شنبه 31 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باهنر: کاندیداتوری خاتمی یا هاشمی چینش ائتلاف 5‌گانه را تغییر می‌دهد

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعتقاد به اینکه طبق چشم‌انداز 20ساله باید با همه کشورهای دنیا تعامل مثبت و سازنده داشته باشیم گفت: البته این تعامل درارتباط با رژیم صهیونیستی استثناء است و ما آنها را مشروع نمی‌دانیم اما ببا سایر کشورها باید ارتباط داشته باشیم که آمریکا هم جزو همین کشورهاست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج‌فارس، محمدرضا باهنر در نشست خبری با رسانه‌ها در بندرعباس با اظهار اینکه آنچه که برای ما مهم است، منافع ملی و اصول است و باید دقت کنیم که دیپلماسی فعال، با یک ادبیات فاخر و با لابی‌ها و ارتباطات قوی می‌شود با خیلی کشورها ارتباط برقرار کرد، افزود: البته تکلیف آمریکا در این زمینه روشن است و ما با این کشور تضاد داریم و دراین تضادها هرجا که به هم برسیم با هم دعوایمان می‌شود و این قابل حل هم نیست و لذا باید یک سری هزینه‌هایی را هم بپردازیم.

باهنر ادامه داد: البته ما با آمریکا منافع مشترک هم داریم، شرطش این است که اگر آمریکا می‌گوید مذاکره، باید نشان دهد که می‌خواهد بعنوان یک کشور مستقلی که دارای منافع است، با ما مذاکره کند که در اینصورت ما مشکلی نداریم و مذاکره می‌کنیم اما به تعبیر آقا، تا موقعی که این کشور با پنجه بوکس می‌خواهد با ما طرف شود، طبیعی است که ما از منافع خودمان دفاع می‌کنیم و زمانی وارد مذاکره می‌شویم که مطمئن شویم برای منافع ملی‌مان مفید است.

برخی کارهای دولت کنونی را ادامه می‌دهم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نکات مثبت و منفی کارنامه دولت احمدی‌نژاد، و احتمال ادامه یافتن برخی فعالیت‌ها و اقدامات دولت کنونی در دولت آینده(در صورت رای آوردن شما)، گفت: خیلی کارهای این دولت وجود دارد که باید ادامه پیدا کند، در رابطه با عملکرد دولت باید بگویم تاکنون به دولت آقای احمدی‌نژاد و دولت‌های قبلی، ما قاعدتا نمی‌توانیم نمره صفر و یا 100 بدهیم، برخی از عملکردها مثبت است و باید استمرار پیدا کند و برخی از آنها هم دارای نقص‌هایی هستند و مشکل‌هایی را به وجود آورده‌اند.

وی با بیان اینکه « از خدمات و عملکردهای دولت نهم و دهم هرکسی بخواهد صرفه نظر کند، بی‌انصافی است»، تصریح کرد: دولت احمدی‌نژاد، یک دولت پرکاری بود و خیلی زحمت کشید و دولتی بود که به شدت حساس بود که به مردم خدمت‌رسانی کند، شجاعت داشت که شعارهای اول انقلاب را بدون رودروایسی و خجالت به صورت جدی مطرح کند و علاوه بر فعالیت در مجامع داخلی و خارجی، ساده‌زیستی دولت خصوصا شخص آقای رییس‌جمهور قابل‌توجه و باعث افتخار است.

احمدی‌نژاد از خرد جمعی کمتر استفاده کرد

باهنر در عین حال با اشاره به نقاط ضعف دولت نهم و دهم، ابراز کرد: متاسفانه، فکر می‌کنم آقای احمدی‌نژاد تلاشی نداشت که از خرد جمعی استفاده کند و بیشتر سعی می‌کرد خودش فکر کند و خودش تصمیم بگیرد، مشورت‌هایی هم که به او داده می‌شد، معمولا جدی نمی‌گرفت و نکته دوم اینکه احمدی‌نژاد به ساختارهای قوی اجرایی اهمیت نمی‌داد و مثلا سازمان برنامه و بودجه که مغز متفکر برنامه‌ریزی کشور است و یک جای کنترلی برای توسعه و برنامه‌هاست را منحل کرد.

