چهارشنبه 21 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جبهه النصرت سوريه وابستگی‌اش را به القاعده عراق تاييد کرد

بيژن برهمندی - راديو بين المللی فرانسه ـ در حاليکه روز گذشته ابوبکر آل بغدادی رهبر "دولت اسلامی عراق" ( شعبه القاعده) اعلام کرد که جبهه ال نصرت تحت مسئوليت اين سازمان فعاليت می کند، صبح امروز رئيس سازمان النصرت که بطور مسلحانه در کنار شورشيان سوريه عليه رژيم بشار اسد می جنگد، بر فرمانبرداری اش از رهبر القاعده ايمان الضواهری تاکيد کرد.

اين اعلام وابستگی در يک پيام شفاهی در شبکه اينترنت پخش شد و طی ان ابو محمد ال گولانی رهبر النصرت گفت که "فرزندان اين جبهه نسبت به رهبر جهاد، ايمان الضواهری تجديد عهد می کنند و تحت فرمان او عمل خواهند کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعلام فرمانبرداری جبهه النصرت نسبت به سازمان القاعده، آنهم درست در زمانی که کشور های غربی سرگرم تحقيق درباره ترکيب اپوزيسيون سوريه و بررسی شايستگی انها برای تحويل سلاح هستند، چه بسا تصميم گيری ها را دشوار تر سازد.

جبهه النصرت که از اوايل سال گذشته مبارزات خود را در صفوف شورشيان سوريه آغاز کرد، يکی از گروههای رزمنده و مسلحی است که نقش مهمی در مبارزه ايفا می کند. اين گروه که ميکوشد اشتباهات سلف خود القاعده عراق را تکرار نکند و از حمله به غير نظاميان خودداری ميکند و تنها اهداف نظامی رژيم را مورد حمله قرار می دهد. در حاليکه القاعده عراق برای ايجاد ناامنی در اين کشور از هيچ جنايتی خودداری نمی کند و آشکارا تجمعات انسانی افراد غير نظامی را در ميان شيعيان مورد حمله قرار می دهد.
ساعاتی پس از اعلام وابستگی جبهه النصرت به القاعده، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه فيليپ لا لی يو اعلام کرد که ما بايد هم با کشورهای همپيمان خود و هم با شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره احتمال گذاشتن نام اين جبهه در ليست سياه تروريست ها وارد گفتگو شويم.

او البته اضافه کرد که برای اين نوع تصميم گيری ها با دقت زيادی انجام گيرد، چراکه می تواند تاثير زيادی بر تحولات منطقه باقی بگذارد.

بايد ياد آوری کرد اين گروه مسلح افراطی در سوريه از دسامبر سال گذشته در ليست سياه آمريکائی ها قرار دارد.

امروز يکی از مشاوران جبهه اسلامی سوريه که يک سازمان مسلمان ميانه رو قلمداد می شود، با اشاره به اعلام وابستگی جبهه النصرت به القاعده اظهار نظر کرد که بازنده اصلی اين واقعه مردم سوريه هستند که ستم ديده و آبرو باخته، يتيم انقلاب شده اند.

دولت فرانسه اعتقاد دارد که اگر اسلحه ای قرار است بدست اپوزيسيون سوريه برسد، بايد مطمئن بود که در خدمت ارزش های دموکراتيک بکار گرفته خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016