شنبه 7 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اداره اطلاعات انرژی آمريکا: ۶۹ ميليارد دلار درآمد نفتی ايران در ۲۰۱۲

اداره اطلاعات انرژی آمريکا جمعه ششم ارديبهشت طی گزارشی اعلام کرد که تخمين زده می‌شود درآمد خالص ايران در سال ۲۰۱۲ از محل صادرات نفت و ميعانات گازی در مجموع ۶۹ ميليارد دلار باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو فردا ـ اين گزارش می‌افزايد که درآمد خالص ايران از محل صادرات نفت و ميعانات گازی در سال گذشته نسبت به سال قبل آن تا ۲۸ درصد کاهش يافته است.

بر اساس اين گزارش صادرات نفت ايران در سال گذشته به کمترين ميزان از زمان ۱۹۸۶ (سال پايانی جنگ ايران و عراق) رسيد.

اداره اطلاعات انرژی آمريکا در تازه‌ترين گزارش خود می‌گويد که حجم صادرات نفت و ميعانات گازی ايران در سال ۲۰۱۲ تا ۳۹ درصد نسبت به سال قبل آن کاهش يافته و به رقم ۱٫۵ ميليون بشکه در روز رسيده است. اين رقم در سال ۲۰۱۱ حدود ۲٫۵ ميليون بشکه بود.

بر اساس اين گزارش صادرات نفت و ميعانات گازی ۸۰ درصد کل صادرات ايران را تشکيل می‌دهد و بر اساس برآوردها ۵۰ تا ۶۰ درصد درآمدهای دولت ايران از محل توليد نفت حاصل می شود.

اداره اطلاعات انرژی آمريکا می‌گويد که تحريم‌های نفتی و بانکی غرب نه تنها باعث افت صادرات نفت ايران شده، بلکه پروژهای نفتی ايران، جذب سرمايه‌ها و توليدات نفتی ايران را به شدت تحت تاثير قرار داده است.

بر اساس اين گزارش در حالی که عرضه جهانی نفت در سال گذشته تا ۲ درصد، به عبارتی ۱٫۸ ميليون بشکه افزايش يافته بود، توليد نفت ايران نسبت به سال ۲۰۱۱ روزانه ۷۰۰ هزار بشکه افت داشته است که مهمترين عامل آن تحريم‌های غرب بوده است.

بر اساس اين گزارش، ايران که تا نيمه‌های سال ۲۰۱۲ دومين توليدکننده بزرگ نفت اوپک بود، در ماه اوت اين جايگاه را به عراق تحويل داد.

ايران هنوز بصورت رسمی رقم صادرات نفت خود در سال گذشته را اعلام نکرده است، اما برای صادرات ميعانات گازی (نوعی نفت بسيار سبک که از چا‌های گازی بيرون می‌آيد) درآمدهای صادراتی از اين محصول خام را ۷٫۵ ميليارد دلار عنوان کرده است که تقريبا برابر با حجم صادرات ميعانات گازی ايران در سال ۲۰۱۱ است؛ به عبارتی ديگر عمده کاهش صادرات نفتی ايران مربوط به نفت خام می‌شود.

گفته می‌شود که ايران روزانه ۳۶۰ هزار بشکه توليد ميعانات گازی دارد که ۶۰ درصد آن به خارج از کشور صادر می‌شود. امارات با خريد روزانه ۱۲۰ هزار بشکه، بزرگترين مشتری ميعانات گازی ايران است.

ايران اعلام کرده است که در سال گذشته خورشيدی ۴۱ ميليارد و ۳۳۴ ميليون دلار صادرات غير نفتی (با احتساب ميعانات گازی) و ۵۳ ميليارد و ۳۴۸ ميليون دلار واردات داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016