جمعه 6 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی: سال آینده شاهد سونامی مواد مخدر و قاچاق آن درمنطقه خواهیم بود

تهران- وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران حضور بیگانگان در منطقه را دلیل ناتوانی بخشی از مقامات محلی برای ایجاد امنیت دانست و گفت: در سال آینده مجموع مزارع تحت کشت تریاک در افغانستان به سه برابر افزایش خواهد یافت و در نتیجه ما شاهد سونامی مواد مخدر و قاچاق آن در منطقه خواهیم بود.

«علی اکبر صالحی» روز جمعه درسومین کنفرانس وزرای خارجه کشورهای قلب آسیا در آلماتی قزاقستان با برشمردن مشکلات مشترک موجود در منطقه از جمله توسعه نیافتگی، سطح پایین آموزش، کمبود منابع مالی، ساختارهای اقتصادی ضعیف و عدم سرمایه گذاری، آنها را موانعی دانست که تا حد زیادی بر منطقه تاثیرات منفی گذاشته است.

وی ناتوانی بخشی از مقامات محلی منطقه در استقرار نظم، قانون و فراهم شدن زمینه های رشد تروریزم، اعتیاد، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان یافته و سایر فعالیت های غیرقانونی را از نتایج دخالت نظامی بیگانگان در منطقه خواند.

صالحی با تاکید بر ناکارآمد بودن نظام حقوقی ایجاد شده در سرزمین های تحت دخالت نظامی بیگانگان، خروج نیروهای نظامی بیگانه از منطقه را راه حل مشکلات ذکر شده دانست.

وزیر امور خارجه، عبور مشکلات از مرزها و سرایت به دیگر کشورها را خصلت این مشکلات عنوان کرد و گفت: بنابراین هر کشور به تنهایی و یا در انزوا نخواهد توانست بر آن غلبه کند.

صالحی افزود: شواهدی وجود دارد که در سال آینده مجموع مزارع تحت کشت تریاک در افغانستان به سه برابر افزایش خواهد یافت و در نتیجه ما شاهد سونامی مواد مخدر و قاچاق آن از مسیرهای قاچاق خواهیم بود که نه تنها بر کشورهای همسایه افغانستان بلکه بر کل منطقه و جهان تاثیر خواهد گذاشت.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان قویا اعتقاد دارد که واکنش مسوولانه دولت افغانستان و کشورهای منطقه، برای تضمین آینده این منطقه در برابر چنین تهدیداتی ضروری است.

به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، وی تصریح کرد: برغم این گونه داده های نگران کننده، در کشورهای قلب آسیا ظرفیت های بسیار خوبی وجود دارد که برای ما زمینه های سودمند تلاش جمعی در جهت حل مشکلات مشترک را فراهم می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی ادامه داد: گستردگی جغرافیایی کشورهای منطقه و ظرفیت های آن مانند دارا بودن نیمی از جمعیت جهان، بازار قوی با نیروی کار زیاد، بزرگترین منابع انرژی جهان و ذخایر معدنی و طبیعی بی شمار، تاریخ مشترک و

پیوندهای فرهنگی کشورهای منطقه فرصت های طلایی برای همکاری در منطقه را فراهم کرده است.

وی بر ضرورت استفاده از عنصر مشورت و رایزنی میان کشورهای منطقه در راستای اعتماد سازی تاکید کرد و آن را نیروی محرکه پیشرفت و همکاری و در نتیجه ضامن موفقیت دانست.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه ابراز امیدواری کرد که افغانستان و سایر کشورهای قلب آسیای از منافع اعتمادسازی بهره برده و همکاری های منطقه ای خود را به منظور ایجاد یک منطقه امن، با ثبات و خوشبخت، تعمیق دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016