این عضو مجمع تشخصی مصلحت نظام با بیان اینکه انحلال معاونت راهبردی، شوراهای مختلف مانند شورای پول و اعتبارات و شورای آموزش و پرورش و خیلی از شوراهای دیگر را رییس‌جمهور به دنبال همین تفکر انجام داد، خاطرنشان کرد: آقای احمدی‌نژاد در مسائل اقتصادی سیاست راهبردی نداشت و به همین دلیل رفت و آمدها زیاد و تغییر برنامه‌ها متعدد و متنوع بود، مثلا در دولت نهم بنگاه‌های زودبازده اقتصادی راه‌اندازی شد، با این هدف که اشتغال ایجاد و در دولت دهم اصلا هیچ سروصدایی از این بنگاه‌ها نبود و به قول آقایون، کات شد.

وی ابراز عقیده کرد که سیاست‌های احمدی‌نژاد راهبری نبود و رییس‌جمهور بیشتر تلاش می‌کرد پروژه‌ای با مسائل برخورد کند، درحالی که ما فکر می‌کنیم در رابطه با مسائل، باید برنامه جامع داشته باشیم.

باهنر درعین حال تصریح کرد: فکر می‌کنم باید از زحمات آقای احمدی‌نژاد تقدیر کرد و البته باید سعی کرد نقاط ضعف را در دولت آینده به حداقل رساند.

تمامی درمان‌ها، باید در بخش‌های بعدی هدفمندی رایگان شود

این نماینده مجلس با بیان اینکه برخی از امور که در دولت نهم و دهم شروع شده در دولت احتمالی نیز پیگیری خواهد کرد، اظهار کرد: یکی از کارهایی که آقای احمدی‌نژاد انجام داده و من هم آن را ادامه خواهم داد، هدفمندی یارانه‌هاست که باید ادامه پیدا کند، البته باید پیش از آن، مرحله نخست آسیب‌شناسی شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: هدفمندی یارانه‌ها از آن بخش‌هایی است که تاکنون اجرا شده و ادامه پیدا می‌کند و قابل قطع شدن نمی‌باشد، زیرا این کار به مصلحت هم نیست، اما در مراحل بعدی که گفته بودیم به دولت یارانه می‌تواند نقدی یا غیرنقدی باشد، باید به آن تاکید بیشتری شود.

وی گفت: من فکر می‌کنم برای مراحل بعدی باید دو گام جدی برداشته شود که این کارها قابل اجراست و برنامه‌ریزی هم شده و یکی از مسائلی که در مراحل بعدی باید انجام شود، بحث درمان است و این موضوع باید مجانی شود.

باهنر دراین رابطه نیز بیان کرد: ما محاسبه کرده‌ایم و در برنامه پنجم و بودجه‌های سالیانه نیز راجع به آن بحث کرده‌ایم و می‌شود از یک عدد کوچکی که از یارانه‌ای که درحال حاضر بصورت نقدی به مردم داده می‌شود، استفاده کرد و کل هزینه درمان‌های سرپایی، بیمارستانی، و حتی بیماری‌های خاص که خیلی از خانوارها را اذیت می‌کند، رایگان کرد.

درد بی‌پولی، بیماران خاص را از خود بیماری بیشتر اذیت می‌کند

وی افزود: اگر عضوی از یک خانواده خدایی ناکرده به یکی از بیماری‌های گران مثل جراحی قلب، سرطان، و غیره برخورد، علاوه بر آن که مریض باید درد بیماری را بکشد، درد بی‌پولی او را بیشتر اذیت می‌کند لذا این را باید اصلاح کنیم.

باهنر خاطرنشان کرد: بیمه بیکاری را نیز می‌توان در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بهتر اجرا کرد و همچنین بنگاه‌های تولیدی که در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها به شدت آسیب دیده‌اند و گمان می‌کردیم نواقص جبران می‌شود که جبران نشد، حتما باید در مراحل بعدی توجه جدی‌تری به آنها شود، نه اینکه پول به آنها بدهیم که مثلا درآمدشان بالا برود، بلکه باید کمک شوند تا فن‌آوری‌هایشان و تجهیزات و امکاناتشان را تغییر دهند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند و پیشرفت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به نتیجه اجرای طرح بنگاه‌های اقتصادی زودبازده، گفت: متأسفانه نهایت این بنگاه‌های اقتصادی، تبدیل بیکاران به بیکاران بدهکار شد.!

