سه شنبه 17 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باهنر: هاشمی و خاتمی را سران فتنه نمی‌دانيم

ايسنا ـ محمدرضا باهنر گفت: موسوی و کروبی محاکمه نشوند به نفع‌شان است چون جرم‌شان بسيار سنگين‌تر از آن است که حصر خانگی شوند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين کانديدای احتمالی انتخابات رياست‌جمهوری، که در جمع دانشجويان دانشگاه خواجه‌نصير حاضر شده بود، درباره موضع خود در مورد فتنه سال ۸۸، عنوان کرد: فتنه يک ظلم بزرگ بود که در کشور اتفاق افتاد، محور آن هم عدم تمکين به قانون بود. سران فتنه به خودشان، مملکت و کسانی که به آنها رای داده بودند ظلم کردند که بايد در قبال آن پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: بعضی از دوستان ما هستند که می‌گويند دو نفری که به قانون تمکين نکردند و مصداق بارز فتنه بودند را به چند نفر توسعه دهيم اما ما اين حرف را قبول نداريم. درست است که هاشمی و خاتمی در جريان فتنه عملکرد مناسبی نداشتند، آنها می‌توانستند آب به آسياب فتنه نريزند اما اين اتفاق نيفتاد و آنها به وظيفه‌شان عمل نکردند ولی آنها را سران فتنه نمی‌دانيم.

باهنر تاکيد کرد: من معتقدم آنها سران فتنه نيستند هر چند يک عده راه افتادند و احساس کردند بايد مرگ بر فتنه‌گر بگويند که اين هم گاهی لازم بود، حتی يک نفر می‌گفت سران فتنه را به من بدهيد تا اعدام‌شان کنم.اما مملکت قانون و تدبير می‌خواهد و با اين چيزها درست نمی‌شود؛ با اين حال بايد توجه کنيم که همان فتنه بود که حماسه ۹ دی را به وجود آورد، وقتی که حرمت عاشورا شکسته شد حماسه ۹ دی خلق شد.

اين کانديدای احتمالی انتخابات رياست‌جمهوری تاکيد کرد: ما در مجلس هشتم ۵۰ اصلاح‌طلب جدی داشتيم اما نگذاشتيم حتی يکی از آنها فتنه‌گر شوند. بعضی‌ها دوست داشتند از داخل مجلس فتنه‌گر توليد کنيم اما خوشبختانه همه اصلاح‌طلبان مجلس هشتم خوش‌خيم بودند نه بدخيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين نماينده مجلس در پاسخ به سوال يکی از دانشجويان که از او پرسيد اينکه گفته‌ايد دولت من دولت آقا اجازه نخواهد بود يعنی چه، توضيح داد: محور همه کارها بايد قانون باشد و در راس آنها قانون اساسی است. در کشور ما رهبری اختيار مطلق دارد و حتی می‌تواند جلوی اجرای قانون را بگيرد و چيزی که قانون نيست در دستور اجرا قرار دهد اما در طول ۳۰ سالی که من در مجلس بودم نه حضرت امام(ره) و نه رهبری به اندازه انگشتان دست از اختيارات مطلق‌شان استفاده نکردند. منش آنها اين است که به روال قانون اساسی پيش بروند. اينکه گفته‌ام رييس‌جمهور آقا اجازه نيست، يعنی رييس‌جمهور بايد بداند منويات و سياست‌های رهبری در موارد مختلف چيست و فرمايشات او را انجام دهد وگرنه اينکه برود اجازه بگيرد و اگر بد شد بگويد آقا اجازه داد، روند درستی انيست، اينکه آقا چه می‌خواهند و سياست‌های ايشان چيست اين کاملا مشخص و روشن است.

به گزارش ايسنا، باهنر در ادامه درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوری هم گفت: من اعتقاد ندارم که اصلاح‌طلبان ردصلاحيت شوند. کسی حق ندارد همه اصلاح‌طلبان را با چوب فتنه براند. اصلاح‌طلبی فتنه‌ نيست، خيلی از اصلاح‌طلبان هستند که فتنه‌گر نيستند به همين دليل بود که رهبری در ابتدای سال فرمودند از همه جناح‌ها در انتخابات شرکت کنند.

وی ادامه داد: اينکه چرا موسوی و کروبی نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند خيلی مشخص است چون هيچ حکومتی در دنيا وجود ندارد که با روش انتخابات اصل نظام عوضش شود. مثلا به فرانسه مهد دموکراسی می‌گويند اما قانون اساسی فرانسه يک اصل دارد که می‌گويد حکومت فرانسه لائيک است و با هيچ روش دموکراتيکی قابل تغيير نيست بنابراين راه تغيير نظام فرانسه يا جنگ است يا کودتای نظامی.

