یکشنبه 15 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ولایتی: هرگز نگفته‌ام که هاشمی در فتنه ۸۸ نقش داشته است

به گزارش خبرنگار ایلنا علی اکبر ولایتی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه که در سایت مشرق برگزار شد گفت: زمانی که کاری را شروع می‌کنیم باید برای آن نیز برنامه ریزی‌ داشته باشیم و برنامه‌های اقتصادی ما برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت است و ما در کوتاه مدت بدنبال آن هستیم تا مشکلات اولویت دار زود‌تر از مشکلات دیگر به نتیجه برسد لذا در مباحث اقتصادی برنامه‌های کوتاه مدت مدنظر قرار می‌گیرد.

وی افزود: در تقسیم بندی دیگر در برنامه‌های اقتصادی همواره بدنبال این هستیم تا در برنامه‌های بلندمدت و ثبات قیمت‌ها برنامه‌های خود را عملیاتی کنیم.

عضو ائتلاف سه گانه بیان داشت: عدم ثبات قیمت‌ها و سرمایه گذاری‌های داخلی و بیکاری و تورم باید در برنامه‌های کوتاه مدت حل شود.

دبیرکل بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های میان مدت و بلند مدت همواره بدنبال این هستیم که سیاست‌های اقتصادی کلان در راستای تولید و واگذاری کار‌ها به مردم ادامه بدهیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اقتصاد توزیعی و مصرفی اگر با هم اجرایی نشود قطعا باعث تورم خواهد شد لذا دولت‌ها باید تصمیمات جدی بگیرند تا توزیع و مصرف در کشور به یک یکسانی برسد.

دبیرکل بیداری اسلامی گفت: کاندیداهای کابینه را کاملا بعد از انتخابات مشخص خواهیم کرد ولی در حال حاضر نیز اعلام می‌کنیم که از چه افرادی می‌خواهیم در کابینه خود استفاده کنیم چرا که برنامه و اعلام نظراتی که امروزه داریم تنها در این راستا است که نفرات را بیان کنیم.

ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا ایران سوریه را در اجرای برنامه‌ها تنها خواهد گذاشت یا خیر گفت: حتما سوریه تنها نیست و ایران نیز سوریه را تنها نخواهد گذاشت‌‌ همان گونه که طی سی و چند سال گذشته در هیچ یک از مسائل سوریه را تنها نگذاشته‌ایم بعد از این هم سوریه را تنها نخواهیم گذاشت.

وی افزود: اگر کمک ایران به مردم سوریه نبود قطعا تاکنون و دو سال از مقاومت که می‌گذرد سوریه دوام نمی‌آورد و سقوط می‌کرد در حالی که شاهد هستیم پس از گذشت دو سال تمام کشور‌ها دست به دست هم داده‌اند و آبروی خود را در جهان به مخاطره انداخته‌اند تا سوریه را ساقط کنند.

وی در خصوص مواضع دولت آینده ائتلاف سه گانه در رابطه با سیاست‌های خارجی گفت: در حوزه بین الملل برنامه‌های بسیاری را در اختیار داریم و در نظر داریم که کار‌شناسانه برنامه‌های خود را که طراحی شده است اجرایی کنیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: ما برای آینده تدبیرمان این است که روابط خود را با کشور‌ها توسعه دهیم و در رابطه با آمریکا نیز‌‌ همان صحبت‌هایی که مقام معظم رهبری در اولین فروردین انجام داده‌اند را دنبال خواهیم کرد و ما در روابط خارجیمان بدنبال تنش زایی نیستیم.

وی در رابطه با نظرسنجی‌ها نیز گفت: نظرسنجی‌ها بهتر است که از سوی مراجع دینی و علما بیان شود چراکه نظرسنجی‌هایی که از سوی مردم انجام می‌گیرد بیشتر بدنبال مقبولیت است و نظرسنجی‌هایی که از سوی علما و فرهیختگان انجام می‌شود همواره در راستای مشروعیت و مقبولیت توامان می‌باشد و برای ائتلاف سه گانه دیدگاه‌های مراجع دینی و علما ملاک است.

ولایتی در رابطه با مسائل هسته‌ای نیز گفت: بنای ما در مسائل هسته‌ای این است که روابطمان را با کشورهای همسایه و عربی توسع دهیم و اگر مشکلی وجود دارد مشکلات را با مذاکره حل کنیم.

دبیرکل بیداری جهانی اسلامی با بیان این مطلب که قطعا تجربه در روابط سیاسی و بین الملل تاثیر گذار است گفت: رابطه بین کشور‌ها در رابطه میان آدم‌ها ایجاد می‌شود و برای ایجاد تفاهم باید یک بیان مشترک نیز پیدا شود که اگر این نباشد رابطه بین آدم‌ها و مسئولین ایجاد نخواهد شد و رابطه خارجی آن گونه که باید شکل گیرد نخواهد گرفت لذا دیپلمات‌های ما باید در سخنرانی‌ها ملاحظات را در نظر بگیرند چراکه ایجاد رابطه سال‌ها طول می‌کشد که انجام شود ولی تخریب نیازمند زمان نیست.

ولایتی با بیان این مطلب که ایجاد رابطه خارجی ظرافت خاصی را مطلبد تصریح کرد: رابطه تجاری، فرهنگی، صنعتی قابل اصلاح است اما ایجاد رابطه خارجی به دلیل ظرافت کمی مشکل می‌شود که ایجاد شود.

وی در رابطه با تحریم‌ها نیز گفت: در طول این چندین سال گذشته که کشور ایران همواره از سوی کشورهای قدرتمند تحریم شده است راه‌های دور زدن تحریم را پیدا کرده‌ایم اما باید کار‌ها با هم و با تحمل و تدبیر پیش ببریم تا بتوانیم در تحریم‌ها معجزه خلق کنیم.

