یکشنبه 15 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منابع اسرائیلی: موشک های ایرانی هدف حمله اسرائیل به سوریه (ویدئو)

صبح یکشنبه سوریه بار دیگر هدف حملات موشکی قرار گرفته که منابع اطلاعاتی غربی عامل آن را اسرائیل و هدف را موشک های زمین به زمین ایرانی فاتح ۱۱۰ اعلام کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنامه گویا در ساعات اولیه بامداد روز یکشنبه وقوع چند انفجار مهیب منطقه جبل قاسیون دمشق پایتخت سوریه را به لرزه در آورده است.

به گزارش بی بی سی تلویزیون دولتی سوریه با پخش گزارشی اعلام کرد که علت انفجار اصابت راکت های اسرائیلی به مرکز تحقیقات نظامی جمرایا بوده است.

این دومین حمله از این دست طی سه روز گذشته است.

هرچند تلویزیون سوریه، هدف از این حمله را تقویت روحیه مخالفان حکومت بشار اسد اعلام کرده، منابع اسرائیلی علت این اقدام را ممانعت از مسلح کردن حزب الله لبنان عنوان کرده اند.

روزنامه هارتص به نقل از منابع اطلاعاتی غربی خبر داده که هدف هر دوی این حملات موشک های زمین به زمین فاتح ۱۱۰ ساخت ایران بوده اند. اسرائیل بر این باور است که این موشک ها قرار بوده به دست حزب الله لبنان برسد.

هنوز گزارشی از تلفات احتمالی این حمله و میزان خرابی منتشر نشده است.

به نوشته مئیر جاودانفر، تحلیلگر مسایل اسرائیل در بی بی سی، دولت ایران با ارسال موشک‌ از سوریه به لبنان، سعی دارد انبارهای اسلحه حزب الله را برای روز مبادا پر کند. این که اسرائیل به طور مستقیم وارد عمل شده، از دیدگاه نظامی کاملا به ضرر ایران است. در عین حال این اقدام اسرائیل عواقب دراز مدت استراژیکی هم برای دولت ایران می تواند داشته باشد.

به نوشته جاودانفر دولت ایران و سوریه پیمان نظامی و دفاعی دارند. علی اکبر ولایتی، مشاور امور خارجی رهبر ایران قبلا اعلام کرده بود که حمله به سوریه حمله به ایران است. این خط قرمزی بود که مقام‌های ایرانی ترسیم کرده‌اند و تا کنون، بنا بر گزارش‌ها، دولت اسرائیل دوبار از این خط رد شده بدون آن که ایران واکنشی نشان دهد.

جاودانفر معتقد است دولت اسرائیل امیدوار است که با این رفتار جمهوری اسلامی، همپیمانان ایران متوجه شوند که خط قرمز دولت ایران اعتبار ندارد و در آینده اگر آنها هم در خطر باشند، چنین وضعیتی خواهند داشت.

جبل قسیون محل استقرار واحدهای نظامی است که مناطق تحت کنترل بشار اسد را گلوله باران می کنند.

تصاویر منتشر شده در اینترنت نشان دهنده آتش سوزی شدید در یکی از حومه های دمشق است.

اسرائیل بصورت رسمی نسبت به این حادثه واکنشی نشان نداده است.

یک سخنگوی نظامی اسرائیل به خبرگزاری رویترز گفته است که این کشور به چنین گزارش هایی واکنش نشان نمی دهد.

شبکه خبری ان بی سی در آمریکا به نقل از یک مقام این کشور که از او نام نبرده، حمله جنگنده های اسرائیلی به تاسیسات نظامی در حومه دمشق را تایید کرده است.

با این حال، دولت آمریکا هنوز نسبت به این حمله واکنشی نشان نداده است.

پیش تر، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان تله موندو گفته بود اسرائیل حق دارد از خود در برابر انتقال تسلیحات پیشرفته دفاع کند.

آقای اوباما که در واکنش به گزارش هایی درباره حمله روز جمعه نیروی هوایی اسرائیل به خاک سوریه صحبت می کرد، گفت تایید یا رد این خبر را برعهده مقام های اسرائیلی می گذارد.

اسرائیل در ماه ژانویه نیز مرکز تحقیقات نظامی جمرایا مستقر در جبل قسیون را هدف قرار داده بود.

موشه یلعون، وزیر دفاع اسرائیل اوایل این هفته حمله ماه ژانویه در داخل خاک سوریه را تایید کرد.

به گفته او اسرائیل انتقال تسلیحات پیشرفته به گروه های تندرو مانند حزب الله را خط قرمز خود می داند و نسبت به آن واکنش نشان داده است.

نیروی هوایی اسرائیل روز جمعه نیز اهدافی را در داخل خاک سوریه هدف گرفت.

بر اساس بعضی از گزارش ها، هدف حملات روز جمعه محموله ای از موشک های نظامی بوده که در حال ارسال برای جنبش حزب الله در لبنان بوده است.

دولت اسرائیل نسبت به این خبر نیز واکنش نشان نداده ولی رسانه ها به نقل از یک مقام اسرائیلی مستقر در آمریکا آن را تایید کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016