سه شنبه 10 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رسانه‌های ترکيه: ديدار پنهانی ميان ايران و "پ‌ک‌ک"

• بر اساس گزارش برخی روزنامه‌های ترکيه ديداری پنهانی ميان ايران و "پ‌ک‌ک" صورت گرفته است. بر اين اساس، ايران با پيشنهاد ارسال کمک‌های نظامی به "پ‌ک‌ک"، از جنگ‌جويان کرد خواسته است که از خاک ترکيه خارج نشوند.

دويچه وله ـ بر اساس گزارشی که روزنامه "مليت" در روز دوشنبه (۹ ارديبهشت/ ۲۹ آوريل) منتشر کرد، ايران درصدد ارسال کمک‌های نظامی به گروه کردی "پ‌ک‌ک" است. شرط ايران برای ارسال کمک‌ها، انصراف نيروهای مسلح "پ‌ک‌ک" برای خروج از خاک ترکيه اعلام شده است.

در اين گزارش که در سايت "تودی زمان" به زبان انگليسی نيز انتشار يافته، آمده است که سردار قاسم سليمانی، فرمانده نيروهای قدس سپاه پاسداران، ديدار پنهانی با مورات (مراد) کارايلان، رهبر شاخه نظامی "پ‌ک‌ک" داشته و کوشيده است که اين حزب کردی را از مصالحه با دولت ترکيه منصرف کند.

به نوشته روزنامه‌های ترکيه، قاسم سليمانی به "پ‌ک‌ک" کمک‌های لجستيکی، سلاح‌های سنگين و تجهيزات نظامی وعده داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خروج نيروهای مسلح "پ‌ک‌ک" از خاک ترکيه يکی از شروط برای آغاز روند صلح در مذاکرات دولت ترکيه با عبدالله اوجالان، رهبر "پ‌ک‌ک" بوده است. اين مذاکرات از ماه اکتبر ۲۰۱۲ آغاز شد و سرانجام با "پيام تاريخی" اوجالان به مناسبت نوروز شکل نهايی به خود گرفت.

اوجالان از نيروهای "پ‌ک‌ک" خواسته بود که از مبارزه مسلحانه خودداری کنند و از مناطق مرزی ترکيه خارج شوند. بنا به نوشته روزنامه‌های ترکيه، شاخه نظامی "پ‌ک‌ک" و مورات کارايلان نيز از اين پيام طرفداری کرده‌اند.

روزنامه‌های ترکيه به نقل از کارايلان می‌نويسند که وی در يک کنفرانس خبری که در هفته گذشته در کوه‌های قنديل برگزار شد، تصريح کرده است که "کشورهای متعددی در منطقه هستند که با ترکيه مناسبات خوبی ندارند. اين کشورها می‌توانند به ما ياری رسانند و پ‌ک‌ک نيز قادر است سطح مبارزه خود را ارتقا دهد."

رهبر نظامی "پ‌ک‌ک" گفته است: «شايد پيگيری روند صلح ناشی از خواست حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) برای پيروزی در انتخابات پيش رو باشد، اما مطمئناً تصميم آن از سوی دولت ترکيه اتخاذ شده است.»

گرچه کارايلان در کنفرانس خبری نگفته که کدام کشورهای منطقه حاضر به حمايت نظامی از "پ‌ک‌ک" هستند، اما روزنامه مليت می‌نويسد که اشاره وی به ايران بوده است.

نقش "پ‌ک‌ک" در رقابت‌های منطقه‌ای ايران و ترکيه

سايت تابناک نيز با اشاره به گزارش روزنامه‌های ترکيه مدعی شد که اين کارزاری تبليغاتی عليه جمهوری اسلامی است. تابناک می‌نويسد: «اين ادعاها در حالی از سوی مطبوعات ترک مطرح می‌شود که شواهد ميدانی و تحولات اخير، حاکی از روندی دقيقاً برعکس است؛ بدين معنا که دولت ترکيه تلاش دارد همزمان با حصول توافق با "پ‌ک‌ک" و امتياز دادن به آن‌ها، نوک پيکان اقدامات آنان را به سوی ايران منحرف کند.»

سايت تابناک در گزارش روز ۹ ارديبهشت خود می‌افزايد: «رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه در قالب توافق‌نامه‌ای که با اوجالان و ديگر رهبران نظامی کرد ترکيه به امضا رسانده‌، از آنها خواسته بخشی از نيروهای "پ‌ک‌ک" که به مناطق کردنشين ايران وابستگی دارند، به ايران رفته و به گروهک "پژاک" بپيوندند.»

به گفته روزنامه‌های ترکيه پيشنهاد نظامی ايران به "پ‌ک‌ک" از سوی "منابع رسمی اقليم کردستان عراق و دولت مرکزی اين کشور" نيز تاييد شده است. گفته می‌شود که گروه "پ‌ک‌ک" به دليل توافق موجود با دولت ترکيه پيشنهاد ايران را رد کرده است.

رسانه‌های ترکی به نقل از راديو دولتی جمهوری اسلامی می‌نويسند که ايران "مصالحه ميان دولت ترکيه و گروه پ‌ک‌ک را گامی در جهت تامين منافع آمريکا و ديگر قدرت‌های استعماری" می‌داند. به گفته راديوی دولتی ايران، توافقات کنونی در "جهت تثبيت دولت اسرائيل" و از ميان برداشتن "مقاومت در برابر صهيونيسم و امپرياليسم" در خاورميانه به شمار می‌آيد.

يک ديپلمات ارشد ايران در گفت‌وگو با روزنامه مليت در هفته پيش تصريح کرده است که جمهوری اسلامی نگران عقب‌نشينی نيروهای "پ‌ک‌ک" از ترکيه است. اين ديپلمات ايرانی به روزنامه مليت گفته است که جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد که نيروهای کرد ايرانی وابسته به "‌پ‌ک‌ک" به مناطق اصلی خود بازگردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016