سه شنبه 13 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

“ایران برای دوران پس از بشار اسد گروه شبه‌نظامی تشکیل داده است”

راديو زمانه ـ روزنامه فیگارو، چاپ فرانسه در گزارشی نوشته است جمهوری اسلامی ایران با کمک حزب‌الله لبنان یک گروه شبه‌نظامی‌ را در سوریه آموزش می‌دهد تا در صورت تغییر رژیم در این کشور بتواند از منافع خود دفاع کند.

این ارتش جیش الشعبی (ارتش خلق) نامیده می‌شود و حدود ۵۰ هزار نفر که به‌طور عمده از اقلیت شیعیان سوریه‌ هستند، در آن شرکت دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جنگجویان این ارتش توسط کمیته‌های دفاع مردمی سوریه یا همان “شبیحه” که به “لباس‌شخصی‌”های طرفدار حکومت بشار اسد معروف هستند، انتخاب می‌شوند.

این شبه‌نظامیان که هر روز حضور آن‌ها در سوریه پررنگ‌تر می‌شود، همزمان در کنار نیروهای ارتش سوریه در جبهه‌هایی که نیروهای ارتش قادر به نبرد نیستند علیه نیروهای مخالف وارد عمل می‌شوند.

ماهرترین این نیروها توسط اعضای حزب‌الله لبنان و نیروی قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، آموزش دیده‌اند.

گزارش فیگارو می‌افزاید این ارتش در ماه اوت توسط آمریکا شناسایی شد و لئون پانه‌تا وزیر دفاع وقت این کشور نیز از آن سخن گفت.

در ماه دسامبر اتهامات و مدارک موجود به‌اندازه کافی وجود داشت تا وزارت خزانه‌داری آمریکا جیش الشعبی را در فهرست تحریم‌های خود علیه سوریه قرار دهد.

از آن زمان آمریکا نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را همواره به “آموزش و تأمین مالی میلیون‌ها دلاری” این گروه شبه‌نظامی متهم ساخته و می‌گوید این گروه با همان روشی که حکومت ایران در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم اعتراضات مردم را سرکوب کرد عمل می‌کند.

گزارش فوق می‌افزاید جنبش‌های شیعه عراق نیز در آموزش این نیروها نقش دارند و آن‌ها هستند که به دفاع از شهرهای شیعه‌نشین سوریه یاری می‌رسانند.

فیگارو افزوده است که در ماه‌های اخیر دستگاه امنیتی سوریه تصعیف شده و ایران که در حرفه‌ای شدن شبه‌نظامیان “ارتش خلق” تأثیر مهمی داشته در سازماندهی امنیتی سوریه نقش بیشتری ایفا می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016