باهنر با تاکید براینکه هدفمندی یارانه‌ها غیرقابل اجتناب است و در واقع باید آن را ادامه دهیم افزود: نکته دوم که قصد دارم در دولت خویش آن را ادامه دهم، سفرهای استانی است، البته نه به این شکل که الان اجرا می‌شود. سرزدن به مردم خیلی خوب است و حتما باید این امر صورت گیرد اما اینکه آدم بنشیند در یک استان صدها تصمیم بگیرد که این صدها تصمیم 10 درصدش هم قابل اجرا نباشد، خلاف سیاست‌ها برنامه‌ها است.

این کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری اضافه کرد: خیلی از تصمیم‌ها را می‌توان در تهران به نفع استانها گرفت، در صورتی که می‌شود خیلی از تصمیم ها در استانها گرفته شود اما به ضرر استان‌ها.

کابینه آینده حتما باید با مجلس مشورت کند

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که آیا کابینه دولت احتمالی خود را مشخص کرده‌اید، اظهار کرد: وزیر در قانون اساسی دو ویژگی باید داشته باشد، یکی اینکه رییس‌جمهور بپسندد و یکی هم اینکه مجلس بپسندد، این درحالیست که آقای رییس‌جمهور می‌خواست که هرکه را خودش می‌پسندد، مجلس هم او را بپسنند و ما این اعتقاد را نداریم و فکر می‌کنم که کابینه آینده حتما باید در مشورت با مجلس باشد.

سازمان برنامه و بودجه را احیاء می‌کنم

باهنر افزود: برخی از نیروها هستند که نیازی به رای اعتماد مجلس ندارند و تعیین‌کننده هستند، مثل معاون اول، رییس بانک مرکزی، رییس سازمان برنامه و بودجه که البته جزء اولین برنامه‌هایم این است که سازمان برنامه بودجه را احیاء کنم. اینها پست‌های کلیدی هستند که نیازی به رای اعتماد ندارند و دراین خصوص برنامه‌های مفصلی آماده شده که فعلا آنها را لو نمی‌دهم و در ادامه کار بیان می‌کنم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه واژه‌هایی مانند تبدیل بیکاران به بیکاران بدهکار را خودم در گذشته بکار برده‌ام، در رابطه با بحث بنگاه‌های زودبازده، تصریح کرد: بنگاه‌های زودبازده اقتصادی یکی از طرح‌های شکست خورده دولت نهم بود، بصورتی که دولت دهم هم خودش آن را ادامه نداد و من فکر می‌کنم راه ایجاد اشتغال پایدار، اینگونه کارها نیست.

دولت نهم فکر می‌کرد هرکس پول بگیرد می‌تواند شاغل شود

وی با اشاره به دلایل شکست این طرح دولت نهم، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل شکست این بود که برای اشتغال چندعامل ازجمله سرمایه، قدرت کارآفرینی، مواد اولیه، بازار مصرف وجود داشته باشد و اگر به کسی فقط پول دادید، قاعدتا معلوم نیست که با آن پول بتواند شغل پایدار و شرافت‌مندانه بوجود بیاورد و شاید دولت اینگونه فکر می‌کرد که هرکس پول بگیرد، می‌تواند شاغل شود.

«آقا اجازه»، یعنی رفع مسئولیت

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه«آقای لنکرانی نسبت به یکی از گفته‌های شما که گفته بودید دولت من دولت آقا اجازه نیست و ایشان معتقد هستند که دولت شما فرار از مسئولیت دارد»، گفت: من نمی‌دانم آقای لنکرانی دقیقا چه چیزی را بیان کرده‌اند و به ایشان احترام می‌گذارم، اما«آقا اجازه، یعنی رفع مسئولیت».

باهنر ادامه داد: بنده معتقدم در قوانین و مراودات کشور، مشی و نظر آقا(رهبری) ساری و جاری و مشخص است، بعنوان نمونه ما برنامه‌های توسعه‌ای‌مان و یا بسیاری از این قوانین مهم را تحت عنوان سیاست‌های کلی نظام و زیر نظر آنها تصویب می‌شود.

