جمعه 9 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آماده باش کره شمالی برای 'حمله به آمریکا'

واحدهای موشکی کره شمالی برای حمله به خاک آمریکا به حالت آماده باش درآمده‌اند.

روز جمعه، ۹ فروردین (۲۹ مارس)، تلویزیون دولتی کره شمالی گزارش کرد که کیم جونگ اون، رهبر آن کشور، به واحدهای موشکی خود دستور داده است به منظور حمله به خاک و منافع ایالات متحده و کره جنوبی به حالت آماده‌باش کامل درآیند.

براساس این گزارش، دستور آماده‌باش واحدهای موشکی جهت حمله به آمریکا در جریان جلسه رهبر کره شمالی و فرماندهان ارتش آن کشور اعلام شد. ظاهرا این جلسه شبانه چند ساعت پس از آن برگزار شد که یک فروند هواپیمای رادار گریز آمریکایی از نوع بی-۵۲ با قابلیت حمل بمب اتمی، بر فراز خاک کره جنوبی به پرواز درآمد.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، در دستور کیم جونگ اون آمده است که در صورت بروز "هرگونه اقدام تحریک آمیز" از سوی ایالات متحده، نیروهای کره شمالی باید "بی‌رحمانه به خاک اصلی ایالات متحده و پایگاه‌های نظامی آن کشور در اقیانوس آرام، از جمله هاوایی و گوام، و کره جنوبی حمله و آنها را نابود کنند."

رهبر کره شمالی افزوده است که "زمان تسویه حساب نهایی با امپریالیست‌های آمریکایی فرا رسیده" و گفته است که پرواز هواپیمای بی-۵۲ بر فراز خاک کره جنوبی "از حد نمایش قدرت فراتر رفت و به منزله آن است که آمریکایی‌ها برای آغاز جنگ هسته‌ای به هر قیمتی که تمام شود، آماده شده اند."

همزمان با انتشار خبر دستور کیم جونگ اون، کارشناسان نظامی در کره جنوبی که تحرکات مرزی در کره شمالی را زیر نظر دارند، گزارش کردند که در روزهای اخیر، شاهد جابجایی و اعزام نیرو جهت تقویت واحدهای مستقر در نواحی مرزی بوده‌اند.

وزارت دفاع کره جنوبی از تایید یا تکذیب این گزارش‌ها خودداری ورزیده و گفته است که ارتش‌های کره جنوبی و آمریکا فقط "مراکز استراتژیک" کره شمالی را زیر نظر دارند و در این زمینه نیز اظهار نظری نمی‌کنند.

پرواز هواپیمای بی-۵۲ بر فراز خاک کره جنوبی بخشی از مانور مشترک ایالات متحده و کره جنوبی بود و در حالی به اجرا گذاشت شد که مقامات کره شمالی اجرای این مانور مشترک را هدف حملات لفظی شدید قرار داده و ایالات متحده و کره جنوبی را به واکنش شدید نظامی تهدید کرده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تهدید موسمی؟

از زمان اعلام ترک مخاصمه در جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳، ایالات متحده به عنوان متحد کره جنوبی، در این کشور حضور نظامی دارد و در سال‌های اخیر، نیروهای آمریکایی در مانورهای مشترک با واحدهای نظامی کره جنوبی شرکت داشته اند که همواره باعث واکنش خشم آلود کره شمالی شده است.

در سال جاری، مانورهای مشترک در حالی برگزار شده است که کره شمالی پیشاپیش به دلیل انجام آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای، با تشدید تحریم‌های شورای امنیت و همچنین وضع تحریم‌های جدید یکحانبه از سوی ایالات متحده مواجه بوده است.

مقامات کره شمالی این تحریم‌ها را ناشی از فشار آمریکا دانسته و تهدید کره بودند که نسبت به آن واکنش مناسب نشان خواهند داد. حدود سه هفته پیش، رهبر کره شمالی در بازدید از واحدهای توپخانه مستقر در نزدیک مناطق مرزی با کره جنوبی، دستور داد تا این واحدها برای حمله به یکی از جزایر کره جنوبی آماده باشند هر چند این تهدید عملی نشده است.

کره شمالی همچنین تمامی تماس‌های خود با کره جنوبی را متوقف کرده و چند روز پیش، ارتش آن کشور اعلام کردکه خط تلفن اضطراری با جنوب را نیز قطع کرده و واحدهای خود را به حالت آماده باش درآورده است.

سایر مقامات و سازمان‌های کره شمالی نیز به صدور بیانیه‌های شدید اللحن در ابراز وفاداری به رهبر و حکومت کمونیستی آن کشور و محکومیت آمریکا و کره جنوبی مبادرت ورزیده‌اند که به طور گسترده در رسانه‌های کره شمالی منعکس شده است.

روز جمعه، خبرگزاری رسمی کره شمالی در تفسیری نوشت که "ارتش و مردم جمهوری دموکراتیک خلق کره از خشمی مهارنشدنی به خود می‌لرزند که دلیل آن اقدام اوباش نظامی آمریکا و کره جنوبی است که جرات جسارت به حریم رهبر عالیقدر را به خود راه داده و مذبوحانه در صدد آغاز جنگ و رویارویی بر آمده‌اند."

در این تفسیر آمده است که اخیرا اسناد عملیاتی مشترک آمریکا و کره شمالی انتشار یافته که حاکی از "طرحی شرم آور برای جسارت به جایگاه رهبر بزرگ از طریق دست زدن به عملیات مرگبار بوده است" که ظاهرا به پرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز خاک کره جنوبی اشاره دارد که نشانه "جسارت" به کیم جونگ اون تعبیر شده است.

با وجود لحن تهدید آمیز مقامات کره شمالی علیه آمریکا و کره جنوبی و تلاش رسانه‌ها و دستگاه های تبلیغاتی آن کشور برای القای شرایط بحرانی در منطقه، ناظران این تهدیدها را چندان جدی نگرفته و با اشاره به اینکه احتمالا کره شمالی از توانایی عملی برای به اجرا گذاشتن این تهدیدها برخوردار نیست، گفته‌اند که این نوع موضعگیری ها عمدتا مصرف داخلی دارد.

به گفته آنان، نظامیان نقش مهمی در حکومت کمونیستی کره شمالی دارند و سهم عمده‌ای از امکانات آن کشور را به خود اختصاص می‌دهند در حالی‌که اقتصاد کره شمالی با دشواری‌های عمده مواجه است که تشدید تحریم‌های بین المللی و کاهش یا قطع کمک‌های خارجی، از جمله از سوی آمریکا و کره جنوبی، آن را وخیم تر کرده است.

ظاهرا با شدت گرفتن بحران اقتصادی و احتمالا افزایش فشار بر مردم، مقامات و رسانه‌های کره شمالی مواضع تندتری در سیاست خارجی خود در پیش گرفته و با تاکید بر خطر حمله مرگبار دشمن، فداکاری مردم و تقویت بنیه نظامی کشور را لازم دانسته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016