دوشنبه 9 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعلام جرم دادستانی آلمان عليه صادرکنندگان تجهيزات غيرمجاز به ايران

• دادستانی فدرال آلمان عليه سه ايرانی و يک آلمانی به اتهام نقض قانون تحريم صدور تجهيزات حساس به ايران اعلام جرم کرده است. تجهيزات صادر شده به ايران در تاسيسات اتمی آب سنگين اراک مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

در کيفرخواست دادستانی فدرال آلمان که در تاريخ ۲۶ ماس ۲۰۱۳ صادر شده، اسامی متهمان به اين شرح اعلام شده است:

- غلامعلی ک، ۷۰ ساله، دارای تابعيت ايرانی و آلمانی
- کيانزاد ک، ۲۵ ساله، دارای تابعيت ايرانی و آلمانی
- حميد خ، ۸۰ ساله، دارای تابعيت ايرانی و آلمانی
- رودولف م، ۷۸ ساله، دارای تابعيت آلمانی

دادستانی فدرال آلمان اين چهار نفر را متهم کرده که به‌طور مشترک و در همکاری با يکديگر و با آگاهی به ممنوع بودن صدور تجهيزات مورد نظر به ايران، در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در ۵ محموله و در مجموع ۹۲ دستگاه "ونتيل‌های مخصوص" ساخت آلمان به ايران صادر کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در موردی ديگر افراد فوق متهم‌اند که در صدور ۴ محموله و در مجموع ۸۵۶ دستگاه "ونتيل‌های مخصوص اتمی" ساخت هند به ايران به عنوان واسطه و تسهيل‌کننده عمل کرده‌اند.

محموله‌های ياد شده بخشی از يک سفارش بزرگ از ايران به ارزش ميليون‌ها يورو بودند. پيش‌پرداخت خريدها و سازماندهی انتقال محموله‌ها به ايران بر عهده "غلامعلی ک." بوده است. غلامعی ک. پيشتر در ايران شاغل بود و در آنجا صاحب مجموعه‌ای از تيم‌های واردکننده کالاست.

کيانزاد ک. فرزند غلامعلی ک. هم در هامبورگ کار می‌کرد و هم کارمند موسسه‌ای در ايالت زاکسن‌آنهالت بود، که مسئوليت حمل و انتقال ۵۱ عدد از ۹۲ دستگاه "ونتيل‌های مخصوص" ساخت آلمان به ايران را بر عهده دارد.

رودولف م، متهم آلمانی اين پرونده، مديرعامل شرکتی در تورينگن است. اين شرکت ۴۱ دستگاه از ۹۲ دستگاه فروخته‌شده به ايران را توليد کرده است.

حميد خ. متهم ديگر پرونده تاجری در ايالت نيدرزاکسن است و به عنوان رابط ميان رودولف م. و سفارش‌دهنده‌های ايرانی عمل می‌کرد.

استفاده از آدرس‌های جعلی

متهمان برای فرار از کنترل‌های گمرکی، از آدرس‌های جعلی در کشورهای مختلف آسيايی به عنوان مقصد محموله استفاده می‌کردند.

در کيفرخواست دادستانی فدرال آلمان آمده است که مقصد واقعی همه محموله‌ها سازمانی در ايران بود که مسئوليت ساخت تاسيسات آب سنگين اراک را بر عهده داشت.

در کشورهای غربی اين نگرانی وجود دارد که ممکن است ايران از راکتور آب سنگين اراک برای توليد پلوتونيوم استفاده کند که همانند اورانيوم قابل استفاده در توليد بمب هسته‌ای است.

سازمانی که در ساخت‌وساز راکتور آب سنگين اراک مسئول است در فهرست تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران قرار دارد. مطابق اين تحريم‌ها فروش هر نوع مواد و مصالح و تجهيزات به اين سازمان، صرفنظر از نوع آن، ممنوع است.

متهمانی که دادستانی فدرال آلمان عليه آنها کيفرخواست صادر کرده است، از اين تحريم و ممنوعيت مطلع بوده‌اند. ونتيل‌هايی که از طريق افراد فوق از هند به ايران ارسال شده نيز در فهرست کالاهايی بودند که صدور آنها به ايران غيرمجاز بوده است.

سفارش دهنده‌ی همه‌ی محموله‌های ياد شده يک ايرانی ۴۸ ساله است که برای دور زدن تحريم‌های ايران تلاش می‌کند و به اين خاطر در شماری از کشورهای ثالث دارای شرکت‌های پوششی است. در گزارش منتشر شده از کيفرخواست دادستانی آلمانی، نامی از اين ايرانی ۴۸ ساله برده نشده است.

سازمان مسئول ساخت و ساز راکتور آب سنگين اراک در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ تهيه ونتيل‌های موردنياز را به فرد ياد شده سپرده است.

چهار متهم يادشده در اوت سال ۲۰۱۲ در آلمان بازداشت شدند. غلامعلی ک. و پسرش کيانزاد ک. از آن زمان تا کنون در بازداشت موقت به‌سر می‌برند. اما حميد خ. و رودولف م. با موافقت دادستانی فدرال به‌طور مشروط و موقت آزاد شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016