وی اضافه کرد: سیاست کلی نظام را هم مقام معظم رهبری تبیین و ابلاغ می‌فرمایند و مجلس، دولت و قوه قضائیه و تمام دستگاه‌ها موظف هستند در چارچوب سیاست‌های کلی نظام قدم بردارند؛ اگر کسی بخواهد درست راه برود، این مسائل کاملا شناخته شده هستند و لازم نیست هرروز از آقا بپرسند و درباره گفته آقای لنکرانی، من دقیقا عکس این مسئله را می‌گویم، که«اگر کسی آقا اجازه باشد، یعنی اینکه خودش جرأت و شجاعت ندارد و می‌خواهد بد و خوب را گردن دیگران بیندازد» و من در طول این بیست و هفت هشت سالی که در مجلس بودم، شاید اگر بخواهم احصاء کنم، شاید حضرت امام و مقام معظم رهبری به اندازه انگشتان دست هم هنوز از لفظ «ولایت مطلقه» استفاده نکرده‌اند و علت این است که این بزرگواران می‌خواهند مسائل جدی مملکت در چارچوب سیاست‌های کلی نظام پیش برود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: یک رییس‌جمهور اگر بخواهد این کارها را انجام دهد، قطعا می‌تواند اینها را کشف کند و هیچ ضرورتی ندارد که مسئولیت کارها را گردن دیگران و مقامات بالاتر بیندازد.

معایب مسکن مهر خیلی از مزایای آن بیشتر است

باهنر همچنین درخصوص ادامه طرح مسکن مهر نیز با بیان اینکه مسکن مهر یکی از آن دسته پروژه‌هایی است که نقاط مثبت داشته و نقاط منفی نیز داشته است، گفت: نقاط مثبت این طرح، این بوده که یک عده از مردم که شاید حتی احتمال نمی‌دادند در تمام دوران عمرشان صاحب مسکن شوند، صاحب خانه شدند و از این جهت بسیار خوب است.

این کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری با بیان اینکه دولت با طرح مسکن مهر چند هدف را دنبال می‌کرد، اذعان داشت: دولت می‌خواست به کلی مشکل مسکن را در کشور حل کند و نکته دوم اینکه از افزایش قیمت در بخش مسکن جلوگیری کند و سوم اینکه کارآفرینی و اشتغال بدنبال اجرای این طرح ایجاد شود.

وی با تاکید براینکه فقط یکی از این اهداف قابل دسترسی بود و دولت به آن هم رسیده و عده زیادی صاحب مسکن شدند، بیان کرد: اما آن دو مورد مهم دیگر اصلا قابل دسترس نیست و علاوه براینکه قیمت مسکن کنترل نشد، قیمت مسکن مانند فنری که دست روی آن گذاشته‌اند، بشدت افزایش یافت.

افزایش 100درصدی قیمت مسکن بدنبال اجرای طرح مسکن مهر

باهنر اضافه کرد: موقعی که از سال گذشته از روی فنر قیمت مسکن دست برداشتیم،(از سال گذشته) قیمت مسکن تقریبا 100درصد افزایش یافته و علاوه بر آن اجاره و رهن منازل نیز خیلی بیشتر شده است.

این نماینده مجلس گفت: در اقتصاد کلان، نیاز است که همیشه مسکن‌سازی باشد و اصلا نمی‌توان گفت که یک زمانی ما در کشور نیاز به مسکن نداریم و حتما باید مسکن‌سازی ادامه داشته باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار کرد: نکته بعدی در رابطه با اشتغال در مسکن مهر، باید گفت که اشتغال حاصل از ساخت مسکن، موقت است اما اشتباه اساسی دولت این بود که فکر می‌کرد پولی که برای مسکن می‌گذارد، شغل پایدار ایجاد می‌کند و اینگونه نبود، زیرا یک مسکن یک شغل یک ساله ایجاد می‌کند و سال بعدی هم باید دوباره 50میلیون بابت ساخت مسکن بدهیم تا دوباره همان اندازه شغل ایجاد شود.

با اجرای مسکن‌مهر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بازار مسکن راهی دلالی شدند

باهنر گفت: اشکال آخر مسکن مهر این بود که دولت با ساخت‌وساز مسکن مهر بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را از بازار بخش مسکن بیرون کرد و اینها رفتند و در جاهای دیگر مانند بازار دلالی و صفته‌بازی و نهایتا گران‌شدن ارز و غیره که آسیب‌های جدی دربر داشتند، سرمایه‌گذاری کردند.

وی تاکید کرد: با این تفاسیر مسکن مهر باعث شد که تعدادی از خانوارها صاحب مسکن شوند و این خدمت خوبی بود، اما از طرف دیگر مشکلات فراوانی را موجب شد که اینها باید حل شود.

وجود 180حزب غیرفعال در کشور!

