عرب بودن، حرف زدن به زبان عربی و اعتقادت شان توهين می شوند. اينها افکار فاشيستی است. بلا نسبت شما به آنها عرب خر، عرب سوسمار خور، عرب پاپتی گفته می شود. هر کسی و هر قوميتی احترام دارد و اين افکار فاشيستی و نژاد پرستی است. خانواده ها به مسولان قضايی در تهران گزارش داده اند که بچه ها در اين شرايط به سر می برند اما هنوز که کسی جواب نداده است. همه اينها باعث اعتصاب غذای بچه ها شده است. اميدوارم فعالان حقوق بشر صدای اين بی گناهان را گزارش بدهند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016