پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وضعيت نامناسب جسمی و روحی رياض سبحانی، زندانی بهايی ۶۷ ساله

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ فرزند رياض سبحانی، شهروند بهايی ۶۷ ساله که به اتهام کمک مالی به دانشگاه آنلاين بهاييان که از تير ماه ۱۳۹۰ در زندان به سر می برد به کمپين بين المللی حقوق بشردرايران گفت که پدرش با توجه به شرايط سنی در شرايط جسمی و روحی بدی قرار دارد. اين زندانی بهايی از تيرماه سال ۱۳۹۰ در زندان به سر می برد و يکبار در اردبيشهت ماه ۱۳۹۱ به دليل حاد شدن بيماری قلبيش در بيمارستان بستری شد.

نعيم سبحانی، فرزند اين شهروند بهايی با اظهار اينکه وضعيت جسمی و روحی پدرش نامناسب است به کمپين گفت:« پزشکی قانونی برای مراقبت های درمانی و انجام آزمايش ها برای او دو ماه مرخصی درمانی تجويز کرده بود اما مسولان با يکماه و نيم مرخصی پدرم موافقت کردند که البته هر هفته خانواده ام می رفتند و با التماس يک هفته مرخصی ديگر را تمديد می کردند با اين حال خوشبختانه پدرم يک ماه و نيم توانست در خانه باشد و در اين مدت آزمايش هايش انجام شد. او اسفند سال گذشته به مرخصی آمد و دو هفته پيش در اواسط فرودين ماه به زندان مجددا به زندان برگشت. اما خانواده ام پس از برگشتش درملاقات هايشان ديده اند که پدر از نظر روحی خراب است و جسمش نيز رنجورتر شده است. بهرحال برای او در سن ۶۷ سالگی خيلی سخت است که دوباره به زندان برگردد و وضعيت نامناسب زندان را تاب بياورد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نعيم سبحانی که ساکن آمريکا است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« پدرم به دنبال مسدود شدن يکی از رگه هايش قلبش تيرماه سال گذشته به بيمارستان رفت و تحت عمل جراحی قرار گرفت اما دو روز پس از عمل جراحی دوباره به زندان منتقل شد بنابراين ديگر نتوانست تحت مراقبت قرار بگيرد و حالش روز به روز بدتر شد تا اينکه پزشک قانونی به او مرخصی دو ماه تجويز کرد.»

فرزند رياض سبحانی با اشاره اينکه وضعيت سلول های زندان رجايی شهر کرج بسيار غير بهداشتی است، گفت:« ۴-۵ زندانی را در هر سلولی که برای دو نفر ساخته شده است جا داده اند. در هر کدام از اين سلول ها ظاهرا فقط يک تخت آهنی وجود دارد و اين تخت بين زندانی ها تقسيم می شود و يا کسی که پيرتر از بقيه يا مريض است روی آن می خوابد. هر زندانی فقط يک پتو دارد که در زمستان اين شرايط برای زندانی ها خيلی سخت می شود. دستشويی و حمام زندان کثيف و غير بهداشتی است، غذای زندان کيفيت ندارد. رسيدگی هم صورت نمی گيرد چون اصولا زندانيان را انسان حساب نمی کنند که کاری برای اين وضعيت انجام دهند. اين شرايط برای زندانی که ۶۷ سال دارد طبيعتا خيلی سخت است.»

فرزند اين زندانی بهايی در خصوص خواسته اش از مسولان به کمپين گفت:« تيرماه امسال که بيايد دو سال می شود که پدرم در زندان است ما فقط اميدواريم که او با توجه به اينکه نصف دوران حبسش را گذارنده آزاد شود. فقط اميدواريم که به کمک وکلايش و همکاری مسولان اين اتفاق بيفتد چون زندان برای پيرمرد بيمار واقعا سخت است و هر روز ماندن در زندان او را رنجورتر می کند. اميدوارم صدای ما را مسولان قضايی بشنوند و او را آزاد کنند. »

رياض سبحانی، يکی از فعالان محفل بهايی ها در تهران بود که به همراه چند عضو ديگر محفل به مشکلات جامعه بهايی ها تهران رسيدگی می کرده است اما اين محفل در سال ۸۸ همزمان با بازداشت هفت عضو فعال جامعه بهايی ها که اکنون هر کدام با حکم ۱۰ سال حبس در زندان اوين هستند تعطيل شد. رياض سبحانی در تيرماه ۱۳۹۰ توسط ماموران امنيتی بازداشت شد و در دادگاه شعبه ۲۸ انقلاب به رياست قاضی مقيسه در تاريخ ۹ مهرماه ۱۳۹۰ به اتهام کمک مالی به دانشگاه ها بهايی ها در ايران به چهار سال حبس محکوم شد. اين حکم عينا در دادگاه تجديد نظر تاييد شد. اين زندانی بهايی اردبيشهت ماه ۱۳۹۱ به دليل مشکلات قلبی چند روز در بيمارستان بستری شد. اولين وکيل او عبدالفتاح سلطانی بود که او نيز در زندان اوين به سر می برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016