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا مردم در انتخابات به احزاب گرایش پیدا نمی‌کنند، گفت: درباره این موضوع که مردم برای رای دادن خیلی به احزاب و گروه‌ها توجهی ندارند، باید گفت که این موضوع را قبول داریم، همه مسئولان ما در کشور مستقیم و یا با یک واسطه توسط مردم انتخاب می‌شوند و ما نیازمند جدی وجود چند حزب قدرتمند و فراگیر هستیم.

باهنر گفت: ممکن است کسی بگوید که ما الان 200حزب داریم اما حدود 180مورد اینها اصلا فعال نیستند و مابقی هم که بخواهند فعالیت کنند محدوده‌های کمی را پوشش می‌دهند و من فکر می‌کنم احزاب، حلقه مفقوده در کشور هستند و راه حل بهبود این وضعیت این است که حزب باید در قوانین دارای یک سری اختیارات شود، یعنی اینکه منافع داشته باشد و مزار داشته باشد تا اینها راه بیفتند و من هم نظرم این است که باید کمک مردم باشند.

وی همچنین بیان کرد: تشکیل حزب جامع و تمام، نیروی انسانی قوی، سرمایه‌گذاری خوب و دارای هزینه و نیازمند یک منبع مالی است و یک مقدار چون در سابقه تاریخی مردم از احزاب خیلی دل خوشی ندارند، مردم هم نسبت به آنها کم توجهی می‌کنند.

دشمنان قسم‌خورده هاشمی رفسنجانی ممکن است دوباره به او هتک حرمت کنند

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی در رابطه با علت بیان سخنانی درباره به مصلحت بودن عدم کاندیداتوری هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات، تصریح کرد: جناب آقای هاشمی یک شخصیت و یک پدیده ویژه هستند و مدتها هم با او کار کرده‌ایم و الان به یکی دو دلیل مصلحت نیست که ایشان وارد عرصه شوند، یکی اینکه سنشان بالاست و تحرک لازم را برای ریاست قوه مجریه ندارند و یکی اینکه آقای هاشمی دشمنان قسم خورده و بی‌انصافی دارند که خیلی ممکن است دوباره به او هتک حرمت کنند و بر علیه ایشان فعالیت مخرب جدی انجام دهند.

وی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84، اظهار کرد: در همان دوره اینگونه بود که رای مثبت آقای هاشمی در نظرسنجی‌ها خوب بود اما رای منفی ایشان هم بالا بود و من این را شخصا به ایشان گفتم.

باهنر تاکید کرد: الان هم احساس من این است که هرچند ایشان طرفداران جدی زیادی در کشور دارد، اما رای منفی هم دارد و من فکر کنم آقای هاشمی می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری مدیریت کند و تاثیرگذار باشد و این کار بهتر است، اما صلاح مملکت خویش خوسروان دانند.

ضعف در تولید و گرانی، دو چالش اقتصادی پیش روی دولت

این نماینده مجلس با تاکید براینکه دو بحث جدی داریم در چالش‌های اقتصادی کشور که یکی گرانی و یکی هم مسئله تولید است، گفت: گرانی عوامل مهمی دارد که مهمترین آن نقدینگی است و ابتدای دولت احمدی‌نژاد که سرکار آمد، میزان نقدینگی کشور 70هزار میلیارد تومان بود و الان که می‌خواهند دولت را تحویل دهند، میزان نقدینگی 500هزار میلیارد تومان و چیزی حدود 7 برابر هشت سال قبل است و این خیلی تاثیر جدی روی تورم می‌گذارد.

وی با اظهار اینکه سرعت گردش پول، هدفمندی یارانه‌ها، تحریم‌ها و برخی علل دیگر نیز بر تورم تاثیر داشته اما مهمترین عامل تورم افزایش نقدینگی است، تاکید کرد: افزایش نقدینگی را نمی‌توان کم کرد، اما می‌توان آن را کنترل کر، رشد نقدینگی باید به اندازه رشد اقتصادی باشد، رشد اقتصادی در هشت سال گذشته بطور متوسط 4 درصد بوده اما رشد نقدینگی بالغ بر 20درصد بوده است.

لزوم جلوگیری از رشد نقدینگی

باهنر با تاکید براینکه باید جلوی رشد نقدینگی را گرفت، تصریح کرد: باید نقدینگی موجود در جامعه را به سمت کمک کردن به تولید برد نه اینکه وارد بازار دلالی شود، برخی از این مسائل ظرف یک سال می‌تواند نتیجه بخش باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تورم ساختاری حدود 20درصد است که اصلاح آن بسیار سخت و حدود چهار پنج سال طول می‌کشد، افزود: اما ما سال گذشته یک تورم 40درصدی داشتیم که حاصل سیاست‌های غلط و سایر عوامل بود.

