چهارشنبه 7 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاج زاده در اوين "ستاد دعوت از خاتمی" تشکيل داد

نوروز ـ مصطفی تاجزاده در پيامی از زندان اوين اعلام کرد به صورت نمادين اقدام به تشکيل ستادی مجازی برای دعوت از محمد خاتمی کرده است.

به گزارش نوروز، عضو ارشد جبهه مشارکت شعار انتخاباتی اين ستاد را «دريغ است ايران که ويران شود کنام پلنگان و شيران شود» اعلام کرده و از جوانان، دانشجويان، اساتيد، معلمان، شوراهای کارگری و ديگر اقشار خواسته است تا با توجه به شرايط موجود و ضرورت شرکت اصلاح طلبان و سبزها با محوريت خاتمی در انتخابات مانند سال ۸۸ ستاد و کمپين دعوت تشکيل دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين زندانی سياسی با اشاره به نگرانی بازجوها از حضور برخی گروهها در انتخابات نوشته است:" بازجو می گفت چرا دفتر تحکيم را تشويق به شرکت در انتخابات کردی و پس از سال ها آن ها را قانع کردی که بايد در انتخابات شرکت کنند؟ جبهه ملی خوب است که تکليفش را معلوم کرده و شرکت نکرده ولی نهضت آزادی و دفتر تحکيم وارد انتخابات شده اند که بعد انقلاب مخملی کنند. پرسيدم يعنی عدم شرکت ما در انتخابات بهتر بود؟ ولی اين خلاف نظر رهبری بود که انتخابات پرشور حداکثری می خواست. بازجو می گفت نه شما شرکت نکنيد خلاف نظر رهبری نيست!"

رييس ستاد انتخابات دولت اصلاحات در بخش ديگری از پيام خود آورده است:"در انتخابات پيش رو مسئوليت هر اقدام مثبتی که جوانان ابتکار عمل آن را به دست بگيرند و موج و حرکتی بيافرينند از همين داخل زندان به عهده می گيرم چرا که اين کار را کاملا قانونی و به نفع کشور می دانم که مخالفت با آن به ضرر منافع و مصالح ملی است."

متن کامل اين پيام در پی می آيد:

سال گذشته ما در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت نکرديم و به تعداد زيادی از زندانيان سياسی بند ۳۵۰ مرخصی دادند و من هم دوشبی را بيرون بودم. اما امسال که سخن از دعوت از خاتمی است مرخصی ها را لغو کرده اند. و اين نشان دهنده ميزان نگرانی آقايان است. اين موضوع مرا ياد بازجويی های اوليه ام در سال ۸۸ انداخت که بازجو می گفت چرا دفتر تحکيم را تشويق به شرکت در انتخابات کردی و پس از سال ها آن ها را قانع کردی که بايد در انتخابات شرکت کنند؟ من پاسخ دادم که برای کمک به مشارکت حداکثری بايد تشويق شويم يا تنبيه؟ من سهم خود را پرداختم و نقش خود را ايفا کردم نمی دانستم برای جلب مشارکت مردم بايد بازجويی شوم و مجازات ببينم! بازجو می گفت جبهه ملی خوب است که تکليفش را معلوم کرده و شرکت نکرده ولی نهضت آزادی و دفتر تحکيم وارد انتخابات شده اند که بعد انقلاب مخملی کنند. پرسيدم يعنی عدم شرکت ما در انتخابات بهتر بود؟ ولی اين خلاف نظر رهبری بود که انتخابات پرشور حداکثری می خواست. بازجو می گفت نه شما شرکت نکنيد خلاف نظر رهبری نيست!

به هر حال با توجه به شرايط موجود و ضرورت شرکت اصلاح طلبان و سبزها با محوريت خاتمی در انتخابات، در شرايطی که ما در زندان هستيم و دستمان کوتاه است، جای ما را هم مردم و به خصوص نسل جوان بايد پر کنند. و من از ايشان خواهش می کنم که مانند سال ۸۸ ستاد و کمپين دعوت تشکيل دهند و طومار تهيه کنند. از دانشگاه و دانشجويان و اساتيد به صورت فردی و جمعی از خاتمی تقاضای نامزدی برای رياست جمهوری کنند. هم چنين هنرمندان فعال شوند و اگر برايشان اقدام عملی سخت است به صورت غيرعلنی پيام هايشان را برسانند. شوراهای کارگری و معلمان و هر قشری که تشکلی دارد بايد برای نجات ايران عزيز به کمپين دعوت از خاتمی بپيوندد.

من هم با توجه به شرايط قرنطينه و ايزوله و انفرادی که منجر به روزه داری اعتراضی ام شده ستادی مجازی تشکيل داده ام و شعار انتخاباتی اين ستاد را هم انتخاب کرده ام: «دريغ است ايران که ويران شود کنام پلنگان و شيران شود». مطمئن هستم اکثر زندانيان سياسی نيز با وجود اينکه از هزينه های حمايت از کانديداتوری آقای خاتمی مطلع هستند باز هم موافق حضور خاتمی هستند چرا که مسئله اصلی را منافع و مصالح کشور می دانند نه مشکلات خودشان.

با اين که من در انتخابات ۸۸ هيچ مسئوليتی در ستاد ۸۸ و کمپين دعوت از خاتمی و پويش موج سوم نداشتم اما در بازجويی ها مرا مسئول ميدانستند و در کيفرخواست هم اين موارد آمده بود اما امسال در انتخابات پيش رو مسئوليت هر اقدام مثبتی که جوانان ابتکار عمل آن را به دست بگيرند و موج و حرکتی بيافرينند از همين داخل زندان به عهده می گيرم چرا که اين کار را کاملا قانونی و به نفع کشور می دانم که مخالفت با آن به ضرر منافع و مصالح ملی است.

در مورد پيام نوروزی رهبری نيز تصور ميکنم اين اولين بار ظرف چهار سال گذشته است که ايشان از موضع رهبری سخنرانی کرده اند. اميدوارم که اين امر مقدمه برپايی انتخابات آزاد، سالم، عادلانه و قانونی باشد که در اين صورت از ايشان سپاسگزار خواهيم بود ولی اگر خدای ناکرده اين سخنرانی در حد حرف باقی بماند و در عمل انتخاباتی مهندسی شده و يک اسبه و فرمايشی برگزار شود، نه تنها مسئوليت برگزاری چنين انتخاباتی با شخص ايشان خواهد بود بلکه عواقب انتخابات رسوا نيز دامنگير وی خواهد شد و همه بايد مستقيما ايشان را مخاطب و مسئول وضعيت کشور بدانند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016