پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا عارف: سران فتنه آمريکا و انگليس هستند

مهر ـ معاون اول دولت اصلاحات در خصوص سرانه فتنه گفت: رهبر معظم انقلاب در ديدار با مردم قم در دی ماه ۸۹ تاکيد کردند سران فتنه آمريکا و انگليس هستند اما بايد موضوع فتنه در فضای مناسب کارشناسی شود و سهم گروه‌ها و افراد مختلف با نگاه به آينده مشخص شود اما تريبون نبايد فقط در اختيار عده‌ای خاص باشد و امکانی برای رقيب نباشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا عارف که به استان آذربايجان غربی کرده در جمع خبرنگاران و روزنامه‌نگاران محلی اروميه ضمن اشاره به انتخابات رياست جمهوری،تاکيد کرد: انتخابات رياست جمهوری آتی بسيار مهم است و با توجه به نامگذاری امسال حتما قبول داريد که بزرگترين مصداق حماسه سياسی انتخابات پيش رو است. بنابراين همه بايد تلاش کنيم که انتخابات ما پرشور و فراگير باشد که بتوان حرکتی جهشی و شجاعانه داشت که بتوانيم نام حماسه را بر آن بگذاريم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: تلاش ما در اين مرحله اين است که دوستانی که در انتخابات ۸۸ به دلايلی هزينه‌های غير ضروری دادند بخشی از فعالين کشور را تشويق کنيم تا با عبور از گذشته و نگاه به آينده در صحنه بيايند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: بر اين باوريم که استان آذربايجان غربی يکی از پايگاه‌های جريان اصلاح طلب کشور است و در انتخابات گذشته هم مردم استان همراهی خود را با جنبش اصلاحات نشان دادند و اميدواريم در اين زمينه نيز در اين دوره پيشتازی خود را نشان دهند.

عارف در پاسخ به سوالی در خصوص معضل درياچه اروميه تاکيد کرد: درياچه اروميه ثروتی ملی است و اتفاقی که در چند سال اخير افتاد، موجب نگرانی همه دلسوزان کشور شد. ما نمی گوييم، مساله درياچه اروميه فقط مربوط به اين استان است بلکه اين مساله مربوط به همه کشور است. اگر از اين وضعيت نجات پيدا نکند. ادامه پيدا کند مهم ترين حطر را مساله زيست محيطی کشور به دنبال خواهد داشت. اگر اين مسير ادامه پيدا کند، وضعيت روشن است و چند استان منطقه به استان کويری تبديل می شوند. بنابراين بايد جلوی اين فاجعه ملی گرفته شود. راهکارهای ضربتی که لازم است انجام شود نمی دانم چقدر جوابگو است اما بحث‌هايی است که احداث سدها و مهار آبها موجب اين مساله شده است اما آنچه قطعی است اينکه وضعيت اکوسيستم منطقه در يک دهه گذشته و کاهش نزولات آسمانی بوده که بايد راه حلی برای آن انديشيده شود. اميدواريم با نگاهی علمی با اين مساله به حفظ اين درياچه و درياچه پريشان در استان فارس که مشکلی مشابه دارد، کمک کنيم.

وی همچنين در خصوص برنامه هايش برای شهرهای مرزی تصريح کرد: در دهه اول انقلاب،بعد از جنگ تحميلی به دليل مشکلاتی که ما در منطقه داشتيم نتوانستيم، روی نوار مرکزی پايه‌های پيشرفت را فراهم کنيم. برنامه ما در دستور کارمان بحث نوار مرزی است که با اين رويکرد اولويت ما توسعه نوار مرزی است.

عارف در خصوص پتانسيل اين استان نيز خاطرنشان کرد: ما از پتانسيل‌های استان آذربايجان تا کنون نتوانستيم درست استفاده کنيم. اگر از پتانسيل گردشگری اش استفاده کنيم می ‌توانيم بحث اشتغال استان را حل کنيم. زمانی آذربايجان نرخ بيکاری‌اش يک رقمی بود اما الان متاسفانه حدود ۱۲ درصد رسيده است.

کانديدای انتخابات رياست جمهوری با اشاره به مساله کشاورزی استان نيز تصريح کرد: در بخش کشاورزی اين استان پتانسيل خوبی دارد البته به شرطی که به صورت علمی اين بخش را اداره کنيم. اگر ما بدون اينکه بخواهيم سطح کشت را کاهش دهيم آبياری را به صورت علمی اداره کنيم می توانيم از مصرف بی‌رويه آب جلوگيری کنيم. يکی از مشکلات درياچه می گويند برداشت غيرعلمی از درياچه است. اگر آبياری را به صورت علمی دنبال کنيم می توانيم توليدات را صادر کنيم.