با ادبیات فاخر، می‌توان به فکر ارتباط با سایر کشورها باشیم

این کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: دشمن نقشه‌های زیادی بر علیه ما دارد و می‌گوید تحریم باید تحریم فلج کننده باشد و ما نیز در برابر تحریم مقاومت کرده و به مقاومت ادامه می‌دهیم، و بسیاری از این تهدیدات را به فرصت تبدیل می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ما یک سری اصول و منافع داریم که اصول ما مانند مسئله هسته‌ای، حقوق بشر، دفاع از مسلمین و مستضعفین، با آمریکا در تضاد است و از این اصول هم دست بر نمی‌داریم اما می‌شود با ادبیات فاخر با تعامل و فعال کردن دیپلماسی رسمی و عمومی کشور این فشارها را کاهش داد.

وی ادامه داد: ما می‌توانستیم به 20درصد غنی‌سازی برسیم و بجای پنج قطع‌نامه سه قطع‌نامه علیه ما صادر شود و حتی می‌توانستیم کاری کنیم با ادبیات فاخر و دیپلماسی، سرعت تحریم را کم کنیم که باید در ادامه به فکر آن باشیم.

باهنر درخصوص ائتلافات صورت گرفته و با پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد بخاطر سیاست و یا بخاطر شخص دیگری کنار بکشید، گفت: یکی از نگرانی‌هایی که در بدنه اصولگرایی وجود دارد، تنوع کاندیداها است، یک گروه 2+1مشغول است که برادران خوب و مثبتی سرکار هستند و نقاط مثبتی دارند و یک مجموعه دیگر پنج نفره است که کاندیداهایشان ازجمله بنده در آن مجموعه ائتلاف هستند و یک تعداد هم مستقل هستند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌مهوری گفت: ما پیشنهادمان با مجموعه دوستانی که در بخش اصولگرایان هستند، این است که همه با هم جمع شوند و همه با یک سازوکار که بیشتر نظرسنجی است و ممکن است برخی پارامترهای ریز دیگر را هم دربر گیرد، تکلیف را روشن کنیم و یک مدیریت واحد اعمال شود، اگر هم این نه، ما پنج نفر اعلام کرده‌ایم که انشا الله قبل از ثبت نام یک نظر واحد برسید و آن سه نفر هم قبلا اعلام کرده‌اند که ما به یک نفر می‌رسیم.

باهنر تصریح کرد: ما فقط خواهش داریم که آن یک نفر را قبل از ثبت نام مشخص کنند، چون پس از ثبت نام یک مقدار کار سخت می‌شود و پیچیده، بر این مبنا اگر بقیه هم اقدام کنند بهتر است.

در ائتلاف جرزنی نکنید!

وی گفت: اگر در جام مقدماتی یا همان مرحله اول نفر اول نشوم، متعهد هستم و کنار میروم اما اگر هم اول شوم توقع دارم بقیه کنار بروند و کسی دوربرگردان و جرزنی نداشته باشد.

نظرسنجی‌ها هنوز دقیق نیستند

باهنر در پاسخ به این سوال که آیا به نطرسنجی اعتقاد دارید، با بیان اینکه این کار چندسالی بیشتر نیست که در کشور ما شکل گرفته، گفت: هنوز هم نظرسنجی‌ها دقیق نیستند البته بعضی جاها نظرسازی هم ممکن است باشد، با این وجود چون چند نهاد مختلف مرتب نظرسنجی می‌کنند و سعی می‌کنند که کارشان هم علمی باشد، تجربه نشان داده که معدل کارشان خیلی خوب و نزدیک به واقعه است، اما تک‌تک کارها اینگونه نیستند به همین دلیل به جمع‌بندی و تقاطی آنها اعتماد می‌کنیم. البته نظرسنجی بسیار هزینه‌بر است و در دسترس بوده و محرمانه سرّی نیست.

باهنر درمورد جایگاه خودش در نظرسنجی نیز اظهار کرد: در نظرسنجی قبل از سال اسم من در نظرسنجی نبوده، چون برای انتخابات خبری از من نبوده و تقریبا از اول سال 92 اسم من مطرح شد و نظرسنجی‌های بعد از عید که توسط سه چهار نهاد برگزار شده، من هنوز نتایج را ندیده‌ام و منتشر نشده است.

