جمعه 30 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد برای شرکت در مراسم تحلیف جانشین چاوز به ونزوئلا رفت

بی بی سی: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران برای شرکت در مراسم تحلیف نیکلاس مادورو رئیس جمهور جدید ونزوئلا که جانشین هوگو چاوز شده است، به آن کشور سفر کرده است.


آقای احمدی نژاد پیش از ترک تهران به خبرنگاران گفت که "روابط ما با ونزوئلا راهبردی و نماد روابط ایران با کشورهای آمریکایی لاتین است."

رئیس جمهور ایران در عین حال توضیح داد که این طور نیست که همه روابط ایران در آمریکای لاتین "مشروط به رابطه با ونزوئلا باشد" بلکه این رابطه نماد رابطه با کشورهای آمریکای لاتین است.

هوگو چاوز رئیس جمهور پیشین ونزوئلا ۱۵ اسفندماه، بعد از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با سرطان درگذشت و در انتخابات ریاست جمهوری که پس از مرگ او برگزار شد، معاونش نیکلاس مادورو به ریاست جمهوری انتخاب شد.

ونزوئلا تحت رهبری هوگو چاوز از جمله کشورهایی بوده که روابط صمیمانه و نزدیکی با جمهوری اسلامی داشته و روسای جمهور ایران و ونزوئلا بارها از کشورهای یکدیگر دیدن کرده اند.

آقای احمدی نژاد آخرین بار در مراسم سوگواری آقای چاوز حضور یافت.

پس از اعلام درگذشت آقای چاوز، دولت محمود احمدی نژاد در اقدامی بی سابقه برای درگذشت یک رهبر سیاسی غیر مسلمان، یک روز عزای عمومی اعلام کرد و آقای احمدی نژاد با صدور پیامی گفت "تردید ندارم که او [هوگو چاوز] باز خواهد گشت و به همراه صالحان و حضرت مسیح و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد."

اظهارات محمود احمدی نژاد ظاهرا به معنی آن بود که آقای چاوز از کسانی است که هنگام ظهور امام دوازدهم شیعیان او را همراهی خواهد کرد و به همین دلیل هم، با انتقاداتی در جمهوری اسلامی مواجه شد.

آقای احمدی نژاد که برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ونزوئلا به آن کشور رفته، گفته است که "خوشبختانه روابط با همه کشورهای آمریکای لاتین خوب است، جهت‌گیری کشورهای آمریکای لاتین به سرعت به سمت دیدگاه‌های آقای چاوز در حال حرکت است و حلقه دولت‌های انقلابی و روسای انقلابی هر روز گسترده‌تر می شود."

رئیس جمهور ایران، آقای چاوز را "سرحلقه اصلی دوران جدید انقلاب در آمریکای لاتین" معرفی کرده و گفته که بدخواهان نمی خواستند که "راه چاوز ادامه یابد و انتظار داشتند که مردم از چاوز رو برگردانند یا جانشین او از یاران و نزدیکان او انتخاب نشود."

به گفته آقای احمدی نزاد مردم ونزوئلا "با هوشمندی راه چاوز را انتخاب کردند و ما هم برای شرکت در جشن مردم و نیز مرور دوباره ابعاد و جوانب و همکاری هایی که داریم و تحکیم دوستی هایمان به آنجا می رویم."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بازشماری آرا

در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، آقای مادورو با اکثریت بسیار اندک آرا به پیروزی رسید. نامزد حزب مخالف دولت را به مداخله در انتخابات متهم کرده است.

مخالفان با اعلام اینکه بیش از سه هزار مورد تخلف انتخاباتی را مشاهده و به کمیسیون نظارت بر انتخابات گزارش کرده اند، خواستار شمارش تمامی آرا شده اند.

مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید در حالی برگزار می شود که کمیسیون نظارت بر انتخابات ونزوئلا سرانجام با بازشماری تمامی آرا در انتخابات روز یکشنبه موافقت کرده است.

این کمیسیون پیشتر با رد اعتراض مخالفان، گفته بود که بازشماری آرا ضرورتی ندارد اما سپس موافقت کرد تا بخشی از آرا را مجددا شمارش کند.

به گفته این کمیسیون، شمارش پنجاه و چهار درصد آرا نشان داده است که نیکلاس مادورو با اکثریت بسیار کم آرا بر رقیب خود پیروز شده است.

دولت انتظار دارد شمارش بقیه آرا هم به همین نتیجه برسد.

ناظران امور ونزوئلا موافقت کمیسیون نظارت بر انتخابات با شمارش باقیمانده آرا را "امتیاز مهم" دولت به مخالفان و نشانه تمایل آقای مادورو برای مصالحه و تحکیم وحدت ملی دانسته اند.

در زمان زمامداری هوگو چاوز، مخالفان آقای چاوز او را به ایجاد دودستگی و اختلاف در میان مردم این کشور متهم می کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016