وی با اشاره به وضعيت صنعت در اين استان يادآور شد: در سال ۸۳ وقتی بحث پل درياچه جدی شد مساله‌ای در راه آهن ايجاد شد. سازمان مديريت با احداث همزمان جاده مخالف بود. برای نجات غرب کشور و کردستان بايد اين راه آهن احداث شود و ما جمع‌بندی‌مان اين بود که با احداث اين راه آهن يک گام به سمت صنعت می‌رويم. نمی‌دانم در چند سال گذشته روی اين مساله کار شد يا نه اما اولويت ما احداث راه آهن اروميه خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از مشاوران جوان در دولت گفت: ما نگاهمان به اداره کشور شايسته‌سالاری است و بنای ما بر اين است که از افراد شايسته استفاده کنيم. ما به اعتقاد افراد در اجرای برنامه کار داريم. طرح ما اين است که در کنار هيات مشاوران هيات منتقدان را هم تشکيل دهيم.

عارف در خصوص سوالی مبنی بر صلاحيت حضور خاتمی در انتخابات يادآور شد: چرا بايدشخصيت برجسته‌ای که عملکرد درخشانی داشته است و در طول انقلاب و پس از آن وفاداری‌اش را به امام و آرمانهايش نشان داده است رد صلاحيت شود؟ اگر جمعبندی آقای خاتمی اين باشد که حضور يابد، من نگرانی ندارم اما شايد جمع‌بندی ايشان اين باشد که به رهبری اصلاحات ادامه دهد و اين جريان را جلو ببرد که به نظرم اهميت اين کار کمتر از رياست جمهوری نخواهد بود.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به اين سوال که آيا شما با واژه سران فتنه موافق هستيد يا نه، اذعان داشت: رهبر معظم انقلاب در ديدار با مردم قم در دی ماه ۸۹ تاکيد کردند سران فتنه آمريکا و انگليس هستند .اما بايد موضوع فتنه در فضای مناسب کارشناسی شود و سهم گروه‌ها و افراد مختلف با نگاه به آينده مشخص شود اما تريبون نبايد فقط در اختيار عده‌ای خاص باشد و امکانی برای رقيب نباشد.

وی با اشاره به برخی مشکلات کشور يادآور شد: مشکل ما عقلانيت است. اگر عقلانيت بر همه امور حاکم بود کمتر مشکل داشتيم. اگر ما نگاهمان به يک روند کلی باشد و سعی کنيم بر اساس خرد جمعی کشور را اداره کنيم. خيلی از مسائل ما در بخش‌های مختلف از جمله سياسی، فرهنگی و روابط بين الملل که با آن رو به رو هستيم الان رو به رو نبوديم و بايد شعار ما بايد حاکميت و عقلانيت بر همه امور باشد.

عارف در خصوص برنامه هايش برای مبارزه با فساد اقتصادی تاکيد کرد: ما برنامه کاملی در اين زمينه داريم و برنامه ۵ ماده‌ای تدوين کرديم و رويکرد ما مشخص است که بخشی از آن شفاف‌سازی است يعنی مسير اطلاعات را شفاف می‌کنيم. برگزاری مناقصه‌ها و رانتهايی که از اين مسير عده‌ای برخوردارند را حذف کنيم. همچنين برخی قوانين بايد اصلاح شود البته من معتقدم نياز به قانون جديد نداريم اما در عين حال برخی قوانين ما به دليل ابهام زمينه فساد را فراهم می‌کنند. اگرچه ما نمی توانيم حتی فسادهای کوچک را کنار بگذاريماما بايد با دانه درشت‌ها برخورد کنيم و اولويت ما مبارزه با فساد بايد باشد.

وی در خصوص انرژی هسته‌ای تاکيد کرد:ما موظفيم در همه مجامع از حقوق ملی و منافعمان محافظت و دفاع کنيم و با اين فرض اعتقاد به تعامل با دنيا داريم. در تعامل با کشورها هم ببه حقوق خود و ديگران توجه داريم و نمی آييم خودمان را در موضع رهبری دنيا قرار دهيم و رهنمود به دنيا بدهيم در حالی که در حل مشکلات خودمان مانده ايم. ما مسئول چهارديواری کشومان هستيم و بايد از حقوق آن دفاع کنيم و در موضع ضعف مذاکره نخواهيم کرد. اگر در موضع ضعف مذاکره کنيم شرايطی به ما تحميل خواهد شد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در خصوص مواضعش نسبت به کشور فلسطين و لبنان، اظهار داشت: ما در چارچوب سياست‌های کلی و ديپلماسی با دنيا کار می‌کنيم. فلسطين از شعارهای انقلاب ما بوده است. ملت مظلوم فلسطين آواره شده‌اند و به عنوان يک وظيفه ملی و شرعی مساله فلسطين را دنبال خواهيم کرد. موضع ما اين است که بايد ساکنان فلسطين به سرزمين های خودشان برگردند و خودشان بايد حکومت‌شان را تعيين کنند.اگر دنيا به اين نتيجه برسد می‌شود به راحتی اين مشکل را حل کرد. ما همه کشورها به جز اسرائيل را به رسميت می شناسيم.