اگر هاشمی یا خاتمی بیایند آرایش بازی و چینش ائتلاف ما عوض می‌شود

وی همچنین درخصوص احتمال حضور خاتمی در انتخابات، گفت: تا آنجایی که خبر دارم گفته‌اند نمی‌آیم اما در عالم سیاست هیچ چیز غیرممکن نیست و اگر خاتمی یا هاشمی بیایند، نحوه آرایش بازی عوض می‌شود و چینش اعتلافات ما تغییر می‌کند، اما اینکه مثلا اصولگراها به نفع خاتمی یا هاشمی کنار برویم، غلط است.

باهنر درخصوص سیاست‌های خارجی کشور نیز با تاکید براینکه از نقاط مثبتی که تاکنون طی سالهای اخیر ایجاد شده باید استفاده شود، بیان کرد: ارتباطمان با برخی کشورهای آمریکای لاتین خوب و تنگاتنگ شده و حتما باید از این فرصت استفاده کنیم، اما این معنایش این نیست که نباید با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

وی گفت: در 25سالی که در مجلس بوده‌ام، حداقل با 1000نماینده همکار بودم و در زمان وزارت 200وزیر نماینده بودم و با آنها برخورد داشتم و آنها را می‌شناسم و به قول آقایون علماء، علم رجالم خوب است و آدما را می‌شناسم و فکر می‌کنم از بین اینها و سایر کسانی که رشد کرده‌اند می‌شود بسیاری از مدیران باتدبیر و با اعتدال انتخاب کرد که حتما این کار انجام خواهد شد.

باهنر ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد بسیار مهم است که دولت و رییس‌جمهور باید طرح و برنامه برای این حوزه داشته باشد و به موقع هزینه و کار کند، زیرا زبان هنز زبان بسیار نافذی است و خیلی حرف‌ها را می‌توان با زبان هنر به افراد قبولاند که با استدلالات فلسفی و منطقی نمی‌توان آن کارها را انجام داد.

خانم‌ها در دولت احمدی‌نژاد شانس آوردند

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه قائل به سهمیه در انتخاب وزرا نیستم، افزود: در دولت احمدی‌نژاد خیلی جاها من شانس نیاوردم، اما خانمها شانس آوردند به این معنا که اولین بار آقای رییس‌جمهور یک وزیر زن انتخاب کرد و اتفاقا بسیار مدیر و مقتدر از کار درآمد.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب حداقل با 10وزیر بهداشت و درمان کار کردم اما خانم دکتر وحید دستجردی جزو وزرای موفق کابینه و جزو وزیران موفق بهداشت و درمان کشور بود.

باهنر با اشاره به وجود چند مدیر زن دیگر در بدنه اصلی دولت گفت: از این بابت خانم‌ها شانس آوردند، زیرا با این اقدام، رئیسان جمهور آینده باورشان شد که در خانم‌ها هم مدیران موفق و جدی وجود دارد.

اگر امروز رییس‌جمهور باشم وزیر بهداشت و درمانم خانم دستجردی است

وی تاکید کرد: اگر وزیری را پیدا کردم که از خانم وحیددستجردی قوی‌تر بود، حتما او را معرفی می‌کنم و اگر امروز رییس‌جمهور باشم وزیر بهداشت و درمانم خانم دستجردی است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: سهمیه جنسیتی، بومی و منطقه‌ای قائل نیستم و دنبال افراد کارآمد هستم که در خانم‌ها بسیار این افراد هستند.

جبهه پایداری ما را اصولگرا نمی‌داند

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جبهه پایداری را در جرگه اصولگرایی می‌دانم، بگذریم از اینکه آنها ما را خیلی وقت‌ها اصولگرا نمی‌دانند و البته نقد هم به آنها داریم چون اصولگرایی جبهه پایداری در یک جمله یعنی اینکه خیلی تنگ است و خیلی‌ها از دریچه ورودی آقایون رد نمی‌شوند و بنابراین همیشه خیلی محدود می‌مانند، ولی ما چون در جرگه اصولگرایی آنها را قبول داریم، اگر حاضر به ائتلاف با همین فرایند باشند، کاندیدای آنها را هم حتما به ائتلاف راه خواهیم داد.