ولایتی تصریح کرد: در برگزاری اجلاس علمای اسلامی همکاران ما بسیار تلاش کردند تا این اجلاس به نحو ممکن انجام پذیرد و حدود ۷۰۰ نفر مهمان خارجی و ۲۰۰ نفر از داخل کشورمان در این اجلاس حضور داشتند که ۶۰ درصد علمای خارجی از مجموع مسلمان از اهل تسنن و تشیع بودند.

دبیرکل بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: در اجلاس بیداری اسلامی برای اولین بار از اهل تشیع زندیه و اسماعلیه دعوت به عمل آورده شده بود و ما امیدواریم که این اجلاس دستاوردهای خوبی را در منطقه بگذارد.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی‌ها معتقدند که بیداری اسلامی به سمت انقلاب‌های رنگی کشیده شده است گفت: ‌ برخی از طرفداران انقلاب رنگی و احزاب فتنه این گونه بیانات را مطرح می‌کنند که بیداری اسلامی به سمت دیگری حرکت می‌کند و ما شاهد هستیم که دولت ایران با برنامه منسجم فضایی در منطقه حاکم کرده که سبب شده معقوله بیداری اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

دبیرکل جهانی بیداری اسلامی در رابطه با اقدمات برخی افراطیون وهابی که نسبت به یارانه و صحابه پیامبر انجام داده‌اند گفت: موجب تاسف است که افراطیون محل دفن حجربن عدیب را تخریب کردند که این امر برای هیچ مذهب و قومی قابل قبولی نیست چراکه حجربن عدیب از جمله افرادی بود که در مسیر درستی قدم برداشته و به شهادت رسیده است و کسانی این کار‌ها را کرده‌اند که افراطیون سوری هستند و نان افراطی‌گری خود را می‌خورند و اعمال تروریستی انجام می‌دهند.

ولایتی با بیان اینکه مجامعی که این قبیل اقدامات را انجام داده‌اند از کسانی هستند که از تروریست حمایت می‌کنند گفت: این گروه‌ها باید هر چه سریع‌تر پاسخگو باشند و این اتفاقات را که رخ داده است عذرخواهی کنند.

عضو ائتلاف سه گانه در رابطه با حضور هاشمی رفسنجانی و خاتمی در ریاست جمهوری گفت: معتقدم که هر کسی را که شورای نگهبان به عنوان رجل سیاسی مذهبی مطرح کند می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری حضور داشته باشد و در جمهوری اسلامی ایران این آزادی وجود دارد که هرکسی که صلاحیت و شایستگی لازم را در خود ببیند بدون هیچ رودربایستی در انتخابات حضور داشته باشد اما این زمانی انجام خواهد شد که شورای نگهبان فرد یا افراد را به عنوان رجل سیاسی مذهبی معرفی کند.

وی همچنین در رابطه با صحبت‌های حیدر مصلحی و تاکید آن بر نقش هاشمی در فتنه ۸۸ بیان داشت: در این باره آقای مصلحی باید پاسخ سوال را بدهد اما علی رغم آنکه در برخی رسانه‌ها منتشر و نقل شده که هاشمی در فتنه ۸۸ نقش داشته است این اظهارنظر خودشان است و به طور حتم از جانب خود این حرف‌ها را زده‌اند و من این صحبت‌ها را نکرده‌ام.

ولایتی در رابطه با رنگ نماد انتخاباتی نیز گفت: رنگ نماد ما باید رنگ خدا باشد و گام ما نیز در همین مسیر برداشته شود.

وی همچنین در رابطه با انرژی هسته‌ای نیز گفت: مساله انرژی هسته‌ای و مسائل اقتصادی باید حل شود و در دستور کار دولت بعدی قرار گیرد و ما معتقدیم که انرژی هسته‌ای با مذاکره قابل حل است و ما می‌توانیم با حفظ دستاوردهای خود به دور از دعوا از طریق دیپلماسی و در راستای این مسیر مساله هسته‌ای خود با کشورهای غربی را حل کنیم.

وی در رابطه با نظرسنجی ائتلاف سه گانه نیز گفت: هنوز این ائتلاف در نظرسنجی‌ها به نتیجه قطعی دست پیدا نکرده است و ما سعی داریم تصمیم گیری کنیم و برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به یک نتیجه واحد برسیم.

دبیرکل جهانی بیداری اسلامی در رابطه با مذاکره آمریکا نیز گفت: اعتقاد دارم در راستای مذاکره با آمریکا مواضع ما مواضع مقام معظم رهبری است و اگر آمریکا از موضع بالا فعالیتی را انجام ندهد می‌توان با اجازه مقام معظم رهبری در چارچوب مذاکره با آمریکا وارد عمل شویم.

وی همچنین در رابطه با مذاکرات خود با آمریکا نیز گفت: من مذاکره با مقامات آمریکا را که از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده است تکذیب می‌کنم و بیان می‌دارم که من هیچ گونه مذاکراتی با مقامات آمریکایی انجام نداده‌ام.

ولایتی همچنین در رابطه با صحبت‌های رفسنجانی و تاکید وی بر بهار عربی به جای بیداری اسلامی گفت: بر هیچ کس تردیدی نیست که انقلاب‌هایی که در منطقه رخ می‌دهد بیداری اسلامی است و ما بیان می‌داریم که همه انقلاب‌های منطقه براساس الگو گرفتن از بیداری اسلامی انجام شده است و همه کسانی که در اجلاس‌های بیداری اسلامی که از سوی دبیرخانه برگزار می‌شود بهار عربی را قبول ندارند و تاکید بر بیداری اسلامی می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016