وی با اشاره به صحبت‌هايش با ميرحسين موسوی در روزهای پس از انتخابات سال ۸۸، گفت: منطق آنها طوری بود که دموکراسی را قبول نداشتند مثلا می‌گفتند ما اصل انتخابات را قبول نداريم. اگر آنها بخواهند محاکمه شوند مجازات‌شان خيلی سنگين‌تر از حصر خانگی است و اگر فعلا محاکمه نشوند به نفع‌شان است.

باهنر به پرسش يکی ديگر از دانشجويان درباره کمک‌های نقدی به کشورهايی مثل فلسطين و سوريه هم پاسخ داد و گفت: ما با پشتيبانی از حزب‌الله مرزهای دفاعی خودمان را هزار کيلومتر آن‌ طرف‌تر برده‌ايم که از لحاظ اقتصادی هم ارزش دارد. مثلا در جنگ ۳۳ روزه رسانه‌های غربی می‌گفتند اين جنگ در عمل جنگ بين ايران و آمريکاست که به شدت در امنيت ما تاثيرگذار است. ما اگر به دنبال اجر معنوی هم نباشيم اجر مادی‌اش بالاست و معامله، معامله پرسودی است.

وی در بخش ديگری از صحبت‌هايش درباره تورم ناشی از سياست‌های اشتباه دولت نهم و دهم، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته رشد توسعه اقتصادی زير چهار درصد اما نقدينگی در حدود ۲۰ درصد است که اين مساله منجر به تورم بالايی شده است علت اصلی آن هم اين است که دولت سياست‌های پولی را در خدمت سياست‌های مالی گرفته است يعنی هر جا پول کم آورد قرض گرفت و برای خودش تسهيلات ايجاد کرد.

وی به پروژه مسکن مهر اشاره کرد و گفت: گرچه اين پروژه در برخی جاها مفيد بود اما باعث شد سرمايه‌گذاری از بازار مسکن خارج شود و به دست دلالان بيفتد، به علاوه فقط بانک مسکن در اين پروژه ۴۰ هزار ميليارد تومان به بانک مرکزی بدهکار شد.

باهنر تاکيد کرد: اشکال کار کاملا مشخص است يکی از اشکالات دولت احمدی‌نژاد اين بود که سياست‌هايش راهبردی نبود، بلکه حل مساله است. هر چقدر به او گفتيم بنگاه‌های زودبازده در دولت خاتمی امتحان شده و جواب نداده گوش نکرد به همين دليل است که امروز می‌بينيم بيشتر جوان‌های آن روز به جوان‌های بيکار بدهکار تبديل شده‌اند و متاسفانه عده زيادی از آنها در زندان هستند و پروژه بنگاه‌های زودبازده در دولت دهم اجرا نشد چون فهميدند اشتباه کردند.

اين کانديدای احتمالی رياست‌جمهوری يازدهم درباره هدفمندی يارانه‌ها هم گفت: هدفمندی يارانه‌ها ضروری و غيرقابل اجتناب است که بايد ادامه پيدا کند و اينکه دولت جرات کرد آن را اجرا کند کار بسيار خوبی بود و من هنوز هم می‌گويم سود هدفمندی از ضررش بيشتر بود ولی توليد در جريان هدفمندی آسيب زيادی ديد. مرحله بعدی بايد ضمن آسيب‌شناسی مرحله اول ادامه پيدا کند.

وی گفت: عدد ۲۵۰ هزار تومانی که احمدی‌نژاد گفته می‌دهم درست است اما اگر اين اتفاق بيفتد بدين معنی است که بايد از جيب ديگر مردم ۴۵۰ هزار تومان بردارند. صحبت‌های باهنر به سياست خارجی مربوط می‌شد.

وی گفت: ما بايد يک سياست توامان لبخند و اخم داشته باشيم که لبخند آن ۹۰ درصد و فقط ۱۰ درصد آن اگر ضرورت ايجاد کرد و منافع ملی‌مان در خطر بود، اخم باشد. مثلا با فرض اينکه با پنج کشور دنيا کنار نمی‌آييم بايد با بقيه بر مبنای سياست‌های اقتصادی رابطه داشته باشيم يعنی اقتصادمان اقتصاد جهانی باشد.

باهنر درباره اسرائيل هم گفت: اما نمی‌گوييم يهودی‌ها را به دريا بريزيم اما يهودی‌ها و فلسطينی‌ها بايد جمع شوند و انتخابات آزاد برگزار کنند که هر کس رای آورد رييس‌جمهور شود. اختلاف‌نظر ما با آمريکا هم سر صهيونيسم است، ان‌شاءالله صهيونيسم زودتر از بين برود تا اختلافات‌ ما با آمريکا حل شود.

وی تاکيد کرد: حکومت آمريکا مشروع است يعنی مقبوليت دارد اما ما وقتی مذاکره می‌کنيم که منابع ملی‌مان تهديد نشود و آمريکا اعتمادسازی کند و از زير دستش که برای دست دادن به ما دراز کرده پنجه‌بوکس نباشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016