باهنر با باین اینکه با جبهه پایداری اختلاف موضع داریم و آنها بدنبال خالص‌سازی هستند و چهار پنج نفر از خودشان را بیرون کردند تصریح کرد: ما دعوت عام کردیم و هرکس که مصمم به اصولگرایی باشد و ما سابقه ضداصولگرایی از او نداشته باشیم، مشروط به اینکه با سازوکار ما تفاهم کند، وارد ائتلاف می‌شود.

در عمل به شعار سال 91 موفق نبودیم

به گزارش ایسنا، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در جمع اصولگرایان بندرعباس گفت: تعامل دولت و مجلس شورای اسلامی در آن دوره‌ها خیلی بیشتر از دو دولت نهم و دهم بوده است.

باهنر با بیان اینکه من با همه دولت‌های پس از انقلاب به غیر از دولت بازرگان و شهیدرجایی کار کرده‌ام، افزود: من به عنوان کسی که دوره‌های متعدد در مجلس حضور داشته‌ام و عمر کاری‌ام به 25 سال در مجلس می‌رسد، به این موضوع گواهی می‌دهم که رویدادهای نو پدیدی در دو دولت نهم و دهم رخ داد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعیین نامزد نهایی باید در یک زمان عقلایی انجام شود، تصریح کرد: اگر قرار به شوخی باشد بعد از انتخابات هم یک عده‌ای از نامزدها با رای مردم از صحنه خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: بالاخره در انتخابات ستادی تشکیل و هزینه‌هایی می‌شود از این رو کسانی که ثبت نام می‌کنند خیلی باید اتفاق مهمی بیافتد که حاضر باشند از صحنه رقابت کنار بروند، یعنی باید خودشان به یقین برسند وگرنه تاثیرگذاری سازوکارها کم می‌شود، بر همین اساس ائتلاف بزرگ اصولگرایان تلاش می‌کند در یک زمان منطقی و معقول نامزد خود را مشخص کند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از ثبت نام شاید نامزدی برای کناره‌گیری از صحنه تصمیم بگیرد اما اطرافیان وی مانع می‌شوند چون از مدت‌ها پیش ستاد تشکیل داده‌اند، کار و تفاهم و تبلیغات برای حضور در انتخابات کرده‌اند، بنابراین در جمع‌بندی نهایی دچار اشتباه محاسباتی می‌شوند، چون فکر می‌کنند رای نامزد مطلوب‌شان خیلی متفاوت از نتیجه نظرسنجی‌ها است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: توصیه‌ام به ائتلاف اکثریت اصولگرایان و سایر ائتلاف‌ها این است که قبل از ثبت نام کار تعیین نامزد نهایی خود را به پایان برسانند، چون اگر به بعد از ثبت نام نامزدها موکول شود این کار خیلی سخت خواهد شد.

باهنر در بخش دیگری از سخنانش افزود: واحدهای تولید از رهگذر اجرای هدفمندی یارانه‌ها متاسفانه خیلی متضرر شدند و نگرانی ما این است که تعداد زیادی از آنها در آستانه بیکاری قرار گرفته‌اند و حتی برخی هم اکنون تعطیل شده‌اند، در مجموع در سال 91 موفقیتی در تحقق اهداف شعار سال نداشتیم.

وی درخصوص مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: تا مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها آسیب‌شناسی نشود، اجرای مرحله دوم صحیح نیست، زیرا باید با احتیاط در این زمینه عمل کنیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


باهنر سهم نقدینگی کشور در سال 84 را حدود 65 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سال 92 را در حالی آغاز ‌می‌کنیم که این رقم به 500 هزار میلیارد تومان رسیده و از زمانی که کشور را به دولت نهم تحویل دادیم ظرف هفت سال، هفت برابر تورم افزایش یافته، در حالی که رشد نقدینگی باید برابر با رشد اقتصادی باشد.

وی افزود: دولت نهم و دهم با وجود تلاش‌های بی‌شائبه عمدتا به‌دنبال حل مسائل به‌ صورت مجرد بوده در حالی که در اقتصاد کلان کشور باید سبد سیاستی برنامه‌ای برای حل مشکلات و مسائل داشته باشیم.

باهنر افزود: اگر قوانین و برنامه‌ها سر جای خود قرار گیرند در سازمان‌ها ساختارها محور شوند و افراد به‌دنبال خود محوری نباشند، مشکلات اقتصادی برطرف می‌شود و مدعی هستیم و برای دولت استدلال کردیم که درست اجرایی شدن برنامه پنجم معضلات اقتصادی را به‌وجود نمی‌آورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016