عارف در خصوص تعدد کانديداها انتخاباتی تصريح کرد: ما کشوری هستيم که بيشترين انتخابات را داريم و می توانيم بگوييم که همه مسئولين کشور به صورت مستقيم يا غير مستقيم توسط مردم انتخاب می‌شوند. بنابراين هيچ راه حلی جز داشتن احزاب فراگير نداريم يعنی رويکرد کشور بايد به سمت احزاب فراگير باشند يعنی احزابی که قائل به فرد نباشند. اگر اين رويکرد را دنبال کنيم ديگر گرفتاری تعدد کانديدا را نخواهيم داشت.

وی ادامه داد: در شرايط فعلی تعدد کانديدا امر بدی نيست. چون بعد از انتخابات ۸۸ بخشی از مردم بی‌انگيزه شدند و حضور کانديداها با عقبه‌های مختلف می‌تواند، به حضور پر رنگتر مردم تا مرحله ثبت‌نام کمک کند. اما بعد از مرحله ثبت نام ما بايد کمک کنيم که مردم به راحتی بتوانند انتخاب کنند. اگر تعداد کانديداها از تعداد محدودی يشتر شود مردم در انتخاب ياری نمی‌شوند و فردی هم که رای حداقلی می‌آورد، انتخاب خواهد شد و هم نگاه دنيا به اين رئيس جمهور نگاه حداقلی خواهد بود. بنابراين جريان‌های سياسی با ائتلاف‌ها به مردم کمک کنند و من برای اجماع خوش‌بين هستمو توصيه ما اين بود که هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرايانبه نتيجه برسند.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به سوالی در خصوص توهين سرمقاله روزنامه کيهان به خاتمی يادآور شد: مقاله کيهان مقاله بدی بود و نه رعايت اخلاق و نه رعايت جايگاه حقوقی شده بود. نويسنده خود را در جايگاه مدعی‌العموم قرار داده و قضاوت زشتی کرده بود. اميدواريم همه نويسندگان رعايت اخلاق را کنند. ما مدعی فرهنگ اصيل هستيم پس بايد با توجه به عقبه فرهنگی عمل کنيم و کشور را به هم نزنيم. آقای خاتمی هم خدماتش بر همه آشکار است.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای اصل ۱۴ و ۱۵ قانون اساسی اظهار داشت: بحثی که در طول سال‌های گذشته داشتم، اجرای دقيق تمام اصول و بندهای قانون اساسی است و وقتی اين را مطرح کردم نگاهم به قوميت‌ها و فرهنگ‌ها در مناطق مختلف کشوربود. ما بايد زمينه رشد فرهنگ‌های بومی را فراهم کنيم. متاسفانه گاهی با ديد تنگ‌نظرانه به اين مساله نگاه می‌شود اما ما اميدواريم قانون به طور جدی دنبال شود.

وی در خصوص پرسشی مبنی بر مشکلات استان آذربايجان گفت: من آذربايجان را کل ايران می دانم و نمی تتوانيم بگوييم که آذربايجان يک اقليت است. شما در کدام استان می‌رويد که ۲۰ درصد آذری نبينيد؟ متاسفانه به دليل برخی از اشکالات اين مساله سياسی شده است
وی در پايان در خصوص مشکلات آذربايجان يادآور شد: کجای کشور است که مشکل نداشته باشد؟ تمام استان‌های کشور مشکل دارند.بايد بتوانيم با اولويت قرار دادن مسائل اصلی، مشکلات را حل کنيم.

عارف در پايان در پاسخ در خصوص وضعيت مطبوعات در کشور خاطرنشان کرد: بايد مطبوعات حمايت شوندو به نفع ماست که جريان آزاد اطلاع رسانی را حمايت و زمينه نقد را فراهم کنيم و اجازه دهيم رسانه‌ها در همه امور نقد کنند. اگرسياست دولت و دستگاه‌های اجرايی نقد شود به نفع کشور است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016